- Berichten: 430
veerspanner??
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-07-2012 16:18 #115923
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
veerspanner?? is gemaakt door Ruud Klok (GAST)
Hoi volvo vrienden,
Ik heb een P130 uit 1967 en deze is rondom 4 cm verlaagd.
Nu heb ik pas geleden een gastank in laten bouwen en ik kom zeker met de drempels in Haarlem vaak niet meer uit.
Nu heb ik veerbegrenzers gekocht, dat zijn rubberen klosjes die je tussen de veren plaatst.
Hiervoor heb ik een veerspanner nodig zodat de windingen van de veer uitgerekt kunnen worden om de blokjes te plaatsen.
Wie kan mij helpen?? om een veerspanner te kopen voor een eenmalige actie is wat prijzig...
Ik hoop dat er iemand is die in de buurt van Haarlem woont mij kan helpen.
Alvast bedankt,
Ruud
Ik heb een P130 uit 1967 en deze is rondom 4 cm verlaagd.
Nu heb ik pas geleden een gastank in laten bouwen en ik kom zeker met de drempels in Haarlem vaak niet meer uit.
Nu heb ik veerbegrenzers gekocht, dat zijn rubberen klosjes die je tussen de veren plaatst.
Hiervoor heb ik een veerspanner nodig zodat de windingen van de veer uitgerekt kunnen worden om de blokjes te plaatsen.
Wie kan mij helpen?? om een veerspanner te kopen voor een eenmalige actie is wat prijzig...
Ik hoop dat er iemand is die in de buurt van Haarlem woont mij kan helpen.
Alvast bedankt,
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
21-07-2012 21:09 #115929
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic veerspanner??
Alles is leuk, maar dit niet. Je verlaagt een auto 4 cm door andere veren. Daar komt een gasinstallatie bij om de boel nog wat meer richting moeder aarde te drukken en nu ga je veerbegrenzers er tussen zetten die de torsiespanning in de achterveren zeer negatief gaan beïnvloeden. Geen feest.
Ik denk dat je beter kunt uitkijken naar een paar goede standaard veren.
Mocht je toch die dingen willen monteren dan is een veerspanner niet nodig. Zaag een wigvormig stuk hout en sla dat tussen de winding met een hamer en je hebt alle ruimte. Natuurlijk wel met het wiel van de grond.
Teun
Ik denk dat je beter kunt uitkijken naar een paar goede standaard veren.
Mocht je toch die dingen willen monteren dan is een veerspanner niet nodig. Zaag een wigvormig stuk hout en sla dat tussen de winding met een hamer en je hebt alle ruimte. Natuurlijk wel met het wiel van de grond.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 430
21-07-2012 21:52 #115933
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic veerspanner??
Hoi Teun,
Ik ga het proberen met een wig van hout als niemand in de buurt kan helpen.
Ik had voorheen standaard veren en die klapte bij de zelfde drempels ook flink door, nieuwe schokbrekers en verlaging gedaan en ik kon gewoon de buurt in rijden, nu met die gastank lukt dat niet meer. Ik denk dat ik tzt inderdaad nieuwe veren moet hebben maarja, het groeit ook bij mij niet op mijn rug.... vandaar deze tussen oplossing, werkt het niet kan ik altijd nog om...
Ik ga het proberen met een wig van hout als niemand in de buurt kan helpen.
Ik had voorheen standaard veren en die klapte bij de zelfde drempels ook flink door, nieuwe schokbrekers en verlaging gedaan en ik kon gewoon de buurt in rijden, nu met die gastank lukt dat niet meer. Ik denk dat ik tzt inderdaad nieuwe veren moet hebben maarja, het groeit ook bij mij niet op mijn rug.... vandaar deze tussen oplossing, werkt het niet kan ik altijd nog om...
Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 430
25-07-2012 12:43 #116008
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic veerspanner??
Hoi Teun,
Je hebt me aan het denken gezet en
ik heb eieren voor mijn geld gekozen...
Nieuwe Lesjöfors achterveren aangeschaft en er gisteren onder gezet....
Dit is inderdaad een betere oplossing.
Ruud
Je hebt me aan het denken gezet en
ik heb eieren voor mijn geld gekozen...
Nieuwe Lesjöfors achterveren aangeschaft en er gisteren onder gezet....
Dit is inderdaad een betere oplossing.
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
25-07-2012 12:58 #116009
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic veerspanner??
Een hele vooruitgang!
Zo'n doorgezakte achterkant ziet er niet fraai uit, nu staat ie keurig recht en niet te hoog. Niks meer aan doen!
Zo'n doorgezakte achterkant ziet er niet fraai uit, nu staat ie keurig recht en niet te hoog. Niks meer aan doen!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 430
25-07-2012 20:53 #116022
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic veerspanner??
Thanks Erik,
de wegligging was ook niet meer wat het moest zijn na de installatie van de gastank...
geen spijt van deze investering
de wegligging was ook niet meer wat het moest zijn na de installatie van de gastank...
geen spijt van deze investering

Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
27-07-2012 23:02 #116085
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic veerspanner??
Hi Ruud,
Sorry dat mijn "beschouwingen" jou geld hebben gekost, maar het iet er nu niet alleen goed uit, het is ook goed!
Fijn weekend,
Teun
Sorry dat mijn "beschouwingen" jou geld hebben gekost, maar het iet er nu niet alleen goed uit, het is ook goed!
Fijn weekend,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3556
28-07-2012 02:38 #116088
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic veerspanner??
Beste Ruud, ik heb ook een maat die zijn amazone heeft verlaagd met een gastank erin, gevolg er kan nu tien liter minder benzine in zijn benzienetank t.g.v. het raken van drempels etc.
Doe er gewoon weer originele veren voor de voorkant op en speciale veren achter voor de gastank.
Om een wat stugger gedrag van de auto te bereiken zou je kunnen denken aan een stabilisator stang op de achteras en een dikkere stabalisatorstang voor.
Staat de auto nog steeds mooi recht maar helt minder over in de bochten.
Ook 16" velgen met 205X55 banden er rond zoals ik heb gedaan maken de auto ook stugger en geven de auto een betere wegligging.
Verlagen van een Amazone geeft altijd problemen i.v.m. de lengte van carrosorie achter de achteras.
succes
Johan Geers
Doe er gewoon weer originele veren voor de voorkant op en speciale veren achter voor de gastank.
Om een wat stugger gedrag van de auto te bereiken zou je kunnen denken aan een stabilisator stang op de achteras en een dikkere stabalisatorstang voor.
Staat de auto nog steeds mooi recht maar helt minder over in de bochten.
Ook 16" velgen met 205X55 banden er rond zoals ik heb gedaan maken de auto ook stugger en geven de auto een betere wegligging.
Verlagen van een Amazone geeft altijd problemen i.v.m. de lengte van carrosorie achter de achteras.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 430
28-07-2012 09:40 #116091
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic veerspanner??
Hoi Teun,
Geen stress,
Jouw beschouwingen hebben mij alleen geld gekost...
Het was wel de enige juiste oplossing voor mijn probleem...
Waarvoor dank...
Hoi Johan,
Ik ben ondertussen voorzien van nieuwe veren aan de achterzijde zoals eerder vermeld, voor hou ik de verlaging, omdat ik dat gewoon mooier vindt. Voor wil ik nog wel stabilisatie van IPD inbouwen maar achter wordt de wagen wat onvoorspelbaarder in de bochten, breekt sneller uit heb ik van horen zeggen. maar goed misschien ga ik het wel ooit proberen... zeg nooit nooit...
In ieder geval bedankt voor beider jullie reacties...
Geen stress,
Jouw beschouwingen hebben mij alleen geld gekost...
Het was wel de enige juiste oplossing voor mijn probleem...
Waarvoor dank...
Hoi Johan,
Ik ben ondertussen voorzien van nieuwe veren aan de achterzijde zoals eerder vermeld, voor hou ik de verlaging, omdat ik dat gewoon mooier vindt. Voor wil ik nog wel stabilisatie van IPD inbouwen maar achter wordt de wagen wat onvoorspelbaarder in de bochten, breekt sneller uit heb ik van horen zeggen. maar goed misschien ga ik het wel ooit proberen... zeg nooit nooit...
In ieder geval bedankt voor beider jullie reacties...
Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
28-07-2012 21:12 #116106
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic veerspanner??
Hi Ruud,
Dank voor je woorden. Ik heb overigens twee auto-hobby's: motoren en wegligging. Op het gevaar af dat ik je weer iets ga vertellen dat geld kost toch het volgende:
de standaard Amazon heeft eigenlijk een prima wegligging. Als je terugkijkt naar de zestiger jaren was het zelf perfect te noemen. In vergelijking met moderne auto's is het natuurlijk uien, maar dat kan je snel veranderen. De zaak is alleen dat er bij oude auto's er geen pasklaar recept is. Slijtage zit overal en zomaar iets veranderen kan tot onvoorspelbare resultaten leiden. Dat betekent dat om een goede wegligging te krijgen er soms nogal wat geëxperimenteer bij komt kijken dat veel tijd kost. Een gasinstallatie met nieuwe veren achter met verlagingsveren vóór en een stabilisator vóór gaat je geheid overstuur opleveren.
In eerlijkheid begrijp ik niemand die een 28 mm IPD op de voortrein monteert en de achteras ongemoeid laat. M.a.w.: een 28 mm voor moet je compenseren met ook een stabilisator aan de achteras om geen "dweilbak" te krijgen. Dit levert doorgaans een prima rijgedrag op, maar verlegt wel het uitbreekpunt naar een veel hogere snelheid en dat stelt dus wel eisen aan de bestuurder. Om het nog iets gecompliceerder te maken: de kwaliteit van de schokbrekers draagt verder bij tot het geheel, maar nog belangrijker is de geometrie van de voortrein die bij de Amazon prachtig afstelbaar is. Met name het negatief zetten van de voorwielen levert een dramatische verbetering op.
Teun
Dank voor je woorden. Ik heb overigens twee auto-hobby's: motoren en wegligging. Op het gevaar af dat ik je weer iets ga vertellen dat geld kost toch het volgende:
de standaard Amazon heeft eigenlijk een prima wegligging. Als je terugkijkt naar de zestiger jaren was het zelf perfect te noemen. In vergelijking met moderne auto's is het natuurlijk uien, maar dat kan je snel veranderen. De zaak is alleen dat er bij oude auto's er geen pasklaar recept is. Slijtage zit overal en zomaar iets veranderen kan tot onvoorspelbare resultaten leiden. Dat betekent dat om een goede wegligging te krijgen er soms nogal wat geëxperimenteer bij komt kijken dat veel tijd kost. Een gasinstallatie met nieuwe veren achter met verlagingsveren vóór en een stabilisator vóór gaat je geheid overstuur opleveren.
In eerlijkheid begrijp ik niemand die een 28 mm IPD op de voortrein monteert en de achteras ongemoeid laat. M.a.w.: een 28 mm voor moet je compenseren met ook een stabilisator aan de achteras om geen "dweilbak" te krijgen. Dit levert doorgaans een prima rijgedrag op, maar verlegt wel het uitbreekpunt naar een veel hogere snelheid en dat stelt dus wel eisen aan de bestuurder. Om het nog iets gecompliceerder te maken: de kwaliteit van de schokbrekers draagt verder bij tot het geheel, maar nog belangrijker is de geometrie van de voortrein die bij de Amazon prachtig afstelbaar is. Met name het negatief zetten van de voorwielen levert een dramatische verbetering op.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.