- Berichten: 262
Probleem stuurkolom 140
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Je bovenste koppeling is toch het probleem?
Daar gaan de stangen langs elkaar en kan de bovenste dus juist naar onderen zakken.
Of eigenlijk: bij een botsing kan de onderste naar boven zonder dat hij de bovenste meedrukt.
Ik zou ook eens goed kijken of de moer van je stuur er wel goed op zit.
Werkt het stuurslot wel gewoon?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Onder het dashboard zitten breekboutjes, die moeten ondermeer los."Hendrik Teerink" schreef:
Heeft iemand een idee hoe je de stuurkolom verwijderd?
Kan best tricky zijn, maar meestal lukt dat wel door met een beitel of centerpons aan de buitenrand in de rondte te tikken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Misschien dat er toen iets naar beneden is gezakt?
Het stuurslot werkt gewoon.
Het stuur heb ik er toen niet af gehad.
Ik las op het volvolvo forum dat het probleem vaker voorkomt.
volvolvo.nl/threads/16654-Het-is ... post346055
Ik heb trouwens alvast maar vier PU busjes besteld:
www.ipdusa.com/products/4742/115 ... e-bushings
Ik heb nog wat ruimte op de spiebaan bij het stuurhuis, ik denk dat ik de koppelingen wel netjes tegen elkaar krijg als ik de koppelstang zo ver mogelijk naar beneden schuif. Maar ik wil natuurlijk niet dat de bovenste stuurstang, waar het stuur aan zit, nog verder gaat zakken! Dus daar zal ik ook naar moeten kijken.
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
"Als de stang bij het stuur omhoog komt komt de koppeling vaster te zitten"
Dit is wat je wil ,,,
zou de oplossing kunnen zijn om de moer van het stuur verder aan te draaien of zitten er teveel
Vulringen onder het stuur , cq tussen stuurstang en de bevestigingsbeugel onder het dashboard.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
stuurstang te lang?!?
Ook bij het stuur zelf gezocht, maar uiteindelijk de stuurstang wat verder op het stuurhuis geschoven.
Rubbers zijn niet los verkrijgbaar, wordt een complete stang inclusief rubbers.
Succes
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Ik denk dat ik ook al geholpen ben met het verder opschuiven van de stuurstang op de spiebaan van het stuurhuis.
Hoe heb je de stuurbuis bovenaan omhoog gekregen, wat was de oorzaak dat hij gezakt was? Hoe zit hij geborgd?
(in je topic schreef je dat zowel bovenaan als onderaan je de ruimte tussen de flensen hebt kunnen corrigeren)
De rubbers kun je los bestellen in pu, heb ik gedaan (zie link hierboven). Komen uit de VS, dus even wachten...
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
De suggestie van Lars is juist, als de moer - van het stuur - niet ver genoeg is aangedraaid, is er ruimte en dan kan het bovenste deel wat zakken en duwt de veiligheids verbinding uit zijn rubbers.
De breekbouten kan je doorslijpen of een sleuf in slijpen en met een brede schroevendraaier/stukje metaal losdraaien.
Het contactslot werkt doordat een pal in de sleuf van de stuurstang valt, die sleuf is redelijk lang dus kan de stuurstang wat naar beneden en toch nog goed werken.
je vertelde dat de stuurkolom war scheef stond, wat bedoel je precies ?.
Ik zou de bussen vervangen, is best nog een lastige klus em gebruik wat WD40 als smering om ze erin te persen/krijgen en dan de stang terug plaatsen.
Vervolgens de moer op het stuur verder aandraaien, je zult zien dat de bussen op hun plaats worden getrokken.
Eventueel met een waterpomptang het inschuiven van de bussen ondersteunen, bij de veiligheids verbinding
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.