- Berichten: 262
Probleem stuurkolom 140
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
Het kapje achter het stuur stond scheef, dat heb ik toen verwijderd en daarachter een aluminium blok, waarop ook het contactslot zit, met twee bouten (imbus) losgedraaid en iets gedraaid. Hierna zat de bevestiging van het kapje ook weer recht.
Wat ik me nu afvraag is, of die twee imbusboutjes op de plek zitten waar ook de breekbouten ooit zaten.'
Als het van de week een beetje droog is, zal ik eens onder het dashboard duiken.
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik zou de moer die op het stuur zit bekijken, die imbus boutjes losdraaien en dan met een waterpomptang de beide delen (waar de nieuwe bussen inkomen) naar elkaar toe knijpen. Denk dat de moer dan wat aangedraaid kan worden.
Wellicht met een helper dit gelijktijdig uitvoeren.
Resultaat is een stabiele stuurkolom omdat het geen kant meer op kan
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Ik had het ook bij mijn Amazon dit weekend, die nog in restauratie is en waar ik pas het dashboard weer terug gezet heb.
Met zijn tweeën de stuurstang omhoog getrokken en de één met de waterpomptang de flensen op elkaar gehouden op het moment dat ik binnen het stuur aandraaide.
Toen ook ontdekt dat de rubbers van de koppeling groter zijn dan bij de 140.
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
de stuurkolom zit vast op twee plaatsen: boven de pedalen en net onder de rand van het dashboard (met de breekbouten). Deze zijn bij mij nog onaangetast. Hier gaat het om de buitenmantel.
Ook zitten er twee imbusboutjes die het contactslot geklemd houden rondom de mantel, die om de binnenste stang heen gaat.
Met de stuurkolom los zit er zeker 5mm axiale speling in het stuur!
Je kunt ook een kier zien in de motorruimte. De binnenstang heeft een vaste ring aande onderkant, die een veer tegenhoudt, de ruimte tussen deze ring en de binnenmantel lijkt ook vrij groot.
Ik heb gisteren nog twee andere 140s bekeken, en die hebben precies hetzelfde!
Zou het toch 'standaard' zijn? Ik kan me wel voorstellen dat hij zakt als hij los is geweest en daarna niet goed vast gezet. Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat er iets met de lagers aan de hand is.
Maar misschien is na 40 jaar 'duwen' op het stuur, de gehele kolom toch wel iets door de klemmen heen naar beneden gezakt... Ik ga hem toch maar naar boven hijsen (net zoals Hans gedaan heeft)
Hieronder de foto's.
speling (zie sleepspoor):
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Ik heb ook de stuurkolom iets naar boven getrokken.
De flensen zaten daarna netjes tegen elkaar aan. Echter na een proefrit is er bij de bovenste toch weer wat speling aan één kant!
Vreemd...alsof het draaien hem ietsje eruit heeft gewerkt.
Ik kan de stang beneden bij het stuurhuis nog ietsje verder schuiven, ik hoop dan dat hij goed blijft zitten!
Zo zat hij voordat ik ging rijden:
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Ik hoop wel dat als je het nu nog een keertje bij stelt, er niet weer ergens vandaan speling komt. Dat zou langzaam werken en verzetten van de montage punten kunnen aanduiden, en op de midden lange termijn zou dat een permanent probleem kunnen zijn.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Ik heb hem onderaan, bij het stuurhuis nu wat verder op de spiebaan geschoven. De veiligheidskoppeling zit nu okay, maar hij stuurt veel te zwaar.
Ik denk dat de kolom te ver naar beneden wordt getrokken nu, en dat de bovenste veer te strak staat, dat hij gaat aan lopen op de lagers.
Volgende gelegenheid de gehele kolom maar weer wat hoger zetten en de stang onderaan op de juiste afstand: 1 inch vrije ruimte op de spiebaan bij het stuurhuis (schijnt in het wekplaatshandboek te staan).
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Bij mijn combi zat er dusdanig veel speling in de bevestiging van het stuurhuis aan de body dat de stuurstang te laag stond.
Je zou eens kunnen kijken of je de bouten waarmee het stuurhuis op het chassis vastzit iets kunt lossen en dan de stand van de onderste stuurstang net iets veranderen waardoor hij in hetzelfde vlak gaat draaien als de bovenste.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.