Met je volvo de winter in: tips gevraagd

  • Koen Meesters (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
17-12-2012 22:34 #121304 door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic Met je volvo de winter in: tips gevraagd
Nog een tip voor de winter:

Zorg ervoor dat je ramen niet lekken.

Vocht in de auto zorgt voor langdurig slecht zicht en ik heb zelfs al een keer aan de binnenkant moeten krabben...

Verder:

Rijd voorzichtig...

Ik wens alleen een behouden vaart!

Groet, Koen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2012 01:14 #121358 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Met je volvo de winter in: tips gevraagd
Ik denk dat Dennis nog niet veel type specifieke informatie heeft, ik doe een poging...
Het centrale thema is m.i. vocht, meer specifiek hoe voorkom ik dat er vocht in de wagen komt en als dat niet lukt hoe krijg ik het er snel uit.
Daarnaast de invloed van vocht op de ontsteking en electrische installatie, dit is eenkwestie van onderhoud of upgraden.
Zorg dat je een goede ontsteking met puntjes hebt of neem een 123injection.

Afgelopen 3 maanden heb ik met een 144-S met B20B gereden, dus standaard set up met wisselstroomdynamo, gewone ontsteking met contactpuntjes, goede dynamo, goede verdeler met de 'oude' bougie kabels (die oranje met zwarterubber kapjes erop) en achterruit verwarming.
De aftermarket bougiekabels geven meetbaar minder spanning, nu de ouderwetse weer verkrijgbaar zijn (in het VKOnderdelendepot) monteer ze en check je bobine en de kleur van de vonk, deze moet mooi witblauw zijn.

Een Amazon of 144 in goede staat van onderhoud, start vlot, zeker als hij dagelijks wordt gebruikt.
Ik zou niet willen beweren dat hij ook bij -20 op LPG start, dat is jeugdige overmoed, want dan bevriest je verdamper.
Derhalve zet ik bij vorst de wagen op benzine weg en schakel pas over op LPG als de motor warm wordt.

Water wat het interieur binnen komt is deels vermijdbaar, lekkage van voor en achterruit is vaak de oorzaak.
Zeker bij de Amazon waar een nieuwe voorruit in is gezet, vroeger kon dit met minimaal gebruik van kit, tegenwoordig zijn de rubbers én de ruiten vaak niet optimaal passend (afzonderlijk of de combinatie).
Daarom bij montage voldoende kit gebruiken, later 'afkitten' is nauwelijks mogelijk en dan sluit je vocht & lucht op.
We weten wat dat in combinatie met ijzer doet...

De plakruiten van de 144/164 kan ik kort over zijn, gooi die metalen clips voor de sierlijst weg en monteer een 240 ruit met plastic clips en een chromenlijst met maar twee verbinding clips ()boven en onder) ipv de vier van de originele.
Ook zit hier een rubber in, vernieuw dit en geeft een veel betere afdichting naar de carosserie.



Alle schraaprubbers van de portieren moeten in goede conditie zijn, ook de rubbers van de zij/achterruiten zijn berucht.
Ze harden uit en gaan lekken, vocht/vuil ophoping en de tijd doet de rest.
Net weer een combi gezien met uitgeroeste zijruiten aan de achterzijde.

Je moet overigens niet de illusie hebben dat er geen water in de portieren komt, dat gebeurt wel, het is van essentieel belang dat het er via de waterafvoer openingen weer uit kan.
De wagen onder een afdak parkeren scheelt al enorm voor de hoeveelheid vocht die doordringt in het interieur.

Helaas zie ik veel - goed bedoelde - tectyl behandeling wat leidt tot verstopte afvoeropeningen of verzameld vuil met tectyldan gebeurt dit (foto's)



De Amazon heeft maar twee afvoeropeningen, ik maak er altijd een derde in het midden bij.
Dit geldt ook voor de kofferruimte, zorg dat de reservewielbak een drainage gat heeft.

We brengen zelf ook veel vocht mee, ik herken het fenomeen van de bevroren binnenkant van de wagen, je hebt net gedouched en in combinatie met onze uitademing komt er veel vocht in de eerste kilometers wat niet lekker weg kan.
Dus aanjager aan met de stand maximaal op de ramen.
De Amazon heeft hier maar één oplossingen dat is de verwarmde achterruit en zo'n mooi zeemsponsje om de condens van de binnekant af te kunnen vegen.

Wat dit betreft is de ventilatie in de 140/164 -en 1800 vanaf de 'E'- al veel beter, deze hebben een zgn 'through air ventilation' waar de waterdamp veel beter naar achter stroomt en via openingen onder de achterruit - bij 1800 'E' ventilatieroosters in zijkant achterschermen, naar buiten kan.
Vergeet ook niet de extra wintermat, ev. met een oude krant eronder, deze regelmatig laten drogen/vervangen.
Bij de latere types zijn die mooie plastic kuipmatten verkrijgbaar die keurig het vocht en viezigheid opvangen.

Een laatste notoire lekkage komt via de open daken, deze lekken na 30 jaar allemaal, of het een Hollandia dak is of een Coenen of - bij de 140/164 - een Golde, dit gebeurt altijd.
Oorzaak zijn de afvoernippels, bij alle daken zijn er twee voor en twee achter, hier zit een stuk tuinslang aan en voert het water af.
Helaas verstoppen ze vaak én hebben ze een te kleine diameter, dit veroorzaakt zgn. capillaire werking en het water blijft staan



Dan gebeurt dit en dat kan leiden tot het doorroesten van de A-stijl



Bij restauratie haal ik altijd de hemel eruit en, als je voor de hoofdprijs gaat, galvaniseer je de bak.
In ieder geval de metalen nippels roestvrijmaken of vervangen door een grotere diameter plastic klem dop waar het stuk tuinslang op wordt geschoven en met een klemmetje gefixeerd.
De Hollandia schuifdaken hebben een specifiek probleem met de voorste afvoerslangen, deze worden tussen het bovenste en onderste deurscharnier naar buiten geleid.....vragen om problemen.


Oplossing is om ze helemaal naar beneden te leiden tot de onderzijde van de wagen.

Wat mij betreft was dit het hoofdstuk 'vocht' in de herfst en winter, doe er je voordeel mee.
















Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2012 13:45 #121366 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Met je volvo de winter in: tips gevraagd
Het artikel is allang door eindredactie en vormgeving heen, maar blijf vooral doorkomen met de tips. Het is altijd een mooie aanvulling op het artikel in VKM wat inderdaad een wat algemenere aard heeft gekregen.

groeten,

Dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.