Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-03-2013 17:47 #125329 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen
Tsja, alle bussen zijn vernieuwd, armen recht, fuseekogels en lagers in orde. Enige dat in theorie nog zou kunnen is verbogen fusee? :?

Volgens mijn info wordt de ama geleverd, fabrieks af, met de 6mm shims. Dat zou dus hoe dan ook het uitgengspunt moeten zijn. Blijft merkwaardig, maar helaas kan ik het niet mooier maken...


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2013 21:43 #125337 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen
Meer shims voor dan achter of andersom plaatsen bij de bovenste draagarm leidt , zo is mijn ervaring, geregeld tot het loslopen van de bouten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2013 23:16 #125341 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen

"Niek de Boer" schreef:
Meer shims voor dan achter of andersom plaatsen bij de bovenste draagarm leidt , zo is mijn ervaring, geregeld tot het loslopen van de bouten.


Zelf nog niet meegemaakt. Is dat gebeurd ondanks de borgplaten die er achter zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2013 18:02 #125363 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen
Ja,ondanks de borgplaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-03-2013 21:18 #125371 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen
Op het internet eens rondgestruind naar allerlei aanpassingen van camber. Sommigen gebruiken als opvulling voor een negatief camber voor een circuit toepassing 2" (inch!) shims voor een negatief camber. Anderen vullen het op met oud ijzer, waarbij ik behoorlijke discrepanties tussen de twee posities per kant tegen kom. Bij mij zou er max 0.5mm verschil ontstaan. Een voorbeeldje van wat ik zoal tegen kwam:





Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2013 21:35 #125374 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen
Maar zo moet het niet.

Als je klaar bent met experimenteren met een zootje shims en alles is naar tevredenheid, meet dan de dikte van de pakketjes op en maak een opvulling uit een stuk van staal of aluminium en zet het vast met een stel bouten van de juiste lengte en treksterkte (ARP) en dan kan je te keer gaan.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2013 16:05 #125418 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen
Het probleem oplossen lijkt mij het beste, als ik zo iets zie dan bekruipt mij het gevoel dat de wagen gewoon een knal heeft gehad en scheef is.
Een patiënt met staar geef je ook geen zonnebril om de felle lichten - waar die mensen last van hebben- minder te maken.
De geef je een nieuwe lens....dus terug naar de basis en problemen oplossen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-03-2013 17:15 #125422 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen
Sporing is géén issue, camber is momenteel +0.5 graad zoals Volvo in 1960s had, alleen 0.5 graad camber discrepantie tussen links en rechts is merkwaardig. Maar, zoals gezegd, zijn alle ophang rubbers vervangen. Dan is dit toch niet zo'n bizarre setting? Bovenstaande foto met de diverse shims met gele pijlen, betreft zeker niet mijn auto, maar de afbeelding vond ik op internet ter illustratie van wat er zoal aan shims gerommeld wordt.


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2013 10:38 #125562 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen
Dit probleem nog niet gehad, maar misschien is er wat mogelijk met het iets verschuiven van de onderste fusee? Als deze iets naar buiten bevestigd kan worden (zal vanwege de vormen daar echter niet veel kunnen) zul je boven toch minder shims nodig hebben? Eventueel zijn er ook toleranties in de maten van de fuseebevestigingspunten die een ongelukkige combinatie kunnen opleveren. De bovenste fusee heeft waarschijnlijk amper verplaatsingstoleranties.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-04-2013 20:54 #126560 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Uitlijnen na revisie; Ama sedan met combi velgen
Na zélf mbv de grafiek shims te hebben gekocht en gemonteerd met nieuwe bouten en borgplaten, is de bolide vandaag gecheckt. De grafiek van Volvo klopt. Hiermee is het erg eenvoudig om camber en caster te stellen wanneer de afwijking bekend is. Vóór uitlijnen de borgbouten van de spoorstang nog gangbaar gemaakt, waarna het nameten van camber/caster en stellen van toespoor in 15 minuten klaar was.




De huidige configuratie is als volgt:

Beide wielen 0.08 graden toespoor; is 0.16 graden totaal
Beide wielen een negatief camber; links -0.22 en rechts -0.14 graden; (dus 0.08 graad verschil tussen links en rechts)
Beide wielen een positief caster; links 0.38 en rechts 0.48 graden (dus 0.1 graad verschil tussen links en rechts)

Volgens mij is dit binnen de marges. Hij ligt in ieder geval beter op de weg, stabieler, minder zoekend, strakker sturend. Wat mij betreft een prima klus:)

Verder is de klus van het plaatsen van nieuwe shims easy-peazy; garagekrik onder de onderste fusee (plankje er tussen), en opkrikken totdat de band het wegdek nét niet meer raakt. Hierdoor is de spanning van de bovenste draagarm en kan je de bouten losdraaien die de shims en bovenste draagarm vastzetten. (Nieuwe bout erin met nieuwe borgplaat,) shims ertussen, en weer aandraaien met 5kgm. Auto rustig laten zakken en klaar is Kees. Komende weken check ik de bouten voor de zekerheid nog op lostrillen. Schijnt wel eens te gebeuren...



Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.