Krijg dat **** stuur er niet af !!!
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
"Dree Crauwels" schreef:
Hoi iedereen,
Jan hoe moet ik nu een bakeliet stuur verwarmen: Dan smelt de boel toch gewoon weg
Ik heb het stuur hier en daar ook een klap gegeven met een rubber hamer maar NIETS !!!
Bedankt Dree :mrgreen:
Dre, ik heb toch ook geschreven dat je het voorzichtig moet doen?
En ik heb ook gezegd dat je de aluminium naaf moet verwarmen, het stuur is met "bakeliet" bekleed maar heeft heus wel een metalen frame, anders had je al lang een bouwpakket op schoot liggen.
Net zoals een dragende betonvloer wapening heeft is ook je stuur gewapend met een metalen kern.
Het opwarmen heeft als doel ruimte te krijgen tussen stuurnaaf en stuuras.
Ik zou een verfstripper pakken, en bijvoorbeeld van aluminiumfolie iets fabriceren dat het "bakeliet" beschermt tegen direkte straling en dan de naaf eens wat opwarmen.
Wat ik dan vaak in zulke situaties als richtlijn neem;
-met je hand kan je iets TOT 60 graden celcius nog net beetpakken.
-als je op het voorwerp spuugt en het sist en knetterd niet dan zit je nog onder de 100 graden.
In combinatie met kunststof zoals hier zal je dan niet snel iets vernielen als je een beetje tussen die waarden blijft.
Reken dat een uurtje in de volle zon een stuur ook leuk op kan warmen, het kan dus heus ergens tegen.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dree Crauwels
- Senior lid
-
ok Jan ik vindt het toch nog wat riskant, maar zal het zeker eens proberen, bedankt !!! :mrgreen:
Bedankt Dree
- Dree Crauwels
- Senior lid
-
"Rob Spoon" schreef:
Waar staat die Ama? Misschien is er iemand in de buurt met gevoel voor toegepast geweld?
Rob,
:lol: de Amazon staat juist over de grens. Dus dat zal voor velen van jullie iets uit de richting zijn

- Theo Rutten
- Senior lid
-
Waar woon je,ik woon ook juist over de grens???
groetjes
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Hans
- Dree Crauwels
- Senior lid
-
"Hans Slootweg" schreef:
Een dikke ring op stuurbout en dan met gewone tweepoot pouletrekker los trekken.
Hans
Hans dat lukt nu juist niet

Anders zou het wel heel makkelijk zijn
- Dree Crauwels
- Senior lid
-
"Theo Rutten" schreef:
Hallo.
Waar woon je,ik woon ook juist over de grens???
groetjes
hoi Theo ik woon in Boom
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Ik woon vlak naast Boom, als ik met iets kan helpen, dus je hebt je trekkertje al zonder succes geprobeerd?"Dree Crauwels" schreef:
hoi Theo ik woon in Boom
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Dit blijkt niet het geval te zijn.
In de bijdrage van Jan van Bochove werd beweerd dat de stuurnaaf van aluminium is.
Kontrole dmv. magneet leert echter dat die naaf van ijzer of staal is.
Ik kan daarom maar 1 uitleg bedenken voor de onmogelijkheid het stuur los te maken, nl. dat aan de onderkant van het stuur de stuurnaaf met enkele laspunten aan de stuurstang vast is gelast.
Om dit na te gaan, kan men ev. proberen het geheel, stuur+stuurstang, een eind uit het dashbord te schuiven, tot in de
auto dus. Ik weet niet hoe het dan verder kan/moet.
[Oorsprong van bovenstaand idee: aan fusees bij PV544 wordt soms ook wel eens gelast, maar die zijn dan niet meer bruikbaar voor aanschaf van bvb. "ruilfuseeset" nr 5054017.]