Bovenste draagarmrubber(s) vervangen RV
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
De triangel rechtsboven kloinkt bij stevig remmen. Onlangs heb ik er een bandenlepel tussen gezet. De voorste bus (679247) is uitgesleten.
Deze bussen kosten dik 50euro per stuk! De achterste heb ik ook bekeken, die ziet er nog vrij nieuw uit. Ik kan me niet voorstellen dat je ze per stuk zou vervangen. Anderzijds; Ik heb het geld ook niet op mijn rug groeien, dus kan ik ook alleen het voorste busje vervangen?
In de manuals kom ik hier niet zo veel over tegen. Bovenste fusee kogel moet los, dan kan ik de wishbone omhoog klappen en de twee bouten (met shims) verwijderen. Alleen hoe haal ik vervolgens de bus er uit? Kan ik er uberhaupt één verwijderen zonder de achterste te slopen?
Wie heeft hier ervaring mee? Dit Volvo-klusje heb ik nog nooit gedaan (bij een 164.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Ik heb geen 164-ervaring, maar dit is, wat de bussen betreft, net zo gezellig als die van de onderste wishbone van een Amazon.
Is het niet makkelijker om eens bij Trans-o-Car, Nordicar (Daan's pretpaleis op zaterdagen) of Dries te vragen of ze een sloop-setje hebben?
1 de bouten van de draagarm kunnen oeverloos vast zitten.
2 verwijderen van de bussen lukte niet eens met een 25-tons pers zonder de wishbone te beschadigen, dus daar heb ik met een
ijzerzaag een reep uitgehaald waarna een paar tikken met een hamer de rest deden. Klinkt vlot; duurde een hele middag!
3 nieuwe bussen monteren moet ook met een goeie pers.
Succes in ieder geval,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Teun van Popta" schreef:
Hi Boele,
Ik heb geen 164-ervaring, maar dit is, wat de bussen betreft, net zo gezellig als die van de onderste wishbone van een Amazon.
Is het niet makkelijker om eens bij Trans-o-Car, Nordicar (Daan's pretpaleis op zaterdagen) of Dries te vragen of ze een sloop-setje hebben?
1 de bouten van de draagarm kunnen oeverloos vast zitten.
2 verwijderen van de bussen lukte niet eens met een 25-tons pers zonder de wishbone te beschadigen, dus daar heb ik met een
ijzerzaag een reep uitgehaald waarna een paar tikken met een hamer de rest deden. Klinkt vlot; duurde een hele middag!
3 nieuwe bussen monteren moet ook met een goeie pers.
Succes in ieder geval,
Teun
Hoi Teun,
Ik heb al op diverse plekken om mij heen gevraagd. Tot nu toe geen goede slooparm gevonden.
Bij de 164 heb ik de onderste rubbers reeds vervangen. 'Gewoon' met de bankschroef.'

- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Maar dan is het toch vervelend om te bedenken dat je ze eigenlik links en rechts moet vervangen om de stuurreacties symmetrisch te houden.
Moeten die dingen echt € 50,00 per stuk kosten?
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Teun van Popta" schreef:
Oke,
Maar dan is het toch vervelend om te bedenken dat je ze eigenlik links en rechts moet vervangen om de stuurreacties symmetrisch te houden.
Moeten die dingen echt € 50,00 per stuk kosten?
Teun
€50,00 is het goedkoopste bij Skandix, in NL zijn ze zelfs 65euro per stuk. Idioot duur, alleen zelf namaken zie ik niet zitten ivm de metalen bus. Ik zal er wel eens even over nadenken. De 1800 heeft prioriteit in tijd en geld.
Ik ben hier meestal in een ochtend mee klaar, van te voren goed alles in de kruipolie, twee veerklemmen en dan fusee losmaken.
De moeren zitten aan de achterkant, dat gaat meestal gemakkelijk los, de lange bout moet er helemaal uit.
Nog nooit problemen gehad om beide bussen eruit te persen, en - met de juiste stand - er weer in te persen.
Als je ze in je hand hebt lijkt de diameter te groot, dus soms warmen we de metalen bus voorzichtig op alvorens deze erin te persen, gaat als een zalfje en heb dit een maand of vier geleden nog gedaan.
We hebben twee voortreinen liggen, geen idee wat de staat van de rubbers is, maar we kunnen ook alvast een triangel klaar maken ezodat je tijd wint.
ALTIJD beide rubbers vernieuwen, inclusief de afdichtplastics aan de voorkant.
Hoe zijn de fusee's ?
Ik hoor het wel, ben medio april weer terug.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Ik heb enkele maanden terug een gescheurde bovenste draagarm (links) gehad op mijn 164. Nieuw is bijna niet meer aan te komen en te duur maar heb toch een goede gebruikte op de kop kunnen tikken.
Ik heb toen alle andere bussen en rubbers gecontroleerd, veel uitdroging en scheurtjes en ben tot de conclusie gekomen dat ik ALLE rubbers van de ophanging wil gaan vervangen! Niet ineens maar wel binnen afzienbare tijd.
Voor zover ik het kan beoordelen is het relatief gemakkelijk te doen, maar die bussen van de bovenste en onderste draagarmen zie ik een beetje tegenop. Wellicht een idee om eens in Arnhem langs te komen, met jullie hulp moet dit goed te doen zijn toch?
164 - daily driver
Let wel op bij de 164 er zijn verschillende bussen, mijn advies neem de triangels van het 72+ model, met de grotere bussen en de mogelijkheid van geventileerde schijven en dus bredere Girling remklauwen ( kijk maar eens bij Brabo )
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Jij hebt het over de onderste draagarmen. Die rubbers heb ik al vervangen en waren niet bijzonder veel moeite. Nu dus boven nog. Gezien de reacties denk ik dat het maar gewoon proberen is..
Wat ik dan gebruik is een lange schroefdraad met twee plaatjes, gemonteerd op de plaats van de schokbreker.
Dan kun je heel geleidelijk de spanning eraf laten en de arm vervangen, procedure is niet moeilijk een al gereviseerde is prettig en spaart tijd...brug is wel handig, wij gebruiken de Koni twee-kolomsbrug met de hydraulische railkrik, kun je altijd de auto omhoog of naar beneden brengen....dan kan een oude man ook sleutelen....
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express