- Berichten: 746
Camber instellen
- Joost Buiting (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
"Tom Steverink" schreef:
Ik heb eigenlijk al vanaf het begin mijn twijfels over het stuurgedrag van mijn amazon combi.
Nu hij meer gebruikt wordt, ben ik maar eens gaan meten dmv een waterpas rechtop langs het voorwiel. Dan de afstand velgrand boven en beneden gemeten, en jawel: positief camber aan beide kanten. Ik heb dmv de vulplaatjes een verschil gemaakt van ongeveer 3 milimeter boven-onder, boven dus 3 milimeter meer ruimte, zodat ik nu negatief camber heb. Kan iemand me vertelllen of ik in de buurt zit? Het voelt bij het insturen al veeeel beter! De banden zijn ook aan de buitenkant verder gesleten dan binnen...
Ik heb precies hetzelfde probleem, wat bij mij vooral vervelend is dat de rechtuitstabiliteit erg slecht, zoekerig is.
Ik ben eerst eens naar mijn uitlijnraport gekeken uit 2009 (sinsdien is er niets aan veranderd).
Camber (wielvlucht) Links 0,11gr / Rechts 0,18gr (dus positief, bovenkant van de velg hangt naar buiten toe)
Caster (askanteling) Links 0,67gr / Rechts 1,47gr.
Ik ben aan het meten geweest aan het Camber met een waterpas en met een schietlood en inderdaad wielen staan boven naar buiten toe, hoeveel is erg lastig te zeggen want ik meet elke keer een andere waarde als ik de auto heb verplaatst,
ik heb tevens gecontroleerd of de velgen recht zijn en niet slingeren.
Ik kom uit op ongeveer een gemiddelde van 2 á 3mm verschil in boven en onder.
Aan de voorkant onder de bevestigingsbout van de vooras zat links en recht een vulplaat van 3mm deze heb ik nu verwijderd om een groter caster te krijgen.
Ik heb het idee dat de auto inderdaad een heel stuk stabieler is geworden maar merk wel dat hij zwaarder stuurt wat voor mij geen probleem is want ik heb stuurbekrachtiging en kan hem eventueel wat krachtiger zetten.
Hoeveel het caster nu is geworden daar heb ik geen idee van.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
Caster of askanteling wordt toch juist groter met meer vulplaatjes i.p.v. minder??
hoe dan ook ik heb er juist vulplaatjes bijgedaan zowel voor het camber en caster, meer askanteling en meer negatief camber.
of zit ik nu fout??
volgens mij moet je het camber meten met passagiers dus onder belasting, een lege auto komt immers omhoog.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 746
"rene Brandt" schreef:
Begrijp ik nu goed dat je vulplaatjes verwijderd hebt om meer caster te krijgen?
Caster of askanteling wordt toch juist groter met meer vulplaatjes i.p.v. minder??
hoe dan ook ik heb er juist vulplaatjes bijgedaan zowel voor het camber en caster, meer askanteling en meer negatief camber.
of zit ik nu fout??
volgens mij moet je het camber meten met passagiers dus onder belasting, een lege auto komt immers omhoog.
Ik heb de hele as wat gekanteld "normaal" zou je aan de achterkant wat plaatjes bijleggen om de as meer te kantelen maar bij mij zaten aan de voorkant al vulplaten, die heb ik nu weggehaald, dit zou hetzelfde moeten zijn als aan de achterkant bijvullen.
Correct me if i'm wrong
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
het caster moet positief zijn.
Het verwijderen van stelplaatjes aan de voorkant geeft hetzelfde effect als het bijvullen aan de achterkant.
Alleen moet je na het stellen van de askanteling weer opnieuw het camber afstellen, maar dat wist je natuurlijk al.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 746
dat je het camber opnieuw af moet stellen dat wist ik niet ik dacht dat dit niet zou veranderen!"rene Brandt" schreef:
Klopt
het caster moet positief zijn.
Het verwijderen van stelplaatjes aan de voorkant geeft hetzelfde effect als het bijvullen aan de achterkant.
Alleen moet je na het stellen van de askanteling weer opnieuw het camber afstellen, maar dat wist je natuurlijk al.
De spooring zal nu wel niet helemaal meer kloppen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Als je hem weer op 0,5graad negatief wilt hebben, dan zul je het uiteraard wel moeten verstellen. Ik heb toevallig vorige week van Gunson een cambergauge gekocht. Hiermee ga ik zelf de 164 uitlijnen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Is 0,5 graad negatief voldoende Boele? Ik heb eens gelezen dat iemand bijna 2 graden had ingesteld? Ik dacht op een 140, maar toch! En een plaatje van je tool ??
ps de link van Rob: "het artikel staat erin!" en dan pagina 4 onderaan: " voortrein_afstellen"
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 746
Zo wil ik het ook gaan doen alleen moet ik nog weten hoeveel ik ertussen moet leggen om van +/- 0,18gr positief naar -0,5 negatief te gaan, wie het weet mag het zeggen? : :"Tom Steverink" schreef:
Ik heb het camber veranderd door aan beide kanten voor- en achter in verhouding dikkere plaatjes te plaatsen. de verhouding voor- achter is dus niet veranderd en dus ook het caster niet..
Is 0,5 graad negatief voldoende Boele? Ik heb eens gelezen dat iemand bijna 2 graden had ingesteld? Ik dacht op een 140, maar toch! En een plaatje van je tool ??
ps de link van Rob: "het artikel staat erin!" en dan pagina 4 onderaan: " voortrein_afstellen"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 142
Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.