pitman arm los krijgen?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2002 13:08 #57125
door
pitman arm los krijgen? is gemaakt door
Kan iemand me zeggen welk gereedschap ik voor het lsokrijgen van de pitman arm kan gebruiken. In het vod heb ik niets gevonden, behalve de spoorstangkogeltrekker 9990012, maar dit is iets anders. Brooklands vermeld de SVO2282, maar die zie ik niet in de vod-lijst. Kan ik zoiets ook bij de gewone automaterialenzaak kopen? Als iemand een typenummer heeft ben ik weer geholpen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2002 13:39 #59935
door
Beantwoord door in topic pitman arm los krijgen?
Hoi Arno,Ik heb het een keer gedaan met een enorme driepotige poelitrekker. En een grote bankschroef natuurlijk. Er zit ook een klein putje in de as om de trekker in te zetten.Ik weet nog dat je enorm veel kracht moet zetten en als er iets losschiet wordt het al snel gevaarlijk dus kijk uit.Succes.Wietse.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2002 14:49 #59934
door
Dag Arno,Met een stevige tweepotige pulleytrekker gaat het ook goed. Ofschoon mijn Pitman-ervaring beperkt is tot drie verschillende exemplaren, ging het in alle gevallen probleemloos.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2002 23:11 #59933
door
Ik heb al enige dagen een 2 potige trekker op mijn pitmanarm staan met veel kruipolie maar geen beweging in te krijgen. De poot heb ik zo vast als mogelijk gedraaid hij vebuigd nog net niet. Hoe krijg je dat kreng los. De pitman arm moet eraf anders kan je niet binnen in het stuurhuis komen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2002 07:21 #59932
door
Dan vrees ik dat er weinig anders opzit dan met een gasbrandertje voorzichtig de arm warm te stoken, zodanig dat het verschil in uitzetting tussen de as en de arm de truuk doet.Succes ermee
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2002 08:52 #59931
door
Arno, waarom moet de pitman arm eraf ik ben daar nieuwsgierig naar.Kees Vos
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2002 10:01 #59930
door
Kees,Ik wil met name de onderste oliekeerring vervangen aangezien hier aanzienlijk wat kostbare olie lekt (niet bepaald zuinig)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2002 14:46 #59929
door
Als je de trekker op spanning hebt staan wil een klap met de hamer op de spindel van de trekker wel eens helpen. Wat ook wel eens lukt is op de zijkant van de pitarm gaan slaan. Wel goed ondersteunen.Wel oppassen dat de armen van de trekker de as niet raken ter voorkoming van beschadiging.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2002 12:29 #59928
door
Een haakse slijper gaat ook goed zegt men. Maar zonder dit hulpmiddel zit mijn Pitmanarm nog steeds als een huis vast.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2002 14:38 #59927
door
Nou, je gelooft het of niet maar hij is er na dagen van af...hoe? let op:Heel wat trekkers vernield, en een forse stuurkogeltrekker sprak mij al meer aan. Maar deze heb ik gigantisch op mijn slijpsteen in vorm moeten slijpen...bleef niet veel van over toen hij mooi boven de pitmanarm paste. De onderste vinger ook iets bewerkt maar niet beduidend. De trekker heeft overigens als kantelpunt ook een verstelbaar draadeindje zodat je de bekken nagenoeg parallel kunt instellen. Nadat ik zo ongeveer alles in mijn lijf verrekt had, heb ik toch de hele boel maar uitgebouwd. De trekker was inmiddels door de schroefdraad van zijn draaipunt geduwd en werkte niet meer. Twintig euro verder (tweede keer een trekker gekocht en het bewerkter deel op over gezet), en het stuurhuis met...ja met pitmanarm er aan op de grond (plank eronder), de trekker erop...een steeksleutel met volledig suf geduwd totdat ik en mijn steeksleutel echt niet meer verder kon. Het moment van...dadelijk een knal...dan is het of de pitman of de trekker die het begeeft en dan hopen dat mijn tanden er nog in zitten. Veeeel WD40 gebruikt...maar nog niets. De boel staat op hoogspanning...tikken met hamer..ook niets..toch leuk die hobby. Mission impossible..werkhandschoenen weer aan en de hoop op de uitzettingscoefficient...brander op de pitman...gelijkmatig verhitten...na enkele minuten PANG ! ik schrok me te pletter, de trekker was nergens te bespeuren het stuurhuis was er zonder arm...dat was dus gelukt, mijn tanden zaten er nog in. Toen armpje zoeken (toch zo'n halve kilo naar ik schat)...ligt ie halderhalve meter verderop...als die mij of de amazon had geraakt.....oei. Het gaat dus toch...wist ik wel. Alles heb ik vandaag brandschoon gemaakt en de boel inclusief 2 nieuwe keerringen in elkaar gezet...ziet er prachtig uit..die kan weer erin en nu zonder olie lekkage..succes!