- Berichten: 142
Terugplaatsen veren
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-07-2012 07:12 #116137
door Marcel Jonges (GAST)
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Terugplaatsen veren is gemaakt door Marcel Jonges (GAST)
Heren,
Afgelopen weekend heb ik na verwijderen wielen, schokbrekers, ontkoppelen van stabilisatorstang en onderste fuseekogels, gecontroleerd beide onderste draagarmen kunnen laten zakken met behulp van een garagekrik, waardoor ik nu de draagarmbussen kan vervangen. Geen grote problemen ondervonden met vastzittende bouten en moeren gelukkig, waar dit forum in overdaad voor heeft gewaarschuwd. Zelfs het wisselen van de bussen met m'n bankschroef ging prima. Waar ik nu wél tegen aan loop is het volgende;
De draagarm moest ik een dusdanig eind laten zakken alvorens de veer volledig spanningsvrij was waardoor er een behoorlijke hoek ontstond tussen de arm en de veer in neutrale positie. Voor de montage levert dit een probleem op, omdat ik vermoed dat de veer van de draagarm glijdt wanneer ik deze terugplaats en de draagarm omhoog wil krikken. De krachten die hierbij komen zijn enorm en ik wil op zeker spelen. Zijn veerspanners de uitkomst? Of zijn er alternatieven? Graag zet ik alles aanstaand weekend weer in elkaar. Heeft iemand een tip?
Bij voorbaat dank,
Marcel
Afgelopen weekend heb ik na verwijderen wielen, schokbrekers, ontkoppelen van stabilisatorstang en onderste fuseekogels, gecontroleerd beide onderste draagarmen kunnen laten zakken met behulp van een garagekrik, waardoor ik nu de draagarmbussen kan vervangen. Geen grote problemen ondervonden met vastzittende bouten en moeren gelukkig, waar dit forum in overdaad voor heeft gewaarschuwd. Zelfs het wisselen van de bussen met m'n bankschroef ging prima. Waar ik nu wél tegen aan loop is het volgende;
De draagarm moest ik een dusdanig eind laten zakken alvorens de veer volledig spanningsvrij was waardoor er een behoorlijke hoek ontstond tussen de arm en de veer in neutrale positie. Voor de montage levert dit een probleem op, omdat ik vermoed dat de veer van de draagarm glijdt wanneer ik deze terugplaats en de draagarm omhoog wil krikken. De krachten die hierbij komen zijn enorm en ik wil op zeker spelen. Zijn veerspanners de uitkomst? Of zijn er alternatieven? Graag zet ik alles aanstaand weekend weer in elkaar. Heeft iemand een tip?
Bij voorbaat dank,
Marcel
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 430
30-07-2012 07:20 #116139
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Terugplaatsen veren
Hoi Marcel,
Je kan natuurlijk je achteras opkrikken tot je je veren klem er tussen kan plaatsen.
let er wel op dat je bij het opkrikken rekening houd met je schokbrekers, die zullen ook los hangen en bijgestuurd moeten worden om ze weer goed te monteren.
Succes, Ruud
Je kan natuurlijk je achteras opkrikken tot je je veren klem er tussen kan plaatsen.
let er wel op dat je bij het opkrikken rekening houd met je schokbrekers, die zullen ook los hangen en bijgestuurd moeten worden om ze weer goed te monteren.
Succes, Ruud
Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 142
30-07-2012 08:33 #116141
door Marcel Jonges (GAST)
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Terugplaatsen veren
Beste Ruud,
Ik begrijp je tip niet helemaal. Het gaat om de veren van de voorwielen van een laatste serie Amazon sedan (B20, 1968). Mogelijk dat dit niet geheel duidelijk was.
Groeten,
Marcel
Ik begrijp je tip niet helemaal. Het gaat om de veren van de voorwielen van een laatste serie Amazon sedan (B20, 1968). Mogelijk dat dit niet geheel duidelijk was.
Groeten,
Marcel
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 392
30-07-2012 15:49 #116152
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Terugplaatsen veren
Marcel,
Je hebt de voorveren gedemonteerd dus je weet hoe dat moet, het monteren gaat op de zelfde manier maar dan in omgekeerde volgorde. Je plaats de veer eerst aan bovenkant in de vooras, zodanig dat de veer goed op zijn plaats zit, dan klap je de onderste draagarm omhoog, tegen de veer aan, en druk de veer zodanig naar de binnenkant dat hij net in de uitsparing van de draagarm valt, dit kost enige kracht. Vervolgens ga de krik omhoog brengen, tijdens het krikken sla met een hamer de veer op zijn plaats.
Anders kan ik het niet uitleggen, zo heb ik al heel wat voorveren gemonteerd het stelt echt niet zoveel voor, je moet het een keer gedaan hebben.
succes
Je hebt de voorveren gedemonteerd dus je weet hoe dat moet, het monteren gaat op de zelfde manier maar dan in omgekeerde volgorde. Je plaats de veer eerst aan bovenkant in de vooras, zodanig dat de veer goed op zijn plaats zit, dan klap je de onderste draagarm omhoog, tegen de veer aan, en druk de veer zodanig naar de binnenkant dat hij net in de uitsparing van de draagarm valt, dit kost enige kracht. Vervolgens ga de krik omhoog brengen, tijdens het krikken sla met een hamer de veer op zijn plaats.
Anders kan ik het niet uitleggen, zo heb ik al heel wat voorveren gemonteerd het stelt echt niet zoveel voor, je moet het een keer gedaan hebben.
succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 430
30-07-2012 17:46 #116153
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Terugplaatsen veren
Hoi Marcel,
Ik snap het nu, vooras is inderdaad anders dan de achteras...
Vooras weet ik nog nix vanaf haha...
Ik snap het nu, vooras is inderdaad anders dan de achteras...
Vooras weet ik nog nix vanaf haha...
Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-07-2012 22:52 #116165
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Terugplaatsen veren
Een alternatief is om een langeschroefdraad centraal te plaatsen ipv de schokbreker. Met 2 moeren kun je mooi gelijkmatig de wagen op zijn gewicht laten komen zonder angst voor uitelkaar schieten.
Deze methode kun je ook gebruiken voor demontage.
Deze methode kun je ook gebruiken voor demontage.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
04-08-2012 09:41 #116292
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Terugplaatsen veren
Beetje late reactie, maar toch...
Ik heb net mijn vooras compleet nieuw opgebouwd en stuitte ook op het probleem van de grote hoek.
Gedaan: de lange bout waarmee de onderste draagarm vastzit verwijderd. Dan (inderdaad de enige goede en veilige methode) een draadeind door de draagarmen met de veer er tussen. Het geheel comprimeren en dan de bout van de onderste draagarm er weer door.
Veiligheidstip: Als je een veer demonteert (of op een andere dan bovenbeschreven methode monteert) borg hem dan met een dik touw (sleepkabel gaat mooi) zodat het ding als ie wegspringt geen ruimtereis gaat maken die in je oog eindigt.
Teun
Ik heb net mijn vooras compleet nieuw opgebouwd en stuitte ook op het probleem van de grote hoek.
Gedaan: de lange bout waarmee de onderste draagarm vastzit verwijderd. Dan (inderdaad de enige goede en veilige methode) een draadeind door de draagarmen met de veer er tussen. Het geheel comprimeren en dan de bout van de onderste draagarm er weer door.
Veiligheidstip: Als je een veer demonteert (of op een andere dan bovenbeschreven methode monteert) borg hem dan met een dik touw (sleepkabel gaat mooi) zodat het ding als ie wegspringt geen ruimtereis gaat maken die in je oog eindigt.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 142
04-08-2012 23:59 #116315
door Marcel Jonges (GAST)
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Terugplaatsen veren
Het stond voor vandaag op de agenda; terugplaatsen van de onderste draagarmen met de nieuwe bussen, waarna de veren geplaatst moeten worden.... Ik moet zeggen dat het uiteindelijk een combinatie van ongeveer ieders tip is geworden:)
De veerspanners welke ik geleend had waren te lang om aan de buitenkant van de veer te monteren ivm de diepte van de bovenste veerschotel. Tevens vond ik het linke soep op de veer erg ver op te spannen ivm de bijbehorende krachten. Zoals ik het nu gedaan heb staat hieronder beschreven:
1 veerspanner aan de binnenkant van de veer een centimeter of 4 de veer samengedrukt. Hierdoor staat de veer een beetje scheef. Vervolgens de veer geplaatst en de onderste draagarm omhoog gekrikt. Door de kromme veer, glijdt deze niet van de draagarm af. Nadat de draagarm iets omhooggekrikt was, verdween de spanning op de veerspanner waarna deze via het gat voor de schokdemper aan de onderkant uit de veer te verwijderen is. Helaas stond de veer niet 100% in het midden van de uitsparing in de onderste draagarm. Eén gedoseerde tik op de veer met een hamer zorge dat deze wél in de uitsparing zakte. Alles wat hierna gebeurt is simpel en leidt zichzelf. Anyway, op boven beschreven manier verliep alles soepel, waren de krachten te overzien, en is het resultaat qua wegligging een verbetering ten opzichte van vorige week. Geslaagde klus dus. Iedereen dank voor de tips!
Fijn weekend,
Marcel
De veerspanners welke ik geleend had waren te lang om aan de buitenkant van de veer te monteren ivm de diepte van de bovenste veerschotel. Tevens vond ik het linke soep op de veer erg ver op te spannen ivm de bijbehorende krachten. Zoals ik het nu gedaan heb staat hieronder beschreven:
1 veerspanner aan de binnenkant van de veer een centimeter of 4 de veer samengedrukt. Hierdoor staat de veer een beetje scheef. Vervolgens de veer geplaatst en de onderste draagarm omhoog gekrikt. Door de kromme veer, glijdt deze niet van de draagarm af. Nadat de draagarm iets omhooggekrikt was, verdween de spanning op de veerspanner waarna deze via het gat voor de schokdemper aan de onderkant uit de veer te verwijderen is. Helaas stond de veer niet 100% in het midden van de uitsparing in de onderste draagarm. Eén gedoseerde tik op de veer met een hamer zorge dat deze wél in de uitsparing zakte. Alles wat hierna gebeurt is simpel en leidt zichzelf. Anyway, op boven beschreven manier verliep alles soepel, waren de krachten te overzien, en is het resultaat qua wegligging een verbetering ten opzichte van vorige week. Geslaagde klus dus. Iedereen dank voor de tips!
Fijn weekend,
Marcel
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 142
09-08-2012 16:24 #116497
door Marcel Jonges (GAST)
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Terugplaatsen veren
Na enkele dagen woon-werk verkeer kan ik jullie mededelen dat het vervangen van de onderste draagarmbussen een bijzonder prettig effect heeft op de rijervaring. De auto ligt als een huis op de weg, minder rijwindgevoelig, ook bij remmen rechtuit, en totaal geen geluiden bij nemen van verkeersdrempels. Wat een luxe... Voor iedereen die vermoedt dat deze bussen aan vervanging toe zijn; aarzel niet. Indien je zorgvuldig te werk gaat is de klus prima te overzien. Tevens zijn de bussen bij het VOD maar 10E/stuk. De oude bussen oogden trouwens nog behoorlijk; rubber een tikkie aangetast door een oude olielekkage bij de brandstofpomp, maar hadden blijkbaar toch hun beste tijd gehad.
Verder nog enkele praktische tools voor het eruit en erin persen van de bussen mbv een bankschroef:
Om de bus eruit te persen heb je idealiter een afstandhouder nodig welke om de oude bus heen past. Een uitlaatklem?! onderdeelnummer 942568. Hield ik over van een uitlaat-montage-set omdat ik een dubbele voorpijp heb. Deze valt mooi om de bus heen en scheelt een hoop geknoei met zelf gekluste afstandhouders die je met twee handen moet vasthouden terwijl je met je tanden de bankschroef aandraait.
Om de nieuwe bus erin te persen is bovenstaande klem te kort. De bus is te lang. Had nog een stukje afgezaagd uitlaatpijp liggen (Heb een leeuwenpootje uitlaat opzetstuk, maar deze stak met originele pijp te ver uit, waardoor ik er een stukje af heb gezaagd, en dit stukje heb bewaard?!). Deze valt nét om de bus heen, waardoor dit stukje pijp perfect te gebruiken is voor het inpersen van de nieuwe bussen in de draagarm.
Maar er leiden vast meerdere wegen naar Rome:)
Veel plezier in ieder geval,
Marcel
Verder nog enkele praktische tools voor het eruit en erin persen van de bussen mbv een bankschroef:
Om de bus eruit te persen heb je idealiter een afstandhouder nodig welke om de oude bus heen past. Een uitlaatklem?! onderdeelnummer 942568. Hield ik over van een uitlaat-montage-set omdat ik een dubbele voorpijp heb. Deze valt mooi om de bus heen en scheelt een hoop geknoei met zelf gekluste afstandhouders die je met twee handen moet vasthouden terwijl je met je tanden de bankschroef aandraait.
Om de nieuwe bus erin te persen is bovenstaande klem te kort. De bus is te lang. Had nog een stukje afgezaagd uitlaatpijp liggen (Heb een leeuwenpootje uitlaat opzetstuk, maar deze stak met originele pijp te ver uit, waardoor ik er een stukje af heb gezaagd, en dit stukje heb bewaard?!). Deze valt nét om de bus heen, waardoor dit stukje pijp perfect te gebruiken is voor het inpersen van de nieuwe bussen in de draagarm.
Maar er leiden vast meerdere wegen naar Rome:)
Veel plezier in ieder geval,
Marcel
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10-08-2012 00:30 #116531
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Terugplaatsen veren
Die bankschroef methode kan, maar op marktplaats zie je geregeld simpele persen aangeboden tot 3-ton voor redelijke prijzen.
Als je van oude doppen en op maat gezaagde uitlaatpijpen volvodoende maten hebt, is het uit en inpersen van bussen een koud kunstje.
Als je van oude doppen en op maat gezaagde uitlaatpijpen volvodoende maten hebt, is het uit en inpersen van bussen een koud kunstje.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.