instabiel sturen combi

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-01-2002 13:53 #57211 door
instabiel sturen combi is gemaakt door
Ik vind dat mijn combi bij enige wind of sporevorming (of andere wegoneffenheden) erg instabiel stuurt/zwabbert. Ik moet soms wel heel erg geconcentreerd met twee handen sturen om hem op de weg te houden. Verminderen van stuurspeling heeft enige verbetering gegeven, maar het is nog niet goed. Is dit een herkenbaar probleem en heeft iemand nog suggesties ? (wielen uitlijnen ?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-01-2002 17:46 #59626 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Voor een goed weggedrag moeten allen delen van het onderstel in goede staat verkeren. Maar zelfs als alles in orde is zul je toch enige hinder blijven ondervinden van zijwind. Ook flinke oneffenheden in snel genomen bochten doet de carrosserie een klein stapje opzij zetten, maar niet zodanig dat je er nerveus van wordt.Een onderstel bestaat uit nogal wat onderdelen, een vaag stuurgedrag en "wandelen" kan worden veroorzaakt door:1) ongelijke bandenspanning;2) versleten schokdempers;3) fuseekogels versleten;4) geometrie vooras (camber, caster, kingpin inclination, tracking) niet in orde;5) teveel speling op stuurhuis (geef je zelf al aan);6) in oudere vroegere types Amazon: stuurinichting lang niet meer gesmeerd (latere types zijn sealed-for-life en hebben dus geen smeernippels).Als het allemaal ook nog eens nogal wiebelt en vibreert:1) losse wielmoeren;2) voorwielen uit balans;3) wiellagers erg versleten;

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2002 08:35 #59625 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Zoals Lennard al schrijft kan je probleem meerdere oorzaken hebben. Als je schokdempers in orede zijn is mijn eigen ervaring is dat het nerveuze reageren op spoorvorming terug te voeren is op de banden. Bij een andere auto heb ik dat gehad waar voor een ander merk band lag dan achter met als reslutaat bijzonder nerveus weggedrag bij spoorvorming. Banden voor en achter gewisselt en meteen dag en nacht verschil. Het probleem is terug te voeren op de stijfheid van de wang van de band. Heb je voor en achter hetzelfde merk banden, dan is er slechts een remedie: vervangen. Mijn ervaring leert tevens dat je dan beter wat meer kan betalen voor merkbanden (b.v. Michelins) en dat je dan in een keer van het probleem af ben. Een goede bandenboer (geen kwik-fit of iets dergelijks) kan je aan de hand van de auto adviseren welk merk/type band je het beste kan nemen voor een optimaal weggedrag.Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2002 08:49 #59624 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn combi, na een nieuw stuurhuis erin te hebben laten zetten (oude was niet meer goed af te stellen) was het nog niet naar volle tevredenheid opgelost. Bij mij was de oorzaak dat de wielen een klein stukje heel soepel stuurden, maar bij scherper sturen draaide e.e.a. erg zwaar. Daardoor zit je constant te over-corrigeren, vooral bij spoorvorming. Als je stuurhuis nog goed (af te stellen) is en soepel draait, dan zou ik eens alle andere draaipunten en de fusees goed smeren, bij mij is dat (in combinatie met het ruilstuurhuis) een verschil tussen dag en nacht. En misschien zijn de fuseekogels inderdaad aan vervanging toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2002 11:52 #59623 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Marko, wat koste het jou om een nieuw stuurhuis erin te laten zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2002 14:28 #59622 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Ik heb hetzelfde gehad, een tijd geleden. Bij mij waren de draagarmbussen compleet versleten. <br><i>Groet</i><B>Rik</b>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2002 16:29 #59621 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Jasper, de kosten voor het inbouwen van het ruilstuurhuis (incl. stuurhuis en een ander rubber in de stuurstang) bedroegen iets meer dan duizend gulden incl. BTW (bij Piet Mozes Heerenveen). Veel geld maar ik heb niet genoeg eigen kennis/handigheid dat ik veel aan de stuurinrichting durf te sleutelen.<br>Marko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2002 21:44 #59620 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Zelf heb ik onder mijn P1800 zwaardere stabilisator-stangen zitten van IPD. De auto stuurt nu een stuk strakker, en ik heb veel minder last van zijwind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2002 22:00 #59619 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Wij zijn sinds kort (en voor het eerst) Duett rijders en hebben hetzelfde probleem. De fusees voor (of zitten ze alleen voor?)- sorry ik ben nog niet zo technisch - zijn nieuw. Inmiddels zijn de draagarmrubbers voor ook vernieuwd en is de auto heel goed uitgelijnd. Het probleem is aanzienlijk verminderd, maar nog niet opgelost. Speciale Michelin banden of velgen verbreden zijn 2 suggesties die we hebben gekregen. Iemand hier ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-01-2002 22:08 #59618 door
Beantwoord door in topic instabiel sturen combi
Beste Janko,Ergens heb ik een artikel over die dingen van IPD gelzen, maar kan het nergens meer terug vinden. Heb jij een telefoonnummer oid?Dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.