Probleem stuurkolom 140

Lees meer
15-11-2015 22:17 #155748 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Probleem stuurkolom 140
Ik ga het checken, best mogelijk dat de moer op het stuur los is komen te zitten.

Het kapje achter het stuur stond scheef, dat heb ik toen verwijderd en daarachter een aluminium blok, waarop ook het contactslot zit, met twee bouten (imbus) losgedraaid en iets gedraaid. Hierna zat de bevestiging van het kapje ook weer recht.

Wat ik me nu afvraag is, of die twee imbusboutjes op de plek zitten waar ook de breekbouten ooit zaten.'

Als het van de week een beetje droog is, zal ik eens onder het dashboard duiken.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2015 23:22 #155750 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Probleem stuurkolom 140
Dat is interessant, ik vermoed dat je door het recht zetten ruimte hebt gegeven aan het bovenste deel van de stuurkolom om te kunnen zakken.
Ik zou de moer die op het stuur zit bekijken, die imbus boutjes losdraaien en dan met een waterpomptang de beide delen (waar de nieuwe bussen inkomen) naar elkaar toe knijpen. Denk dat de moer dan wat aangedraaid kan worden.
Wellicht met een helper dit gelijktijdig uitvoeren.
Resultaat is een stabiele stuurkolom omdat het geen kant meer op kan

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2015 07:23 #155753 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Probleem stuurkolom 140
goede tips!
Ik had het ook bij mijn Amazon dit weekend, die nog in restauratie is en waar ik pas het dashboard weer terug gezet heb.
Met zijn tweeën de stuurstang omhoog getrokken en de één met de waterpomptang de flensen op elkaar gehouden op het moment dat ik binnen het stuur aandraaide.
Toen ook ontdekt dat de rubbers van de koppeling groter zijn dan bij de 140.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2015 07:33 #155846 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Probleem stuurkolom 140
Gisteren beter gekeken.

de stuurkolom zit vast op twee plaatsen: boven de pedalen en net onder de rand van het dashboard (met de breekbouten). Deze zijn bij mij nog onaangetast. Hier gaat het om de buitenmantel.

Ook zitten er twee imbusboutjes die het contactslot geklemd houden rondom de mantel, die om de binnenste stang heen gaat.

Met de stuurkolom los zit er zeker 5mm axiale speling in het stuur!

Je kunt ook een kier zien in de motorruimte. De binnenstang heeft een vaste ring aande onderkant, die een veer tegenhoudt, de ruimte tussen deze ring en de binnenmantel lijkt ook vrij groot.

Ik heb gisteren nog twee andere 140s bekeken, en die hebben precies hetzelfde!

Zou het toch 'standaard' zijn? Ik kan me wel voorstellen dat hij zakt als hij los is geweest en daarna niet goed vast gezet. Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat er iets met de lagers aan de hand is.
Maar misschien is na 40 jaar 'duwen' op het stuur, de gehele kolom toch wel iets door de klemmen heen naar beneden gezakt... Ik ga hem toch maar naar boven hijsen (net zoals Hans gedaan heeft)

Hieronder de foto's.

Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


speling (zie sleepspoor):
Bijlage:


Bijlage:

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2015 21:29 #156025 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Probleem stuurkolom 140
Hopen op droog weer morgen, de rubbers zijn binnen, stangetjes netjes geverfd, handig montagemiddel gebruikt! :-)

Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2015 18:15 #156040 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Probleem stuurkolom 140
Hij zit er weer in!
Ik heb ook de stuurkolom iets naar boven getrokken.

De flensen zaten daarna netjes tegen elkaar aan. Echter na een proefrit is er bij de bovenste toch weer wat speling aan één kant!
Vreemd...alsof het draaien hem ietsje eruit heeft gewerkt.

Ik kan de stang beneden bij het stuurhuis nog ietsje verder schuiven, ik hoop dan dat hij goed blijft zitten!

Bijlage:


Zo zat hij voordat ik ging rijden:
Bijlage:

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2015 19:54 #156042 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Probleem stuurkolom 140
Inderdaad vreemd, net alsof hij alle speling die er in het systeem zit op die ene plaats wil uit laten komen.

Ik hoop wel dat als je het nu nog een keertje bij stelt, er niet weer ergens vandaan speling komt. Dat zou langzaam werken en verzetten van de montage punten kunnen aanduiden, en op de midden lange termijn zou dat een permanent probleem kunnen zijn.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2015 21:21 #156049 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Probleem stuurkolom 140
Misschien iets uit het lood omdat hij onderaan niet gelijkmatig vast is gedraaid? Ik zal er binnenkort nog eens naar kijken.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2015 21:11 #156133 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Probleem stuurkolom 140
De stang slingert inderdaad een beetje. '

Ik heb hem onderaan, bij het stuurhuis nu wat verder op de spiebaan geschoven. De veiligheidskoppeling zit nu okay, maar hij stuurt veel te zwaar.

Ik denk dat de kolom te ver naar beneden wordt getrokken nu, en dat de bovenste veer te strak staat, dat hij gaat aan lopen op de lagers.

Volgende gelegenheid de gehele kolom maar weer wat hoger zetten en de stang onderaan op de juiste afstand: 1 inch vrije ruimte op de spiebaan bij het stuurhuis (schijnt in het wekplaatshandboek te staan).

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2015 21:36 #156134 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Probleem stuurkolom 140
Het lijkt erop alsof de onderste en bovenste stuurstang niet in hetzelfde vlak bewegen.
Bij mijn combi zat er dusdanig veel speling in de bevestiging van het stuurhuis aan de body dat de stuurstang te laag stond.
Je zou eens kunnen kijken of je de bouten waarmee het stuurhuis op het chassis vastzit iets kunt lossen en dan de stand van de onderste stuurstang net iets veranderen waardoor hij in hetzelfde vlak gaat draaien als de bovenste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.