ZF stuurhuis revisie
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Hij lekt olie en dat is een vaak voorkomend probleem.
Begint al met de Pitmanarm die vast zit, maar even een nachtje kruipolie zijn werking laten doen.
Van de shop heb ik een revisiesetje met twee bussen gekocht.
Heeft iemand deze klus al eens gedaan, tips trucs of zelf gemaakte tooltjes ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 880
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 909
Toevallig ben ik met dezelfde klus bezig. Bij mij staat de boel ook te druipen in de molybdeensulfaat en morgen (als ik het haal, anders zaterdag) moet de "dikke" (3/4" slagmoersleutel) er maar op. Lukt dat niet, dan moet de moer maar gespleten worden. Daarna zal de pers er wel aan te pas komen.
Ik heb een maand of drie geleden een Duitser ontmoet (helaas voor de man beroepshalve, haha) die bij ZF werkte en die me vertelde dat ze een nieuwe afdeling hebben opgezet voor de "oudjes". Ik dus direct gebeld, maar onze stuurhuizen doen ze nou net niet. Toch maar wat aangedrongen en als ik een aantal luitjes verzameld heb dan willen ze er over nadenken, maar hij wilde net verder ingaan op het aantal.
Wat ik wil: worm en rol nieuw maken. Ik heb recent ergens (weet niet meer waar, maar ik geloof de Auto Motor Klassik) iets gelezen over iemand in het buitenland die een Amazon gerestaureerd heeft maar nogal "over de top" is gegaan. Wel liet hij voor een slordige 3000,00 (!!!) nieuwe tandwielen voor het stuurhuis maken. Ik heb twee adressen in het Zeeuwse met prachtige CNC-banken die met gemak tandwielen van verlei pluimage kunnen draaien. Maar dan moet de boel eerst uit elkaar om te weten waar we over praten.
Ik ben nu aan revisiestuurhuis twee bezig en ook dat is waardeloos, dus daarom dit voornemen. Mochten er nog meer geinteresseerden zijn: laat het weten.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Wat wil je dan precies gereviseerd hebben worm worm wiel afdichtingen, waar moet op gelet worden.
Ik zelf hier een oud maar nog steeds goed stuurhuis wat ik als vorbeeeld kan gebruiken.
Dagloon in de Filippijnen is ongeveer tussen de 10 en 20 euro per dag voor een goed machine bankwerker.
Je moet zelf even navragen wat het kost om het naar hier te te sturen (pakketpost anders komt het niet aan)
Ik hoor het wel
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
daar bestaan de trekkers CJ115 (voor "Compact/Intermediate") en CJ119B (voor "Domestic Cars/Light
Trucks").
De resp. sites zijn:
buy1.snapon.com/catalog/item.asp ... ir=catalog
en
buy1.snapon.com/catalog/item.asp ... e&tool=all
Ik weet niet welke van deze voor de AM/140 series past.
Anderzijds las ik op internet (bij Niek De Boer en Kevin de Leuw)
dat een zware Kukko trekker ook zou kunnen.
Elk van deze trekkers kosten een pak geld, daarom bedacht ik een
alternatieve opstelling: ipv. te trekken aan de pitman-arm,
blokkeerde ik deze, en gebruikte ik een Volvo trommeltrekker om met
de as daarvan te duwen op de as van het stuurhuis.
Om niets kapot te maken nog dit:
* as van trommeltrekker werd ingevet,
* moer op pitman-arm as komt enkele mm buiten de as van pitman-arm
(om uiteinde as van stuurhuis niet scheef te duwen),
* een 2-tal M20 ringen werd tussen moer en pitman-arm geplaatst om
speling minimaal te houden, dit om te beletten dat bij de klap bij loskomen
(eigenlijk is het een hele grote KNAL!!) er schade binnen in stuurhuis zou ontstaan.
Voor aanspannen van trommeltrekker wordt 32mm zwarte dop (van
perslucht-gereedschap)+ hendel van 1m gebruikt (zelfde methode als
bij losmaken van remtrommel).
Zie foto's hieronder van alternatieve opstelling. Op de 4de foto
ziet men een oud naast een gerenoveerd stuurhuis (aangeschaft in
VKO).
Afgaand op het verschil in hoogte van de uitstekende stelbout
ziet men goed verschil tussen oude en nieuwe worm en rol in
stuurhuis. Bij een grondige renovatie zullen dus ook die worm en
rol door nieuwe moeten vervangen worden. Enkel rubbers en ringen
vervangen zal dus hoogstens olielekken doen ophouden.
Bijlage stuurhuiszfoudenvernieuwd.jpg niet gevonden
Bijlage pitmanarmamverwijderen_03.jpg niet gevonden
Bijlage pitmanarmamverwijderen_02.jpg niet gevonden
Bijlage pitmanarmamverwijderen_01.jpg niet gevonden
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Goed gebruik van reeds bestaande gereedschappen.
Bedankt voor je tip en uiteenzetting.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ga het weekeinde er eens rustig voor zitten, je woont in België dacht ik.... Als het niet lukt kom ik langs want heb er twee liggen...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dick . Peters (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 50
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
inderdaad vroeg of laat door sleet van de 2 gummi dichtingsringen,
de ene onderaan de pitman-arm, de andere waar de stuurstang in
stuurhuis gaat. Zijn worm en rol nog OK. (als bvb. regelbout
bovenaan stuurhuis nog genoeg boven de moer uitsteekt, zie ook mijn
eerdere "4de foto"), dan kan het volstaan eerst grote moer en
pitman-arm te verwijderen, en daarna het stuurhuis open te maken en
de dichtingsringen te vervangen.
Heb dit tot hiertoe nog niet aangedurfd, omdat er ook nog 2 bussen
in het stuurhuis zitten die mogelijks ook moeten vervangen worden,
maar eerst dmv. van een "ruimer" SVO nr 2225 op maat moeten gemaakt
worden, een nieuwe uitdaging?
Maar bij gebrek aan gesofistikeerde apparatuur (draaibank, pers,
niet meer bestaande SVO tools, enz.) was het inderdaad in de 1ste
plaats om de uitdaging te doen!
Aan Ed: ik stuurde je een PB als reply op jouw PB.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik ga me verder verdiepen in deze materie en kom er op terug.
De bijdrage van Willy is zeer bruikbaar en de demontage kan dus in eigen beheer worden uitgevoerd.
Interessant.....nog meer kennis van de stuurhuizen op dit forum ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.