veerspanner??

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-07-2012 16:18 #115923 door Ruud Klok (GAST)
veerspanner?? is gemaakt door Ruud Klok (GAST)
Hoi volvo vrienden,

Ik heb een P130 uit 1967 en deze is rondom 4 cm verlaagd.
Nu heb ik pas geleden een gastank in laten bouwen en ik kom zeker met de drempels in Haarlem vaak niet meer uit.
Nu heb ik veerbegrenzers gekocht, dat zijn rubberen klosjes die je tussen de veren plaatst.
Hiervoor heb ik een veerspanner nodig zodat de windingen van de veer uitgerekt kunnen worden om de blokjes te plaatsen.
Wie kan mij helpen?? om een veerspanner te kopen voor een eenmalige actie is wat prijzig...

Ik hoop dat er iemand is die in de buurt van Haarlem woont mij kan helpen.

Alvast bedankt,
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-07-2012 21:09 #115929 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic veerspanner??
Alles is leuk, maar dit niet. Je verlaagt een auto 4 cm door andere veren. Daar komt een gasinstallatie bij om de boel nog wat meer richting moeder aarde te drukken en nu ga je veerbegrenzers er tussen zetten die de torsiespanning in de achterveren zeer negatief gaan beïnvloeden. Geen feest.
Ik denk dat je beter kunt uitkijken naar een paar goede standaard veren.
Mocht je toch die dingen willen monteren dan is een veerspanner niet nodig. Zaag een wigvormig stuk hout en sla dat tussen de winding met een hamer en je hebt alle ruimte. Natuurlijk wel met het wiel van de grond.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-07-2012 21:52 #115933 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic veerspanner??
Hoi Teun,

Ik ga het proberen met een wig van hout als niemand in de buurt kan helpen.
Ik had voorheen standaard veren en die klapte bij de zelfde drempels ook flink door, nieuwe schokbrekers en verlaging gedaan en ik kon gewoon de buurt in rijden, nu met die gastank lukt dat niet meer. Ik denk dat ik tzt inderdaad nieuwe veren moet hebben maarja, het groeit ook bij mij niet op mijn rug.... vandaar deze tussen oplossing, werkt het niet kan ik altijd nog om...

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2012 12:43 #116008 door Ruud Klok (GAST)
Hoi Teun,

Je hebt me aan het denken gezet en
ik heb eieren voor mijn geld gekozen...
Nieuwe Lesjöfors achterveren aangeschaft en er gisteren onder gezet....
Dit is inderdaad een betere oplossing.

Ruud

Bijlagen:

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2012 12:58 #116009 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic veerspanner??
Een hele vooruitgang!
Zo'n doorgezakte achterkant ziet er niet fraai uit, nu staat ie keurig recht en niet te hoog. Niks meer aan doen!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2012 20:53 #116022 door Ruud Klok (GAST)
Thanks Erik,
de wegligging was ook niet meer wat het moest zijn na de installatie van de gastank...

geen spijt van deze investering ;)

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2012 23:02 #116085 door Teun van Popta
Hi Ruud,

Sorry dat mijn "beschouwingen" jou geld hebben gekost, maar het iet er nu niet alleen goed uit, het is ook goed!

Fijn weekend,
Teun

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-07-2012 02:38 #116088 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic veerspanner??
Beste Ruud, ik heb ook een maat die zijn amazone heeft verlaagd met een gastank erin, gevolg er kan nu tien liter minder benzine in zijn benzienetank t.g.v. het raken van drempels etc.
Doe er gewoon weer originele veren voor de voorkant op en speciale veren achter voor de gastank.
Om een wat stugger gedrag van de auto te bereiken zou je kunnen denken aan een stabilisator stang op de achteras en een dikkere stabalisatorstang voor.
Staat de auto nog steeds mooi recht maar helt minder over in de bochten.
Ook 16" velgen met 205X55 banden er rond zoals ik heb gedaan maken de auto ook stugger en geven de auto een betere wegligging.

Verlagen van een Amazone geeft altijd problemen i.v.m. de lengte van carrosorie achter de achteras.

succes

Johan Geers

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-07-2012 09:40 #116091 door Ruud Klok (GAST)
Hoi Teun,

Geen stress,
Jouw beschouwingen hebben mij alleen geld gekost...
Het was wel de enige juiste oplossing voor mijn probleem...
Waarvoor dank...

Hoi Johan,
Ik ben ondertussen voorzien van nieuwe veren aan de achterzijde zoals eerder vermeld, voor hou ik de verlaging, omdat ik dat gewoon mooier vindt. Voor wil ik nog wel stabilisatie van IPD inbouwen maar achter wordt de wagen wat onvoorspelbaarder in de bochten, breekt sneller uit heb ik van horen zeggen. maar goed misschien ga ik het wel ooit proberen... zeg nooit nooit...

In ieder geval bedankt voor beider jullie reacties...

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-07-2012 21:12 #116106 door Teun van Popta
Hi Ruud,

Dank voor je woorden. Ik heb overigens twee auto-hobby's: motoren en wegligging. Op het gevaar af dat ik je weer iets ga vertellen dat geld kost toch het volgende:
de standaard Amazon heeft eigenlijk een prima wegligging. Als je terugkijkt naar de zestiger jaren was het zelf perfect te noemen. In vergelijking met moderne auto's is het natuurlijk uien, maar dat kan je snel veranderen. De zaak is alleen dat er bij oude auto's er geen pasklaar recept is. Slijtage zit overal en zomaar iets veranderen kan tot onvoorspelbare resultaten leiden. Dat betekent dat om een goede wegligging te krijgen er soms nogal wat geëxperimenteer bij komt kijken dat veel tijd kost. Een gasinstallatie met nieuwe veren achter met verlagingsveren vóór en een stabilisator vóór gaat je geheid overstuur opleveren.
In eerlijkheid begrijp ik niemand die een 28 mm IPD op de voortrein monteert en de achteras ongemoeid laat. M.a.w.: een 28 mm voor moet je compenseren met ook een stabilisator aan de achteras om geen "dweilbak" te krijgen. Dit levert doorgaans een prima rijgedrag op, maar verlegt wel het uitbreekpunt naar een veel hogere snelheid en dat stelt dus wel eisen aan de bestuurder. Om het nog iets gecompliceerder te maken: de kwaliteit van de schokbrekers draagt verder bij tot het geheel, maar nog belangrijker is de geometrie van de voortrein die bij de Amazon prachtig afstelbaar is. Met name het negatief zetten van de voorwielen levert een dramatische verbetering op.

Teun

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD