Bilsteins monteren op een 142, hoe zorg ik dat het past?
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-07-2012 21:06 #115431
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Bilsteins monteren op een 142, hoe zorg ik dat het past?
Klopt heb je gelijk in, maar als ik me niet vergis hoort op een 140 de kant met de metalen bus erin boven en aan de onderkant zit gewoon een rubber over de bout geschoven.
Of ik vergis me hier ech heeel lelijk.
Ps. foto is niet actuele schokbreker maar van een kover oid. aan de titel van de site te zien.
heb je deze:
Rechterkant boven linkerkant onder.
Zie dat aan de onderkant ook een metalen busje erin zit, bij standaard schokbrekers is dat niet.
Of ik vergis me hier ech heeel lelijk.
Ps. foto is niet actuele schokbreker maar van een kover oid. aan de titel van de site te zien.
heb je deze:
Rechterkant boven linkerkant onder.
Zie dat aan de onderkant ook een metalen busje erin zit, bij standaard schokbrekers is dat niet.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thijs Haakman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2012 22:12 #115433
door Thijs Haakman
Beantwoord door Thijs Haakman in topic Bilsteins monteren op een 142, hoe zorg ik dat het past?
Klopt, bij de orginele zit geen busje onderin, daar gaat ie dan ook over de schokdemperbout waar de verdikking zit.
Bij de Bilstein zit er wel een bus onderin, en ook bovenin (daar past de bovenste bout wel), maar daar past de orginele bout dus niet. En dat is dus het probleem.
Rob, bedankt voor je antwoord, ik zal op zoek gaan naar een passende bout. Dan nog 1 vraag: zit er bij jou ook een spacer/afstandhouder of hoe je het ook noemt, om te zorgen dat de schokbreker niet langs de balk schuurt? Of hoe is dat opgelost?
Bij de Bilstein zit er wel een bus onderin, en ook bovenin (daar past de bovenste bout wel), maar daar past de orginele bout dus niet. En dat is dus het probleem.
Rob, bedankt voor je antwoord, ik zal op zoek gaan naar een passende bout. Dan nog 1 vraag: zit er bij jou ook een spacer/afstandhouder of hoe je het ook noemt, om te zorgen dat de schokbreker niet langs de balk schuurt? Of hoe is dat opgelost?
06-07-2012 08:22 #115438
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Bilsteins monteren op een 142, hoe zorg ik dat het past?
Als ik me goed herinner, zit er een dikke ring tussen, net als de vaste ring op de originele bout. Anders mangel je inderdaad het rubber tegen de draagarm.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2012 10:41 #115442
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Bilsteins monteren op een 142, hoe zorg ik dat het past?
Origineel is zover ik weet bij de 140 achteren onder de speciale bout (die te dik is voor een bus in de rubber van de schokdemper) met door de vorm afstandhouder "ingebouwd".
Wat ik aan de onderkant van de schokdemper ken:
- schokdemper met stalen ring aan onderkant die aan de binnenkant iets konisch is en twee losse konische rubbers van links en rechts, geen bus en past over speciale bout
- schokdempers met cylindrische ring en rubber uit een stuk, geen bus en past over speciale bout
- rode konis voor 140 met eendelige rubber met bus erin waarvan ik nog niet uitgeprobeerd heb of de binnendiameter van de rubber de juiste maat heeft als de bus erin verwijderd is (ik denk echter dat deze te klein is)
Boven is de bus zover ik weet niet symmetrisch in de rubber geperst (is tenminste bij de konis zo) om bij juiste montage genoeg afstand tot de koker te hebben.
succes, Rudi
Wat ik aan de onderkant van de schokdemper ken:
- schokdemper met stalen ring aan onderkant die aan de binnenkant iets konisch is en twee losse konische rubbers van links en rechts, geen bus en past over speciale bout
- schokdempers met cylindrische ring en rubber uit een stuk, geen bus en past over speciale bout
- rode konis voor 140 met eendelige rubber met bus erin waarvan ik nog niet uitgeprobeerd heb of de binnendiameter van de rubber de juiste maat heeft als de bus erin verwijderd is (ik denk echter dat deze te klein is)
Boven is de bus zover ik weet niet symmetrisch in de rubber geperst (is tenminste bij de konis zo) om bij juiste montage genoeg afstand tot de koker te hebben.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
06-07-2012 15:49 #115447
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Bilsteins monteren op een 142, hoe zorg ik dat het past?
Ik heb nieuwe Monroe's en daar zit de bus boven en onder alleen rubber waar de bout doorheen gaat. ik heb wel de stofhoes boven zitten, maar misschien zijn die Bilsteins "upside down'?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Thijs Haakman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2012 22:34 #115754
door Thijs Haakman
Beantwoord door Thijs Haakman in topic Bilsteins monteren op een 142, hoe zorg ik dat het past?
Heren,
Dank allemaal voor jullie reacties, de oplossing is namelijk gevonden.
Heb met Nordicar gebeld, waar ik ze gekocht had. Navraag bij de monteurs in de garage leverde het volgende antwoord op:
De bout past niet op de Bilsteins, dus vervangen zij altijd het rubber met de bus wat standaard in de B6 schokdemper zit voor 1 waar de bout wel door past, zonder bus. En dat gaan ze nu ook voor mij doen.
Het is zo dat Bilstein (en Koni geloof ik ook) uitgaat van een kleinere schokdemperbout. Waarom weet ik niet, maar daarom past het dus niet. Wist de verkoper bij Nordicar ook niet, die dacht dat ik ze moeiteloos kon monteren. Nu weet ook hij dus dat het anders is.
En om nog een misverstand uit de wereld te helpen: Op de één of andere manier is er in dit topic de verwarring ontstaan over de boven- en onderkant van de biltsteins. Hier is niks raars aan, de stofkap zit gewoon aan de bovenkant, waardoor er dus geen rotzooi in kan komen. Dus gewoon boven boven en onder onder, en dan zo dat het logo goed te lezen is, en dus niet op zn kop.
Groeten,
Thijs
Dank allemaal voor jullie reacties, de oplossing is namelijk gevonden.
Heb met Nordicar gebeld, waar ik ze gekocht had. Navraag bij de monteurs in de garage leverde het volgende antwoord op:
De bout past niet op de Bilsteins, dus vervangen zij altijd het rubber met de bus wat standaard in de B6 schokdemper zit voor 1 waar de bout wel door past, zonder bus. En dat gaan ze nu ook voor mij doen.
Het is zo dat Bilstein (en Koni geloof ik ook) uitgaat van een kleinere schokdemperbout. Waarom weet ik niet, maar daarom past het dus niet. Wist de verkoper bij Nordicar ook niet, die dacht dat ik ze moeiteloos kon monteren. Nu weet ook hij dus dat het anders is.
En om nog een misverstand uit de wereld te helpen: Op de één of andere manier is er in dit topic de verwarring ontstaan over de boven- en onderkant van de biltsteins. Hier is niks raars aan, de stofkap zit gewoon aan de bovenkant, waardoor er dus geen rotzooi in kan komen. Dus gewoon boven boven en onder onder, en dan zo dat het logo goed te lezen is, en dus niet op zn kop.
Groeten,
Thijs
16-07-2012 18:02 #115773
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Bilsteins monteren op een 142, hoe zorg ik dat het past?
Mooi, blij dat het is opgelost, en weer wat geleerd!