scheef stuur

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2003 15:57 #55259 door
scheef stuur is gemaakt door
In mijn Volvo amazon staat bij rechtuit rijden mijn stuur ongeveer 10 graden scheef. Sturen en bochtwerk doet hij wel goed. Hoe kan ik mijn stuur recht zetten? Moet ik hiervoor het stuur eraf halen of kun je het stuur ergens bijstellen?Alvast bedankt, Stefan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2003 17:37 #66533 door
Beantwoord door in topic scheef stuur
Stuur eraf halen, verdraaien totdat hij recht staat en weer vastzetten. <p>Makkelijker gezegd dan gedaan. Soms wil het nl. niet lukken om zonder hulpmiddel het stuur van de spiebaan af te krijgen. Bij mij kregen twee man het niet voor elkaar. <br>Bij het VOD een stuurtrekker gehaald, en daarmee het lukte wel.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2003 20:17 #66532 door
de keren dat ik dat had was na werkzaamheden ( door de garage) aan de voortrein. Reclame mijnerzijds en nog een keer laten uitlijnen gaf het gewenste resultaat tot nu toe.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2003 00:42 #66531 door
als het stuur altijd al scheef heeft gestaan kan het zijn dat het niet goed op de stuurstang is gemonteerd; maar als het in de loop der tijd schever is gaan staan is het zeer waarschijnlijk een uitlijnoorzaak. Ik zou beginnen met uitlijnen (kan nl nooit kwaad).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2003 21:32 #66530 door
stuur er af halen en er weer recht op zetten

• R.C. Wigboldus (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2014 18:38 #136886 door R.C. Wigboldus (GAST)
Beantwoord door R.C. Wigboldus (GAST) in topic scheef stuur

"Volvo KV" schreef:
de keren dat ik dat had was na werkzaamheden ( door de garage) aan de voortrein. Reclame mijnerzijds en nog een keer laten uitlijnen gaf het gewenste resultaat tot nu toe.

Die van mij is net uitgelijnd en nu staat mijn stuur scheef. Moet ik nu weer teruggaan naar de garage??

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2014 18:58 #136887 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic scheef stuur
Nee,

Bij moderne auto's zetten ze het stuur recht en kunnen ze vervolgens op die stand de auto netjes uitlijnen.

Bij onze amazones kan dat niet. Wij hebben 1 stang die je kan verdraaien en daardoor kan je stuurstand niet mee genomen worden.

oplossin:, wielen recht, stuur eraf en er weer recht terug op plaatsen.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-02-2014 21:28 #137482 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic scheef stuur
Bij de Amazon zit het toch net als bij de 140, met een spoorstang in het midden en linkse en rechtse draad op de stuurkogels? Waarschijnlijk zit deze spoorstang uit het midden doordat er ooit een stuurkogel vervangen is, die verder of minder ver in de spoorstang is gedraaid voordat-ie is vastgezet, of dat één van de stuurkogels meer draadeind had.
Zet het stuur rechtuit en markeer hoever de stuurkogels in de stang zijn gedraaid. Haal de spoorstang ertussenuit door beide borgmoeren en stuurkogels los te halen. Dan begin je met beide stuurkogels tegelijk op de stang te draaien.

Als je het stuur verzet, verzet je ook het punt waarop de richtingaanwijzer afslaat na een bocht (tenminste, als de Amazon dat heeft).

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-02-2014 21:55 #137483 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic scheef stuur
de afslag van de richtingwijzers is afhankelijk van de positie van het stuurwiel ten opzichte van de wielen.'
Als je stuur loshaalt en er recht terug opzet, dan klopt de RAW afslag weer.

wanneer je de stuurkogels ga verdraaien, verander je de sporing , doe dit dus nooit!

Edit: de stuurstang(waar het stuurwiel aan vast zit) zit direct op het stuurhuis. Van dit stuurhuis gaat de linkerspoorstang direct naar het linkerwiel. Deze is niet verstelbaar. Vervolgens gaat de verstelbaare middelste spoorstang naar het rechter hulpstuurhuis. Waar weer een overstelbare spoorstang vertrekt naar het rechterwiel.

Uitlijnen gebeurt dus door het linkerwiel in de juiste stand te zetten en daarom kan de stand van het stuurwiel niet aangepast worden door uitlijnen.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2014 08:28 - 14-02-2014 22:13 #137493 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic scheef stuur
Alleen het stuur er recht op zetten is niet genoeg voor het juiste afslaan van de knipperlichten: als het stuur eraf is zie je om de stuurstang heen een soort huls (soms staal, soms kunststof), die moet voor het plaatsen van het stuur recht gezet worden (zodat het pinnetje aan de achterkant van het stuur precies in de uitsparing in de huls valt).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 14-02-2014 22:13 door Rudi.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD