Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen

• Dave Mellaart (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2011 09:53 #102181 door Dave Mellaart (GAST)
Beantwoord door Dave Mellaart (GAST) in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
Even op speurtocht naar die GL4 dan. Alleen is het beste is goed genoeg natuurlijk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-04-2011 10:12 #102182 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
Je kan ook de standaard Kroon fles gebruiken, daarop een stuk slang drukken, einde van de slang in de bak steken, en dan vullen. Dan kan je in de fles knijpen thv rechterspatbord. En zit je dus niet te kliederen.

Tip van Daan is lang zo gek nog niet! Zelf nooit toegepast.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-04-2011 14:07 #102196 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
Als je de wagen een nachtje opkrikt aan de voorzijde loop de olie in de OD, in principe zou er dan nog iets bij kunnen. Type olie durf ik me niet meer over uit telaten....goede nieuws er zijn bijna geen slechte olieen meer op de markt als je een Oldtimer merk olie neemt....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2011 00:22 #102215 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
Ik gebruik in mijn stuurhuis nooit olie van mn ouweheer.Is dit een speciaal merk of type en waar is het te koop?Moet ik me zorgen maken over ernstige slijtage ,omdat ik tot nu toe altijd hypoidolie heb gebruikt?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2011 09:14 #102220 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen

"E.S.G. Zee" schreef:
Als je de wagen een nachtje opkrikt aan de voorzijde loop de olie in de OD, in principe zou er dan nog iets bij kunnen.

Waarom zou je meer olie in je bak willen hebben?
Teveel olie is toch ook niet goed?

Maar misschien daarover vanavond meer op de technische avond over de overdrive in Arnhem :)

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2011 17:25 #102235 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen

"Lars Rengersen" schreef:

"E.S.G. Zee" schreef:
Als je de wagen een nachtje opkrikt aan de voorzijde loop de olie in de OD, in principe zou er dan nog iets bij kunnen.

Waarom zou je meer olie in je bak willen hebben?
Teveel olie is toch ook niet goed?

Maar misschien daarover vanavond meer op de technische avond over de overdrive in Arnhem :)

Ik denk dat ED er op doelt dat je er anders niet genoeg in stopt bij vullen tot het schroefdraad. Dit natuurlijk alleen als je hem via de OD leeg laat lopen

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2011 18:24 #102239 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
de vulplug bij M41+OD zit wat hoger dan bij M40. Bij vullen tot die vulplug
loopt olie vanzelf in OD. Wagen opheffen is voor niets nodig. Wie meer wil
weten kan oa. kijken bij

olie overdrive

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2011 00:42 #102249 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
Vanvond de M41 en J type OD gedemonteerd in Arnhem met Ronald Glen, heb nu eindelijk kunnen zien wat de delen zijn die slijten. Nou de zuigertkes, de aandrijfriemen en de sateliet tandwielen heb ik in mijn handen gehad. Ronald demonstreerde mooi hoe de zuigertjes kantelen als ze versleten zijn en het koperen nokje van de achteruit in de M41 die was versleten.
Heb er een foto reportage van gemaakt en deze zal worden gebruikt voor toekomstige technische avonden bij de SBKArnhem
(zie www.sbkarnhem.nl ) Lars, leuk dat je erbij was en hoop dat je ook wat hebt opgestoken.

Hebben het ook nog even gehad over de verschillen tussen M0 en M41, qua tandwielen redelijk overeenkomstig maar zeker niet zo maar even om te bouwen. Alhoewel ik Flok Boer een M40 bak heb zien gebruiken om een M41 te maken, inderdaad de vulopening zit hoger ! deze boorde hij erbij.
Tenslotte wat voor olie ? mede om de reinigende werking adviseert Ronald ATF de oude olie die ook in de BW35 gaat
Ik ga er dusATF olie in doen na de revisie en geen motorolie, dus ons draadje van welke olie voor een nieuwe/gereviseerde M41 + OD krijgt een vervolg.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Dave Mellaart (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-04-2011 20:57 #102371 door Dave Mellaart (GAST)
Beantwoord door Dave Mellaart (GAST) in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
Bedankt voor alle tips. Dankzij al deze tips goed kunnen werken. Olie verversen ging redelijk makkelijk met een rolbedje en een mooi oliespuitje van de formido. Gewoon zo'n ouderwets blikken ding. Ging perfect. Uiteindelijk Valvoline GL4 olie gebruikt, volgens de winkelier (en leden in deze topic) het beste dat ik kon nemen. Alles gaat prima en ik rij nu nóg 'zekerder' in de Ama.

Dank!

Dave

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD