Uitlijnen: Snel goed, of toch fout?
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Als je het toch netjes en compleet laat doen (uitlijnen, of de sporing alleen doen is idd veel minder werk) probeer
dan van te voren de ET waarde van de gemonteerde velgen te vinden. Die staat meestal (in mm's) ingeslagen aan de binnenkant van de velg, in het hart. deze waarde (Einpress-Tiefe als ik het goed schrijf) is het verschil tussen het midden van de velg/loopvlak band in lengterichting en het aanlegvlak van de velg op de naaf. als deze waarde veel afwijkt tov een originele sportvelg scheelt dat ook enorm in weggedrag (de spoorbreedte veranderd) (zoekerig weggedrag, erg spoorgevoelig ed.)
Dan helpt het niet, of is het effect veel minder, om deze afwijkingen die je noemt te verhelpen
Ben, als je dit leest, ben je het daar mee eens?
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"W.J. Wassink" schreef:
ha Boele,
Als je het toch netjes en compleet laat doen (uitlijnen, of de sporing alleen doen is idd veel minder werk) probeer
dan van te voren de ET waarde van de gemonteerde velgen te vinden. Die staat meestal (in mm's) ingeslagen aan de binnenkant van de velg, in het hart. deze waarde (Einpress-Tiefe als ik het goed schrijf) is het verschil tussen het midden van de velg/loopvlak band in lengterichting en het aanlegvlak van de velg op de naaf. als deze waarde veel afwijkt tov een originele sportvelg scheelt dat ook enorm in weggedrag (de spoorbreedte veranderd) (zoekerig weggedrag, erg spoorgevoelig ed.)
Dan helpt het niet, of is het effect veel minder, om deze afwijkingen die je noemt te verhelpen
@WJ Wassink; ET waarde is bekend van de velgen (ET20). Momenteel stuurt de auto redelijk goed, door de brede 215 banden wel wat spoorgevoelig.
Punt is dat ik gewoon een strak uitgelijnde auto wil hebben als ik daarvoor betaal (en dus geen schuin afgesleten banden krijg.) Ook in het geval de huidige velgen weer verwisseld worden met de originele wielen
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Boele Braaksma" schreef:
"W.J. Wassink" schreef:
ha Boele,
@WJ Wassink; ET waarde is bekend van de velgen (ET20). Momenteel stuurt de auto redelijk goed, door de brede 215 banden wel wat spoorgevoelig.
Punt is dat ik gewoon een strak uitgelijnde auto wil hebben als ik daarvoor betaal (en dus geen schuin afgesleten banden krijg.) Ook in het geval de huidige velgen weer verwisseld worden met de originele wielen
Donderdagmiddag is de 1800 weer uitgelijnd. Scan opgestuurd naar Tinustechniek, die kwam al snel met een mail terug. NOG niet goed (zelfs niet in de buurt) Auto trok erna ook nog eens naar rechts. Ik weer terug. Vanmiddag is mijn vader geweest. Hij gaat nu in ieder geval wel weer rechtdoor, daar is dan ook alles mee gezegd. De door Tinustechniek opgegeven specificaties worden gewoon niet gehanteerd! Ik geef op: -0,5 wielvlucht, ik krijg: 0,2 wielvlucht!
Met een waterkompas gecheckt, wielen staan inderdaad positief ipv negatief. Gelijk even de combi van mn ouders gecheckt, ook die staat zelfs met de waterpas al fout en die is bij een ander bedrijf uitgelijnd!!!
Laat dit een waarschuwing zijn! Naast sporing stellen doen ze bar weinig aan onze auto's. Uitzonderingen daargelaten.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Maandag ga ik naar Karelsen Bandenservice zij hebben een 3D uitlijnsysteem en zeiden dat de auto inderdaad niet goed uitgelijnd staat. Kosten: 45euro! Nog goedkoper dan de prutsers in Zeist.
Als het inderdaad werkt dan gaan we ook met de volvo amazon combi eens langs.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
De uitlijnspecificaties had ik op een papiertje meegenomen, maar die stonden gewoon in hun computer. Afijn, de hele zaak is opgemeten en er werd kundig uitleg gegeven bij de meetwaarden. Alleen de sporing had correctie nodig en de velgen nieuwe loodjes. De shims lagen al voor me klaar, maar konden in hun doosje blijven. Ondanks het gegeven dat ik hoegenaamd geen klachten had, behalve over een onbalans, is het verschil goed merkbaar in een rustiger stuurgedrag tijdens een ritje van 250 km. Kortom, dit bedrijf is wat mij betreft een aanrader!
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Siang Phoa" schreef:
Ben vanochtend met mijn Amazon voor uitlijnen en balanceren geweest naar www.bandenmaat.com in 's Graveland.
De uitlijnspecificaties had ik op een papiertje meegenomen, maar die stonden gewoon in hun computer. Afijn, de hele zaak is opgemeten en er werd kundig uitleg gegeven bij de meetwaarden. Alleen de sporing had correctie nodig en de velgen nieuwe loodjes. De shims lagen al voor me klaar, maar konden in hun doosje blijven. Ondanks het gegeven dat ik hoegenaamd geen klachten had, behalve over een onbalans, is het verschil goed merkbaar in een rustiger stuurgedrag tijdens een ritje van 250 km. Kortom, dit bedrijf is wat mij betreft een aanrader!
Dag Siang,
Dat is mooi! (de amazon glimt prachtig trouwens!) Kan je de scan eens tonen?
Bij mij is het nu ook eindelijk goed! Bij Karelsen wisten ze waar ze mee bezig waren. Zijn wel 1,5uur bezig geweest. Maar hij staat nu dan ook echt op hele kleine marges (askanteling 0,01graden verschil, wielvlucht 0,04) Rijdt nu perfect. Trekt niet naar 1 kant. Binnenkort de Amazon Combi van mijn ouders ook maar eens brengen.
Als je in de Volvo boeken kijkt, zie je erg ruime specificaties. Met de huidige apparatuur (en gebruik van PU) kunnen ze veel specifieker uitlijnen. Kosten waren door de 1,5uur wel 75euro. Maar ach, hoe vaak moet dat uitlijnen nou echt gedaan worden? Vind het meer waard dan schuin gesleten banden en een slecht sturende auto!
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Gisteren heb ik ± 250 km snelweg gereden, vandaag heeft een vriend mij gechauffeerd in een tourrally over 350 km. Over de stuureigenschappen niets dan lof, want niets op aan te merken.
Ik kan de scan ook morgen meenemen, als je naar de alv gaat.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Siang Phoa" schreef:
Mijn scan van het uitlijnrapport is te groot om te uploaden op de site. Stuur maar een PB met jouw mail-adres.
Gisteren heb ik ± 250 km snelweg gereden, vandaag heeft een vriend mij gechauffeerd in een tourrally over 350 km. Over de stuureigenschappen niets dan lof, want niets op aan te merken.
Ik kan de scan ook morgen meenemen, als je naar de alv gaat.
Hoi Siang,
Ben ook op de ALV inderdaad!
Mooi dat ie goed stuurt! Heb het idee dat de goede uitlijners schaars worden..