speling op stuur/stuurhuis

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2001 08:14 #57469 door
speling op stuur/stuurhuis is gemaakt door
Mijn Amazon Combi uit 1967 heeft behoorlijk wat speling op het stuur. Het stuurhuis (stuurinrichting zonder veiligheidskolom) blijkt (na bijvullen) olie te lekken, maar stuurt op zich wel soepel genoeg. Alleen beweegt het hele huis samen met de stuurstang nogal ver naar links en naar rechts, wanneer aan het stuur wordt gedraaid. Dit veroorzaakt volgens mij de speling.Hoe kan ik dit oplossen? Betekent dit dat ik het stuurhuis moet (laten) reviseren, of een gereviseerde erin moet (laten) zetten, of kan ik dit ergens bijstellen? Wie geeft mij een tip?Bedankt, Marko.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2001 12:51 #58750 door
Beantwoord door in topic speling op stuur/stuurhuis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2001 13:15 #58749 door
Beantwoord door in topic speling op stuur/stuurhuis
Het is soms moeilijk om gericht antwoord te geven op problemen die omschreven worden, vaak zijn het een aantal oorzaken die een probleem veroorzaken.OK de olie lekkage van het stuurhuis dit zal waarschijnlijk de keerring zijn van de pitmanarmas (dit is de as die uit het stuurhuis komt en waaraan de arm gemonteerd is die weer verbonden is met de spoorstang en linker stuurstang) Om deze keerring te vervangen moet het stuurhuis gedemonteerd worden, de pitmanarm moet van de as af middels een trekker en vervolgens kan de keerring vervangen worden.Jij zegt dat bij het verdraaien van het stuur het hele stuurhuis beweegt. Het lijkt erop dat het stuurhuis los zit of de plaats waar het stuurhuis aan de carrosserie zit verzwakt is. De oorzaak hiervan kan liggen aan het monteren van verbrede velgen met brede banden.OP het stuurhuis zit een grote moer met een stelschroef hiermee stel je het stuurhuis af, bij dit afstellen moeten de wielen in de rechtuitstand staan, moer losdraaien en stelschroef iets indraaien moer weer vast, dan testen of speling weg is en stuur soepel draait.Verder zijn alle stuurkogels en fuseekogels in goede staat? hier kan namnelijk ook de nodige speling op zitten. Ik vraag me af of bij de APK niet het één en ander aan het licht gekomen is.vr. gr. Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2001 13:49 #58748 door
Beantwoord door in topic speling op stuur/stuurhuis
Vóór de APK is het stuurhuis helemaal bijgevuld met olie, dat is waarschijnlijk de reden dat e.e.a. dan soepel genoeg draait om de speling voldoende te verminderen. De stelschroef is toen ook afgesteld. Ik denk dat de lekkage inderdaad langs die keerring komt. Maar demontage en montage van het stuurhuis lijkt mij geen fijn karweitje.Stuur- en fuseekogels zijn volgens mij in orde. Ik ga de bevestiging van het stuurhuis nog eens kritisch bekijken; zijn er nog andere mogelijkheden waardoor deze bevestiging niet meer goed zou zijn? Ik heb namelijk geen brede velgen/banden, en de carrosserie is verder in perfecte staat. Hoe zou ik het geheel goed vast kunnen zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2001 14:25 #58747 door
Beantwoord door in topic speling op stuur/stuurhuis
Inderdaad het de-en monteren van het stuurhuis is geen fijne klus maar goed te doen. Zat er voor het bijvullen van het stuurhuis wel olie in het stuurhuis? anders zou dit een oorzaak kunnen zijn van zwaar sturen en invreten van het stuurhuis (speling)Bekijk de bevestiging nog eens kritisch, één draaien met de wielen op de grond en de ander kijken. Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2001 17:46 #58746 door
Beantwoord door in topic speling op stuur/stuurhuis
Volgens mij is revisie van een stuurhuis een kostbare zaak.Ik heb nog een spelingsvrij stuurhuis op zolder liggen.Mag je overnemen voor een redelijke prijs.Interesse? 036-5224903Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2001 21:20 #58745 door
Beantwoord door in topic speling op stuur/stuurhuis
Het stuurhuis zit met 3 bouten bevestigs aan de het chassis, deze moeten goed vast zitten.Wat betreft de stelmoer bovenop het stuurhuis deze is er voor om de speling tussen worm en wormwiel (in feite 2 tandwielen) speling vrij op te stellen. Mag niet te strak. Het stuur moet soepel blijven draaien. Als de stuurstang waar het stuurwiel aan zit gemonteert speling vertoont in het stuurhuis dan zijn de kogellagers versleten. Kogellagers zijn speciafiek Volvo onderdelen. Het wormwiel maakt deel uit van het kogellager, als deze is beschadigd kun je het beschadigde deel laten opspuiten bij een speciaal bedrijf of een gereviseerde kopen bij Nordicar. Het reviseren is goed te doen, je hebt een standaard trekker nodig om de pitarm te demonteren. Keeringen zijn standaard producten welke je kan kopen bij een bedrijf welke gespecialiseerd is in aandrijftechnieken. Succes rfuncke@home.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-11-2001 09:07 #58744 door
Beantwoord door in topic speling op stuur/stuurhuis
Ik heb zelf mijn stuurhuis gereviseerd, ook omdat deze lekte.Het moeilijkste is om de pitman arm los te halen. Daarna nieuwe bussen er in en op maat maken (arbeidsintensief) nieuwe keering er in. Weer een net nieuw verflaagje er op.En hij is weer als nieuw.Onderdelen heb ik bij Nordicar gehaald.Regio West heeft er ooit een technische avond van gemaakt om een stuurhuis te reviseren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.