Krijg dat **** stuur er niet af !!!

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-04-2015 10:37 #150235 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Krijg dat **** stuur er niet af !!!
Heb je nu een stuurtrekker of een poelie trekker?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-04-2015 12:21 #150239 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Krijg dat **** stuur er niet af !!!
Wellicht heb je behoefte om de adviezen op een rij te hebben.... Ik in ieder geval wel.
De juiste trekker is een metalen plaatje met twee boorgaten, zodat je met passende bouten een trekkracht ontwikkelt.
Ik zou dan ook de -nog net zichtbare- schroefdraad van de naaf reinigen met kruipolie en ev. wat grafietpoeder op de onderste winding doen.
Vervolgens gelijkmatig de boutjes aanhalen, als ze helemaal vast zitten en je krijgt ze niet verder, kun je met een hamer voorzichtig op de naaf tikken en op het plaatje van de trekker.
Verwarmen is lastig...je wilt immers niet de naaf, maar het metaal van het stuur opwarmen.
Ik zou dan een soldeerbout proberen en voorzichtig blijven tikken, dan moet hij loskomen.
Laat ons weten offer gelukt is.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
14-04-2015 22:50 #150486 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Krijg dat **** stuur er niet af !!!
Vandaag nog eens even nauwkeurig gekeken naar het materiaal van de stuurnaaf, en zelfs even stukje schoon geschuurd.
Het is toch echt aluminium hoor;

[img

Randje waar de claxon-ring contact maakt is zelfs van messing! (hoe zo aan alles is gedacht)

Achterzijde naaf;

[img

Hoe ver ben je Dré, heb je het stuur nu los?

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2015 20:52 #150514 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Krijg dat **** stuur er niet af !!!
@Jan:

bedankt voor de foto's, ik denk dat je gelijk hebt:

ik ging vandaag enkele AM en 140 sturen bekijken van 1967 en later, en de naven zagen er inderdaad aluminium-achtig uit. Ik zal later nog eens proberen dit te kontroleren met magneet, maar denk dat dit overbodig is voor AM en 140 types. Een 1962 PV544 stuur leek dan weer anders te zijn, ik bekijk dit later nog eens. Ook bij PV stuur lijkt de afstand van de 2 5/16" gaten groter te zijn dan 32.5mm bij AM en 140.

Het stuur dat ik hier thuis bekeek was er echter een van 1962 AM, en de naaf er van is zonder twijfel ijzer, want magneet plakt er aan.

Nog interessant te vermelden dat ik een vroeger in VOD aangeschafte Midlock stuuraftrekker, ooit heb moeten aanpassen om de 5/16" bouten in de 2 gaten te kunnen draaien die bij AM 32.5mm uit elkaar liggen.

En wie een zelf gemaakte stuur-trekker gebruikt, met 2 bouten en plaatje op stuurstang, nog dit: de diepte van de 2 gaten is ong. 14mm. Draai de 2 5/16" bouten van bij begin dus nooit tot de volledige diepte, want op die wijze krijgt men het stuur er natuulijk ook nooit af...

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-04-2015 02:33 #150523 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Krijg dat **** stuur er niet af !!!
Beste Jan, je moet in het stuur tapeinden draaien zodat je de volle lengte van de schroefdraad kan gebruiken en dan met een plaatje van ongeveer 10mm dik met de twee gaten voor de tapeinden over de tapeinden schuiven en met twee moeren het stuur eraf zien te trekken.
Gebruik je de volle lengte van de schroedraad in het stuur niet dan heb je kans dat de scroefdraad in het stuur beschadigd.

succes

Johan Geers

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
19-04-2015 12:54 #150603 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Krijg dat **** stuur er niet af !!!
Ha Johan, bedankt voor je reatie, even voor de duidelijkheid; Dré heeft het probleem, niet ik :lol:
Misschien kan iemand even langs Dré rijden, we horen niets meer van hem.
Hij zal toch niet in coma op de achterbank liggen met een afdruk van de naaf(trekker) op z'n voorhoofd? :o

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Dree Crauwels
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-05-2015 21:04 #151628 door Dree Crauwels
Beantwoord door Dree Crauwels in topic Krijg dat **** stuur er niet af !!!
Hij zal toch niet in coma op de achterbank liggen met een afdruk van de naaf(trekker) op z'n voorhoofd? :o [/quote].

Hahaha :D ik leef nog jongens !!!
Sorry allemaal dat ik even niet antwoordde :?
Leuk dat je wil langs komen Ivo van Antwerpen maar ik denk dat je niets kunt doen :(
Ik heb het trekkertje correct gebruikt en er komt géén beweging in, ook niet na dagen lang onder spanning te staan :roll:
Ik heb zonet ontdekt (had er wel een vergrootglas voor nodig ) dat de tandjes recht op elkaar staan. Hiermee bedoel ik als volgt. De naaf heeft van die ribbeltjes waar het stuur dan perfect in past, bij mij staan die dwars op elkaar. Mijn nonkel zei me dat dit kan komen door het verschil van materiaal, aangezien dat aluminium veel zachter is dan staal.
Ik ga nog proberen om die te verwarmen, en als dat niet lukt dan ben ik ten einde raad ;)

Bedankt iedereen , ik laat nog iets weten :!:

• Dree Crauwels
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-06-2015 17:55 #151922 door Dree Crauwels
Beantwoord door Dree Crauwels in topic Krijg dat **** stuur er niet af !!!
Ahoi iedereen ,

ik laat even weten dat het succesvol geslaagd is :mrgreen:
Op de plekken waar het bakkeliet zit goed afgedekt met aluminiumtape, en dan vervolgens zo'n 30 sec met een brandertje erop en hoppaké eraf ;)

Ik had dat al veel eerder moeten doen eigenlijk :roll:

Bedankt allemaal !!!

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-06-2015 18:39 #151923 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Krijg dat **** stuur er niet af !!!
Wat een ramp kunnen sommige "simpele" klusjse toch zijn hè?
Maar mooi dat het je gelukt is! :P

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-06-2015 21:49 #151947 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Krijg dat **** stuur er niet af !!!
mijn hemel, 2 april gestart en nu 3 juni en nog dat stuur er niet af. Als het met geen mogelijk lukt dan had ik allang de slijptol in het stuur gezet.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD