Help stuurhuis malheur

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-07-2014 17:55 #141939 door Teun van Popta
Help stuurhuis malheur is gemaakt door Teun van Popta
Ik ben aan mijn tweede revisiestuurhuis bezig en ook de tweede hield het na een paar honderd kilometer voor gezien: ongeveer 90 graden speling bij tijd en wijlen en dus levensgevaarlijk. In het hele EPS -project heb ik van ellende maar ergens een gebruikt exemplaar gekocht, maar het is toch te gek dat de als nieuw uitziende huizen van gerenommeerde onderdelenleveranciers het af laten weten.
Ik wil graag weten of er meer clubleden problemen hebben met de stuurinrichting en of het misschien loont om worm en rol gewoon maar nieuw te laten maken. De dingen die ik onder handen heb gekregen hebben weliswaar een plaatje waar "Volvo Flygmotor" op staat (een subsidiary van Volvo waar vliegtuigmotoren gereviseerd worden) maar geven mij de indruk dat ze uit de binnenlanden van China komen.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-07-2014 18:43 #141940 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Help stuurhuis malheur
Hoi Teun,
Ik heb het hele draadje gevolgd, modern Opelspul en oude Volvo's is dus geen goede combinatie....
Ik heb er een aantal gezien en mee gereden, vond weinig 'feel' en had bij de 1800 met standaard bandenmaat 165/15 op de snelweg constant het gevoel abrupt af te slaan, stuurt niet lekker.
Waarom probeer je niet een originele stuurbekrachtiger, bv van een 140, om te bouwen naar je Amazon.
Die stuurhuizen zijn zo lomp dat ze nooit verslijten.
Inmiddels heb ik meerdere ingebouwd en een aantal op voorraad, nog nooit in een Amazon en er zal wel wat moeten worden gelast aan de voorpoot....maar ik overweeg ook in mijn Amazon 123GT er een in te bouwen.
De 140 heeft de pomp origineel bovenop de motor, dan heb je veel meer ruimte om het spul kwijt te raken.
Verder zijn de onderdelen hetzelfde als bij de 140/164
Inmiddels heb ik de steun al laten namaken bij een moderne smid, was zelfs in Zweden niet meer te krijgen, kan ze zo bij laten maken.
Ik heb een hele goede lasser bij de SBKA, is wellicht een leuk winterproject...
Neem anders contact op via ed@sbka.nl
Groeten,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-07-2014 21:06 #141946 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Help stuurhuis malheur
Hi Ed,

Even een misverstand uit de weg ruimen: het gedonder met de stuurhuizen is van voor de EPS. Ik heb inmiddels in een paar Amazons met een EPS gereden en vond het voor mijn doel een prima ding. Ideaal is het echter zeker niet.
Terug naar mijn probleem: het stuurhuis zelf. Weet jij, met jouw ervaring, hoe worm en rol zich houden door de jaren en waar zit 'm het gedoe in met mijn twee gereviseerde fabriekshuizen?

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-07-2014 23:19 #141952 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Help stuurhuis malheur
Teun,
ik neem aan dat je ze goed af- en nastelt. Verder zul je toch weten dat dit type stuurhuis alleen zonder speling te stellen is als het stuur recht vooruit staat, met het stuur ingeslagen hebben ze allemaal speling / horen ze speling te hebben (ze hebben dan alleen geen speling als ze bijna helemaal uitgestelt en dan dus versleten/op zijn). Met gereviseerde stuurhuizen heb ik geen ervaringen, ik heb geen behoefte eraan gehad omdat mijn oude ook na heel veel km's nog geen reden gegeven hebben ze te vervangen.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-07-2014 08:57 #141955 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Help stuurhuis malheur
Is mij ook een raadsel: de eerste 140 kocht ik in 1979 en sindsdien toch heel veel kilometers gemaakt met 140's en amazons, sommige hadden al erg hoge kilometerstanden voordat ik ze gebruikte. Nooit problemen gehad, behalve een keer nastellen en een nogal zwaar sturende amazon combi die erg lang had stilgestaan, maar na stellen en wat gebruik weer soepeler werd.
Ik zou toch de "revisie" verdenken. ;)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-07-2014 09:28 #141956 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Help stuurhuis malheur
Ook voor mij geheel nieuw, ik rij inmiddels 20 jaar klassieke Volvo's voor dagelijks gebruik en heb hier nog nooit problemen mee gehad. Een enkele keer een klein beetje bijstellen (stuur recht en dan net geen vrije slag meer hebben) en heel af en toe beetje olie erbij.
En inderdaad, als je dan ver bent ingestuurd ontstaat er een flinke vrije slag, maar dat is inherent aan de constructie van het stuurhuis. Maar als je rijdt heb je hier geen last van omdat de kracht die je uitoefent als je instuurt tegengesteld is aan de kracht vanaf de wielen die rechtdoor willen. Hierdoor merk je die grote vrije slag normaliter niet.
Kan me wel voorstellen dat de voorwielen in bochten op ruw/onverhard terrein -rallys ed- hierdoor nogal klappen kunnen maken.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-07-2014 14:11 #141961 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Help stuurhuis malheur
Het komt mij natuurlijk ook raar voor dat een beproefde constructie als een worm en rol dit soort rariteiten vertoont.
Bij het eerste huis kreeg ik "groen licht" van de leverancier (je denkt tenslotte aan de garantie) om de stelbout een kwartslag naar rechts te draaien. Resultaat was dat de olie er uit liep in hetzelfde tempo als bij een olifant met diarree.
Het nieuwe huis dat ik daarna kreeg had ook al snel weer speling in de middenstand.
Ik heb daarom erg veel zin om de hele constructie eens tegen het licht te houden en te bezien wat er beter kan (en moet).

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-07-2014 19:02 #141966 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Help stuurhuis malheur
Hallo Teun,

Ik ben ook niet tevreden met het principe. Al functioneert het bij mij wel goed. In The USA verkopen ze complete voorassen met andere geometrie en een tandheugel stuuras. Kost wel +- €2500,- heb de link niet voorhanden op mijn iPad.

Probeer anders een goed tweedehands te vinden bij Amazon parts. Nette prijzen en service.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-07-2014 21:09 #141968 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Help stuurhuis malheur

"Teun van Popta" schreef:

Ik heb daarom erg veel zin om de hele constructie eens tegen het licht te houden en te bezien wat er beter kan (en moet).
Teun

Dat zou ik sowieso willen aanmoedigen! Ik houd er wel van als dingen een upgrade krijgen; oude stijl in een jasje anno nu.
Zoals de nokkenassen van Ben Flierman, het hulpstuurhuis van Boele, P1800 temperatuurmeters van Rob, etcetera.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-07-2014 21:20 #141969 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Help stuurhuis malheur
@Boele:
Ik ken die site. mooie spullen, maar het wordt mij iets te veel "vervreemding" van het origineel.

@Lars:
Ik ga dus aan het werk er mee, want dit schiet niet op.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD