Volvo Amazon juist uitgelijnd?
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Ik heb deze week mijn Amazon laten uitlijnen na het (zelf) vervangen van de stuurstang links, de stuurkogel links, de hulpstuurhuisbus (daar dat veel speling op). Ik heb hem volgens de aanbevolen instellingen van Ben Flierman laten uitlijnen, zie www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...n-volvo-amazon-html/ .
Het uitlijnen is een secuur klusje dat ik daarom heb laten doen, ze hebben daarbij shims moeten gebruiken werd me achteraf verteld. Nu vraag ik me af of ie juist uitgelijnd is, hij neigt namelijk een beetje naar links. Als ik het stuur los laat bij rechtdoor rijden gaat ie uit zichzelf enigszins naar links.
Zie de bijlage voor het uitlijnrapport, waarvan ik geen verstand heb.
Wat vinden jullie van de waarden? Wijzen die op een logische verklaring voor het naar links trekken?
Met vriendelijke groet,
Kramer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Links is negatief i.p.v. positief.
het naar links trekken is onacceptabel.
Eerst zal de askanteling aan beide kanten positief 0.5 moeten zijn.
- Hansw
-
- Platinum lid
-

- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
de waardes oude situatie en nieuwe situatie wijken nauwelijks onderling af.
de afwijking die er is wordt eerder verklaard door een andere belasting , cq verdraaien van de spoorstang , en dat is m.i. ook het enige dat is gebeurd.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Je hoeft dus geen expert te zijn om te zien dat dit niet goed is.
Het uitlijnen van een Amazon is niet echt moeilijk maar het vereist wel de juiste middelen en is arbeidsintensief. Als de bandenboer niet de juiste shims heeft liggen kan hij alleen maar aan de sporing draaien.
Denk dat je er op voorhand verstandig aan doet om te informeren of het bedijf inderdaard over de juiste middelen en expertise bezit om een dergelijke klus te klaren. Zeker als je van de standaard fabrieks setting afwijkt (in jouw geval de Ben Flierman setting) dan moet men met shims aan de gang. De bestiging van de bovens wishbone moet dan los om middels meer en minder shims de juiste instelling te maken. Soms zitten deze bouten kneiter vast omdat ze al een halve eeuw niet meer zijn los geweest.....
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Daarom is het ook aan te raden om die thuis al gangbaar te maken. Als ze bij het uitlijn station afbreken ben je nog veel verder van huis."Han Misdom" schreef:
Soms zitten deze bouten kneiter vast omdat ze al een halve eeuw niet meer zijn los geweest.....
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
En ik durf het bijna niet te vragen, wie heeft deze slechte beurt gemaakt....
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Ik houd jullie op de hoogte.
Het uitlijnen is al eerder op dit forum aan de orde geweest, gebruik de zoekfunctie dan kan je al wat verder komen.
Succes en laat ons weten hoe het afloopt
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate