Uitlijnen: Snel goed, of toch fout?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-05-2011 19:42 #102668 door Boele Braaksma
Uitlijnen: Snel goed, of toch fout? is gemaakt door Boele Braaksma
Gisteren de 1800 uit laten lijnen. Ik heb dit eerst zelf gedaan adhv de site van TinusTechniek tinustechniek.nl/1-div-uitlijning.html

Hier staat het in duidelijke taal uitgelegd. Sporing is wel redelijk te doen, alleen de askanteling en camber niet.

Hiervoor naar een bekende banden/uitlijnboer gegaan in Zeist. Ze hebben de apparaten op de wielen gezet:

Daarna gingen ze de computer instellen met de door mij opgegeven waarden uit het bestand van TinusTechniek.

Uiteindelijk hoefde alleen de sporing aangepast te worden! Dit vind ik toch wel opmerkelijk aangezien de waarden van TinusTechniek afwijken van de originele volvo gegevens (waarop de auto drie jaar geleden is uitgelijnd.)

Nu heb ik een oudewetse uitdraai gekregen met een printer uit het jaar 1985 oid. Ingescand: in URL, bestand is te groot voor de site.
i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraak...%202011/7e9540a6.jpg

Mijn vraag: De actuele waarden liggen buiten de specificaties. Als de marge -1.0 - 0.0graad is, en hij staat op 0,9graad, dan valt hij naar mijn inziens erbuiten. Alvorens ik weer bij het bedrijf langs ga, graag jullie mening. Blijft altijd een lastig verhaal. Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Wellicht leuk voor een technische dag?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-05-2011 19:45 #102669 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Uitlijnen: Snel goed, of toch fout?

Kan hem evt ook mailen, dan graag email adres via PM!

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-05-2011 10:45 #102677 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Uitlijnen: Snel goed, of toch fout?
Hoi Boele, kon hem niet openen maar dat hoeft ook niet, je hebt geen originele wielen, zelfs behoorlijk wat breder en dan kun je best iets afwijken buiten de boekjes, waar heb je laten uitlijnen ? Heb jaren in Zeist dit laten doen, kan even niet op de naam komen van het bedrijf.
Deze hebben er goed kijk op. Hoe rijdt de wagen nu ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-05-2011 12:12 #102678 door Boele Braaksma

"E.S.G. Zee" schreef:
Hoi Boele, kon hem niet openen maar dat hoeft ook niet, je hebt geen originele wielen, zelfs behoorlijk wat breder en dan kun je best iets afwijken buiten de boekjes, waar heb je laten uitlijnen ? Heb jaren in Zeist dit laten doen, kan even niet op de naam komen van het bedrijf.
Deze hebben er goed kijk op. Hoe rijdt de wagen nu ?

Qua sporing lijkt hij iets lichter te sturen. Voor de rest merk ik geen verschil. Heb het bij Verkade laten doen. Da's volgens mij de enige in Zeist.

Als je op het blad kijkt, zie je de ingestelde toleranties versus de actuele stand. De actuele stand ligt buiten het bereik van de ingestelde toleranties en is dus naar mijn idee fout..

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-05-2011 22:43 #102689 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Uitlijnen: Snel goed, of toch fout?
Ik kan het niet lezen, maar dit gaat mijn kennis zowieso te boven.
Verkade zegt mij niks, was een andere bandenboer maar is al even geleden. In Arnhem heb ik het voor de 1800 bij Euromaster laten doen in Arnhem, hadden niet de gegevens dus adh van het Green Manual de specificaties gebruikt, maar ik heb de originele Dunlop velgen eronder.

Als je de aanbiedingen van Kwikfit in de gaten houdt kun je soms met een actie de 4e band gratis of gratis uitlijnen je voordeel doen. Mijn 144 heb ik zodoende op nieuw rubber gezet en gratis uitlijnen. specs hadden ze daar wel.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-05-2011 11:30 #102698 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Uitlijnen: Snel goed, of toch fout?
De scan is wat slecht leesbaar maar, dit is wat ik er uit haal:

-Je wielvlucht/camber staat inderdaad op 0,9 positief (L) en 1,1 positief (R). In plaats van beide -0,5 !!

-De askanteling staat op -0,8 (L) en -0,5 (R). Dat daar uberhaupt verschil in zit is echt ontzettend slordig, en tevens zou dat dus rond 0,5 positief moeten zijn !!

-Toespoor is met 0,25 wel oke. Maar dat is dan ook het enige.

Mijn advies: geld terug vragen en een ander bedrijf zoeken. Dat ze te lui zijn om de wielvlucht en askanteling bij te stellen is super slecht, en dat ze het verschil in askanteling links en rechts ook zo laten zitten is gewoon waardeloos. Kortom: prutsers!

(Ps: Ik zie dit vaker (hoewel dit wel alles te boven gaat): tegenwoordig lijkt 'uitlijnen' bijna synoniem te staan aan 'alleen even de sporing nakijken'...

Sterkte!!

Ben Flierman

tinustuning.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-05-2011 11:51 #102700 door Boele Braaksma

"B. Flierman" schreef:
De scan is wat slecht leesbaar maar, dit is wat ik er uit haal:

-Je wielvlucht/camber staat inderdaad op 0,9 positief (L) en 1,1 positief (R). In plaats van beide -0,5 !!

-De askanteling staat op -0,8 (L) en -0,5 (R). Dat daar uberhaupt verschil in zit is echt ontzettend slordig, en tevens zou dat dus rond 0,5 positief moeten zijn !!

-Toespoor is met 0,25 wel oke. Maar dat is dan ook het enige.

Mijn advies: geld terug vragen en een ander bedrijf zoeken. Dat ze te lui zijn om de wielvlucht en askanteling bij te stellen is super slecht, en dat ze het verschil in askanteling links en rechts ook zo laten zitten is gewoon waardeloos. Kortom: prutsers!

(Ps: Ik zie dit vaker (hoewel dit wel alles te boven gaat): tegenwoordig lijkt 'uitlijnen' bijna synoniem te staan aan 'alleen even de sporing nakijken'...

Sterkte!!

Ben Flierman

Bedankt Ben! Dus opletten geblazen voor andere volvo-rijders!

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-05-2011 18:25 #102706 door Boele Braaksma
Vanmiddag teruggeweest bij de uitlijnboer.

Kreeg te horen dat het uitstellen met shims moet gebeuren en veel tijd kost!!!!!! (dus dan laten ze de waarden maar staan zoals het stond.) Nu hebben ze een nieuwe afspraak voor donderdag a.s. gepland. Blijf er uiteraard met mn neus bovenop staan.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-05-2011 18:34 #102707 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Uitlijnen: Snel goed, of toch fout?
Dus inderdaad knoeiers. Doet me denken aan Michael Palin als kapper. Die eigenlijk niet tegen haar kan. Dus maar niet knipt of even in de lucht - done!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-05-2011 19:32 #102710 door Boele Braaksma

"Rob Spoon" schreef:
Dus inderdaad knoeiers. Doet me denken aan Michael Palin als kapper. Die eigenlijk niet tegen haar kan. Dus maar niet knipt of even in de lucht - done!

Nu begrijp je dus dat het werkwoord uitlijnen synoniem is voor sporen. Meer doen ze niet

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD