instabiel sturen combi

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2002 23:07 #59617 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Beste mensen,op dit forum zit rijp en groen door elkaar, da's geen punt want juist wel interessant; vergeet alsjeblieft niet, dat het concept van een Duett stamt uit de jaren veertig, en dat van de Amazon uit de jaren vijftig.Zelfs als alles, maar dan ook echt alles aan de wielophanging en stuurinrichting goed en spelingsvrij is, mag je de rij eigenschappen niet vergelijken met constructies uit de jaren negentig.Dit schrijvende, wil ik niet zeggen dat je het er maar mee moet doen, een iets bredere velgmaat dan 4 of 4 1/2 inch kan al net wat meer rubber op het wegdek zetten, zelfs bij de bandenmaat 165/80. Zwaardere stabilisatoren (van IPD) gebruik ik al 20 jaar, zelfs onder mijn 945, www.ipdusa.com. Ik kan ze niet hard genoeg aanbevelen en heb ze gekocht en laten monteren bij Slubo.Wat ik in deze discussie tot nu toe gemist heb is het onderwerp schokbrekers: onlangs was ik bij een cursus voertuigbeheersing uitgaande van de V700 vereniging en had ik de mogelijkheid om ook andere auto's te rijden. Sinds die dag ben ik ook een fervent voorstander van gasschokdempers. Mijn beide Volvo's hebben die nu dan ook, ook al waren de 'oude' nog niet echt versleten, en het verschil is merkbaar. Mijn standpunt is hopelijk duidelijk: auto's uit de jaren vijftig mag je niet één op één vergelijken met de auto's anno nu, maar met wat selectief investeren is het weggedrag van ons soort autootjes prima te tillen naar deze eeuw. De resultaten van Volvo in de diverse rallyes voor klassiekers is daar onder andere het bewijs van. Maar.... het uitgangsstandpunt moet technisch in orde zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-01-2002 15:53 #59616 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Hallo Maggy, De site die je zoekt is waarschijnlijk www.ipdusa.com. De Nederlandse importeur van ipd is Slubo. Zij hebben ook een eigen site: www.slubo.nl. Ik hoop je zo voldoende te hebben geholpen. Stuur anders even een e-mail naar volvoclassiclover@Hotmail.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-01-2002 15:54 #59615 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Hallo Maggy, De site die je zoekt is waarschijnlijk www.ipdusa.com. De Nederlandse importeur van ipd is Slubo. Zij hebben ook een eigen site: www.slubo.nl. Ik hoop je zo voldoende te hebben geholpen. Stuur anders even een e-mail naar volvoclassiclover@Hotmail.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-01-2002 20:41 #59614 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Met Siang's standpunt ben ik het ten dele eens. Je mag een 30 jaar oude auto met van 40 jaar oud ontwerp, of zelfs nog ouder, niet vergelijken met moderne auto's. Dat gezegd hebbende moet ik melden dat wazig of onzeker weggedrag NIET hoort.Even mijn 1970 Amazon als voorbeeld: behalve de schokdempers en de veren is de rest waarschijnlijk nog origineel (afgezien van de banden dan).Zijwindgevoeiligheid? Klein beetje, maar eenvoudig te corrigeren en niet meer dan normaal voor een oude achterwielaandrijver. Spoor-gevoeligheid? Vrijwel geen last van. Aquaplaning? Geen last van. Overhellen in bochten? Ja, daar moet je je even mentaal op instellen, echter grip genoeg. Overstuur? Nog niet voor elkaar gekregen op normaal of nat wegdek (wel op ijs). Onderstuur? Die is er, maar bouwt geleidelijk op en is makkelijk te corrigeren door snelheid te minderen, maar dan rijd je waarschijnlijk al veel harder de bocht in dan de gemiddelde chauffeur in zijn moderne auto doet.]Over het algmeen moet de Amazon dus gewoon aanvoelen alsof er vrij weinig aan de hand is. Telkens als ik voor de verandering eens in een moderne auto stap, dan zijn er maar twee dingen die ik denk: "ze gaan toch wel strak de bocht door" en "ze zijn toch wel stil". Even daarna: "alleen vreselijk saai om te rijden, de auto betrekt de chauffeur er niet bij!".P.S. Er vroeg iemand zich af waar hij een artikel over stabilisatorstangen van IPD had gelezen. Waarschijnlijk in het club-tijdschrift VCM, "Wie ein Go-kart" was de titel van het betreffende artikel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2002 00:23 #59613 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Lennard, mee eens, maar toch....zijn er met selectief investeren verfijningen haalbaar die een Amazon kunnen maken tot een nog prettiger mobiel. Het overhangen in bochten, in het algemeen het rollen om de lengte-as en ook de zijwindgevoeligheid kan aanzienlijk gereduceerd worden door montage van de IPD stabilisator. Ik geef toe, dat een goede bestuurder ook met een standaard Amazon in goede conditie in bochtenwerk sneller kan zijn dan de gemiddelde Nederlandse automobilist, maar het rijplezier wordt moeiteloos een stuk hoger, of juist lager als je vlak achter die modaal zit, als je die stabilisatoren hebt, zeker in combinatie met gasdempers. Door het minder overhellen stel je niet alleen de subjectieve grens bij van onbehagelijkheid, maar doordat de gehele koets stabieler ligt verleg je ook objectief de grens, kortom, je kan sneller een bocht nemen en je hebt ook nog meer controle omdat de auto minder rolt om de lengte-as. Het totale weggedrag wordt hierdoor neutraler, en de mogelijkheid tot 'power-oversteer' , nou ja power... wordt ook groter.Bijkomend voordeel: de passagiers merken minder van sneller genomen bochten, ahum.Dus nogmaals: die 'Go-Kart' heb ik, en niet ik alleen, al vele jaren. De 945 is prima vanwege de ruimte en om te in te dutten op de Autobahn, onze Mini is ondanks wat ik in dit forum voor houdt onovertroffen in het hele korte bochtenwerk, maar toch niet echt een machine voor de lange afstanden, mijn Amazon is voor mij toch mijn favoriete toerwagen op de lange afstand, bij voorkeur op stille landweggetjes.Tja, het geluidsniveau, de allereerste rijimpressies in de automobiele pers uit 1958 vermeldden dat al als minpuntje, als iemand daarvoor een patente oplossing heeft, hou ik me ook aanbevolen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2002 13:23 #59612 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Bij mij ook. Toen heb ik er meteen RVS/Teflon bussen ingezet. En nieuwe schokbrekers eronder. Dat was een wereld van verschil! Alleen het vervangen van die bussen was een akelig zwaar karwei!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2002 20:02 #59611 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Dit begint een leuke discussie te worden tussen een voor- en tegenstander van upgraden van het onderstel. Om te beginnen ben ik van positieve veranderingen, mits die het karakter van de auto niet aantasten, echt geen tegenstander.De belangrijkste reden waarom ik in 2000 mijn eerste klassieker kocht was omdat ik door een goede vriend, die een jaar eerder een 1966 Ford Mustang kocht, het klassieker-virus heb gekregen. Tot dan toe reed ik een 1991 Ford Escort 1.3i (een auto zonder één enkele stabilisatorstang, dus ik was overhellen allang gewend). De Volvo Amazon was mijn eerste keus want die was betaalbaar en de enige klassieker die ik, voor mijn interesse daarin, ik altijd wel heel mooi vond. Meer redenen: goede onderdelenvoorziening, één van de meest geziene klassiekers (naast de DS) op de weg en legendarisch betrouwbaar (zie de bijnaam tank maar als een compliment), simpele techniek. Tijdens de proefrit vond ik de wagen waanzinnig moeilijk te rijden, later bleek dat een veel te rijk afgestelde carburateur te zijn. Nadat ik de Amazon eenmaal had begon de langzame gewenning aan die auto. De hele manier dat de auto reageert op de weg en de bestuurder vind ik nu het mooiste van de Amazon, uiterlijk is verschoven naar de tweede plaats. Overhellen hoort daar bij. Ook de typische deining op slechte wegen is niet van deze tijd, maar volgens mij typisch jaren vijftig. Maar dit zie ik juist niet als minpunten. Om die reden heb ik tot nu toe bij vervanging bewust voor original-spec onderdelen gekozen, bijv. Volvo-dempers en geen Monroe of Koni. Ik blijf ook stug bij de 165 mm brede banden. Het onderstel van de Volvo werd in de jaren vijftig al conventioneel genoemd, echter met de opmerking dat het wel bijzonder goed uitgevoerd was. Met dertig-veertig jaar ervaring rijker zijn er wel wat hedendaagse verbeteringen, zoals bijv. de stabilisatorstangen. Mocht ik ooit de 90 pk (eigenlijk 82 pk want Volvo "vergat" gemakshalve de verliezen in uitlaat en luchtfilter, de zgn. SAE-pk's) willen vergroten d.m.v. kleine aanpassingen, dan zal ik wel de plaatsingen van de IPD-set overwegen, maar nu heb ik teveel plezier met hoe de auto is. Al is dat niet snel, èn ik heb geen overdrive (en die komt er ook niet), het onthaast wel. Dat zouden meer mensen moeten proberen, vooral die lease-auto-rijders (waar ik geen streepje harder voor ga rijden).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-01-2002 23:26 #59610 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Lennard,compliment voor het verwoorden van de essentie van het genieten van de Amazon.Ik heb haar ± 300.000 km gebruikt als gewoon vervoertuig en heb indertijd de door mij beschreven modificaties absoluut niet gemist, maar ik verkeer nu in de luxe positie haar te mogen beschouwen als pretmobiel en vooral tijdens de toertochten in rallystijl op stille landweggetjes is zo'n strakker onderstel toch erg prettig, in het dagelijkse Hollandse (niet file) verkeer ook overigens. Ik ben het volledig met je eens, een goed onderhouden standaard Amazon heeft ondanks haar archaïsche onderstel een weggedrag waar nog prima mee te leven valt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2002 09:43 #59609 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
ik heb hetzelfde probleem gehad namelijk het moeizaam passeren van de brienoordbrug met wind en dergelijke. De fuseekogel rechtsvoor is nu vervangen en het stuurt weer zoals het hoort, laat hem gewoon nakijken als je het zelf niet kan.verder heb ik het idee dat een combi gewoon instabieler is dan een sedan, gewoon meer oppervlakte.succes Marcel van Soest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2002 21:34 #59608 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Ik heb zelf twee jaar rond gereden met het zelfde probleem. Voor mij was de oplossing een uitlijnbeurt. De voorwielen gaan zoeken, als ze ook maar ietsje buiten sporen. Je hoeft het niet eens aan de banden te kunnen zien.Succes en een groet van een verwoed combi rijder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.