voortrein

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-05-2002 12:47 #56830 door
voortrein is gemaakt door
Nu vaststaat dan een deel van de voortrein (de crossmember waar alles aan vast zit) vervangen moet worden is het tijd voor het inwinnen van inlichtingen. Ik begin bij dit vertrouwde forum.Het loshalen van de voortrein is simpel genoeg, ik heb het al eens moeten doen om de carterpan te kunnen losnemen. Het enige wat er volgens mij nu extra bijkomt is het losnemen van de remleidingen (dubbel systeem) om de as onder de auto te kunnen halen. Maar nu vraag ik me af of het goed zelf te doen is om de draagarmen van de crossmember te halen, die zitten immers om bussen die erin geperst zijn. Hobby Bram heeft het wel eens gehad om grote doppen in combinatie met een grote bankschroef te gebruiken als persgereedschap. Iemand ervaring mee?Is er verschil tussen de voortreinen van verschillende jaargangen Amazons? De mijne is van 1970.Waar haal ik het beste een crossmember vandaan?Iemand nog nuttige tips?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-05-2002 19:30 #60884 door
Beantwoord door in topic voortrein
Als je de lange bout uit de onderste draagarm haalt, dan valt de draagarm bij wijze van spreken op straat. De rubbers zitten in de draagarm. Als je een goeie voortrein op de kop hebt getikt, laat hem dan poedercoaten, maar dan niet vergeten de plaatsen waat je geen coating wilt hebben te bedekken.Marinus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-05-2002 19:59 #60883 door
Beantwoord door in topic voortrein
Bedankt voor de info. Ik heb inmiddels in Haynes de procedures bekeken, en ze hebben het nergens over het *persen* van bussen.Het poedercoaten is ook al in me opgekomen, ik wil niet nog eens een doorgeroeste veerschotel. De oorzaak van de roest is het beschermingsplaatje dat over de bolling van de veerschotel gelast is. Waarschijnlijk om de rubber stop van de bovenste wishbone op te vangen. Helaas is meer dan één laag staal vrijwel altijd een punt waar vocht kan blijven zitten met potentieel desastreuse gevolgen. Ik kan dus iedereen aanraden om die plek goed te beschermen tegen vocht en regelmatig te controleren.Tot mijn verbazing is de crossmember ('voorbrug' in het NL) bij het V.O.D. te koop, alleen vind ik € 525 incl. BTW wel een beetje veel voor een stuk staal...op zoek naar een tweedehands dus...Vandaag is bij een nadere inspectie nog een gebrek aan de ophanging gebleken. Ik heb de laatste tijd last van klonken als ik tijdens stevig remmen het rempedaal plots weer loslaat. Ik dacht dus aan de fuseekogels, maar die zijn OK. Wat echter niet OK is, is de grote zijdelingse speling op de bovenste wishbone van het LV-wiel. De bussen daarvan zijn helemaal vergaan. Tijdens het remmen beweegt die wishbone dus zijdelings met het klonken tot gevolg. Het ziet er dus naar uit dat ik de hele voortrein, evt. incl. fusee's, maar moet reviseren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2002 02:39 #60882 door
Beantwoord door in topic voortrein
Ik heb nog wel een roestvrije voortrein, komt uit Californië zoals al mijn onderdelen.Alleen het kale (basis) "stuk ijzer" kost 68 euro.Groeten, Joost.0570-637595

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2002 12:59 #60881 door
Beantwoord door in topic voortrein
Mooi, verwacht op korte termijn een telefoontje van mij...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2002 13:16 #60880 door
Beantwoord door in topic voortrein
ik heb 2x voortrein vernieuwd- het is een hoop werk, maar wel te doen allen. Enige probleem is hem terug te krijgen. Dit werkt goed met lange bouten, dan kan je hem goed voorkrijgen.Draagarmen haal je er zo af (vergeet niet eerst veren weg te halen alvorens voortrein los te maken). Het lukte mij wel om oude bussen eruit te drukken in een bankschroef, maar de nieuwe kreeg ik met geen mogelijkheid erin. Ik heb ze vervolgens naar een bedrijf in Amsterdam gebracht die ze er zo indrukte.suces ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2002 16:09 #60879 door
Beantwoord door in topic voortrein
Dit is nuttige info, bedankt. De Haynes handleiding heeft het er bij de vooras nergens over dat voor het inpersen van de bussen veel kracht nodig is. Gelukkig heb ik (via via) de beschikking over een hydraulische pers. Anders zijn er genoeg bedrijgen die het willen doen, maar ik doe het liefst zoveel mogelijk zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2002 17:54 #60878 door
Beantwoord door in topic voortrein
lennard-trouwens- misschien weet je het al,als je bovenste draagarm rubbers vernieuwt, auto laten zakken voordat je de klemmen eromheen vastzet, anders worden ze meteen beschadigd met alle gevolge vandien.(Uit handboek eigen ervaringen..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2002 22:07 #60877 door
Beantwoord door in topic voortrein
Geld overigens ook voor de onderste draagarm. Overigens heb ik begrepen dat de rubbers voor de bovenste draagarm vervangen kunnen worden door een ander soort kunststof. Zou een veel betere wegligging moeten oplevenren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2002 22:10 #60876 door
Beantwoord door in topic voortrein
Die bussen zitten in de onderste draagarm, niet in de Crossmember (grijze metalen gevaarte dat onder de caterpan doorloopt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.