Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen

• Dave Mellaart (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2011 15:19 #102155 door Dave Mellaart (GAST)
Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen is gemaakt door Dave Mellaart (GAST)
Beste mensen,

Kan iemand mij vertellen waar ik mijn stuurhuisolie moet bijvullen/checken? Heb al flink rondgesnuffeld op het forum, maar kom er maar niet achter welk moertje/boutje ik nou precies moet losdraaien om bij het vuldeel te komen. Hieronder een plaatje van het stuurhuis. Die moer met die schroef erop is het stelmechanisme, niet? Is het dan het vierkantje dat ik los moet draaien?

Ik wil ook graag het oliepeil van m'n versnellingsbak checken en zo nodig bijvullen. Op het forum lees ik dat dit kan door het gat waar de versnellingspook uit komt, maar ik doe het liever via het 'officiële kanaal' zodat ik ook netjes kan peilen. Waar zit dit kanaal? Onder de auto, rechts of links, denkend vanuit zittend in de auto? Hoe zien ze eruit (moeren/bouten?) en welke moet ik hebben?

Advies wordt zeer gewaardeerd!

Groeten,

Dave (Volvo Amazon 13134 VD, '64)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-04-2011 15:31 #102156 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
Het vierkantje is inderdaad de goede bout, simpel open te krijgen met een steeksleuteltje van ik dacht 10mm.

Versnellingsbak: zittend in de auto aan de rechterzijkant (dus stuurboord ahw). Twee bouten schuin boven elkaar, kan je niet overheen kijken eigenlijk. Gewoon even goed bekijken allemaal en dan volgt het allemaal vanzelf.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Dave Mellaart (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-04-2011 20:38 #102171 door Dave Mellaart (GAST)
Beantwoord door Dave Mellaart (GAST) in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
Hallo Daan,

Dank! Olie van het stuurhuis inmiddels weer netjes op peil!

Ik denk dat dit (zie foto onder) de bouten zijn voor het vullen/peilen van de versnellingsbak hè? Vermoedelijk A voor peilen en B voor vullen? Gewoon A en B eraf draaien en met oliespuit van jetje gaan?

Groeten,

Dave

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2011 20:42 #102172 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
Uhm, niet helemaal goed (opgeschreven): B voor legen, A voor peilen en vullen. Vooral niet vergeten eerst B weer terug te plaatsen...

IK heb ooit meegemaakt dat A met geen mogelijkheid los wilde, toen hebben we via de pook gevuld, maar waarschijnlijk komen ze beide prima los.

Maar ik zou zeggen: ga vooral van Jetje!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2011 20:54 #102173 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
Op zich is vullen via de pook wel erg praktisch, tenzij je een heel makkelijke oliepomp hebt.
Gewoon A eruit draaien en dan net zolang olie erin totdat het er daar uit begint te stromen.
De bak wel goed horizontaal zetten uiteraard.

• Dave Mellaart (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-04-2011 21:39 #102174 door Dave Mellaart (GAST)
Beantwoord door Dave Mellaart (GAST) in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
Hee Daan en Lars,

Logischerwijs is inderdaad A om te vullen (puur even de regels van de zwaartekracht overdenken). Ga het morgen proberen. Vullen bij de pook is ook weer enigzins lastig, omdat dan alle plastics etc. uit het interieur gehaald moeten worden en peilen zal sowieso onder de auto moeten gebeuren (dus als ik daar toch lig).

Vandeweek zo'n ouderwets oliekannetje met spuit en tuit gekocht, moet lukken met dat ding denk ik.

Bedankt voor jullie mededenkenschap!

Dave

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2011 22:34 #102175 door Daan van Oosten Slingeland
Mijn fles versnellingsbakolie kwam met zo'n verlengtuutje (ik denk overigens dat zónder niet meer te vinden is...), hiermee is het met een beetje gehannes prima gelukt. Achteraf bedacht ik me dat de fles een paar minuten in heet water hangen een hele hoop had geholpen in verband met de sterk toenemende viscositeit.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Dave Mellaart (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-04-2011 23:06 #102176 door Dave Mellaart (GAST)
Ik ga morgen zo'n fles halen. Stuurhuis heb ik gevuld met wat olie van m'n ouweheer, dus dat heb ik in m'n spuitkan gedaan. Zo'n fles lijkt me handig ja. API-GL5/80W90 toch?

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2011 23:09 #102177 door Daan van Oosten Slingeland
Dat is wat ik ook gebruik ja. Al heb ik achteraf wat onzekerheid over GL5 icm wat onderdelen in de versnellinsbak. Wellicht dat iemand anders hierover uitkomst kan bieden. Mocht je GL4 vinden, dan zit je sowieso goed...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-04-2011 08:45 #102180 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Olie stuurhuis en versnellingsbak bijvullen
Ben Flierman schreef een tijdje terug in het topic over olie voor de versnellingsbak met overdrive :

je kunt beter geen GL5 nemen: daar zitten toevoegingen in die net iets te agressief schijnen te zijn voor deze oude bakjes

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD