Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
- Dave Mellaart (GAST)
- Verbannen
-
Kan iemand mij vertellen waar ik mijn stuurhuisolie moet bijvullen/checken? Heb al flink rondgesnuffeld op het forum, maar kom er maar niet achter welk moertje/boutje ik nou precies moet losdraaien om bij het vuldeel te komen. Hieronder een plaatje van het stuurhuis. Die moer met die schroef erop is het stelmechanisme, niet? Is het dan het vierkantje dat ik los moet draaien?
Ik wil ook graag het oliepeil van m'n versnellingsbak checken en zo nodig bijvullen. Op het forum lees ik dat dit kan door het gat waar de versnellingspook uit komt, maar ik doe het liever via het 'officiële kanaal' zodat ik ook netjes kan peilen. Waar zit dit kanaal? Onder de auto, rechts of links, denkend vanuit zittend in de auto? Hoe zien ze eruit (moeren/bouten?) en welke moet ik hebben?
Advies wordt zeer gewaardeerd!
Groeten,
Dave (Volvo Amazon 13134 VD, '64)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Versnellingsbak: zittend in de auto aan de rechterzijkant (dus stuurboord ahw). Twee bouten schuin boven elkaar, kan je niet overheen kijken eigenlijk. Gewoon even goed bekijken allemaal en dan volgt het allemaal vanzelf.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Dave Mellaart (GAST)
- Verbannen
-
- Platinum lid
-
IK heb ooit meegemaakt dat A met geen mogelijkheid los wilde, toen hebben we via de pook gevuld, maar waarschijnlijk komen ze beide prima los.
Maar ik zou zeggen: ga vooral van Jetje!
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gewoon A eruit draaien en dan net zolang olie erin totdat het er daar uit begint te stromen.
De bak wel goed horizontaal zetten uiteraard.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Dave Mellaart (GAST)
- Verbannen
-
Logischerwijs is inderdaad A om te vullen (puur even de regels van de zwaartekracht overdenken). Ga het morgen proberen. Vullen bij de pook is ook weer enigzins lastig, omdat dan alle plastics etc. uit het interieur gehaald moeten worden en peilen zal sowieso onder de auto moeten gebeuren (dus als ik daar toch lig).
Vandeweek zo'n ouderwets oliekannetje met spuit en tuit gekocht, moet lukken met dat ding denk ik.
Bedankt voor jullie mededenkenschap!
Dave
- Platinum lid
-
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Dave Mellaart (GAST)
- Verbannen
-
- Platinum lid
-
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
je kunt beter geen GL5 nemen: daar zitten toevoegingen in die net iets te agressief schijnen te zijn voor deze oude bakjes
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )