Met je volvo de winter in: tips gevraagd

Lees meer
06-11-2012 12:53 #120007 door Dennis Boxem
Met je volvo de winter in: tips gevraagd is gemaakt door Dennis Boxem
Eigenlijk is dit wel een bericht van technische aard, maar gezien we geen algemene technische rubriek op de site hebben, toch maar even hier:

Ik ben voor het VKM bezig met een artikel waarin ik wat wintertips voor de klassieke volvo op een rijtje wil zetten. Daarbij gaat het niet over de geijkte tips zoals antivries, staat van de accu etc. Ik ben vooral op zoek naar wat volvospecifieke, of zelfs typespecifieke tips. Mag gaan over elk type volvo. Tips graag via PB of email, dan valt er in het komende VKM ook nog wat nieuws te lezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2012 15:43 #120107 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Met je volvo de winter in: tips gevraagd
54 views en 0 reacties. Niemand een nuttige tip? Stuur 'm vandaag nog door. Ik heb er al heel wat, maar er is altijd ruimte voor meer!

grtz!

Dennis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2012 15:13 #120162 door Niek Deuze
Beantwoord door Niek Deuze in topic Met je volvo de winter in: tips gevraagd
Geen tip voor de winter, maar meer algemeen.
'Gewoon goed onderhoud op z'n tijd zorgt dat je auto altijd rijdt.........' :D
Eigenlijk heb ik nooit problemen in de winter.
Starten op LPG gaat prima, ook bij -20.
Het geeft alleen wel eens een probleem als er te veel gebruikers tegelijk aangaan.
Blower, ruitenwissers en de richting aanwijzer lukt niet altijd.
Maar dat heeft niets met de winter te maken.......(iemand nog een tip om dat op te lossen?)
Misschien dat het wel zonde is door de sneeuw en pekel, maar de auto lijkt er mechanisch niets om te geven.

O ja het betreft hier een Ama Combi uit 65.

Amazon Combi B20 - 1965

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-11-2012 18:16 #120179 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Met je volvo de winter in: tips gevraagd

"Niek Deuze" schreef:

Het geeft alleen wel eens een probleem als er te veel gebruikers tegelijk aangaan.
Blower, ruitenwissers en de richting aanwijzer lukt niet altijd.
Maar dat heeft niets met de winter te maken.......(iemand nog een tip om dat op te lossen?)
.


mijn 61er P131 rijdt ook zonder problemen in de winter; als ik een rally moet rijden met ver- breed en andere stralers, blower en andere stroomverbruikers aan gaat dat ook goed, wel een dynamo en accu gemonteerd met meer capaciteit dan het originele spul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-11-2012 18:19 #120180 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Met je volvo de winter in: tips gevraagd
oja, en voor de lpg rijders is het aan te bevelen om een electrische benzinepomp te monteren; mocht de auto niet op gas willen starten in de vrieskou dan wordt de carb tenminste snel gevuld na overschakelen op benzine zonder dat je een tijd de startmotor hoeft te gebruiken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2012 00:04 #120237 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Met je volvo de winter in: tips gevraagd
Volgens mij is het nog simpeler, gewoon iedere maand even met de wagen rijden op een droge dag.
Alles goed warm draaien, dus niet stationair, maar zodanig dat er geen witte rook (= waterdamp) meer uitkomt.
Dat is toch snel een kwartier tot half uur.
Eventueel de onderzijde met fluidfilm A of waxoil behandelen en in het voorjaar met de stoomcleaner onderzijde schoonmaken ( = pekel eraf )
Gaat al 25 jaar goed met mijn toys voor boys

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2012 16:51 #120261 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Met je volvo de winter in: tips gevraagd
klopt helemaal Ed, een auto is net een mens: regelmatig bewegen! ik probeer altijd mijn auto's en motoren minimaal eens per 2-3 weken uit te laten en ook in de winter zijn er altijd wel dagen met droog wegdek. Het is dan inderdaad wel zaak de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen. Ik heb sinds kort ook een olietemperatuurmeter en wat mij verraste was de relatief lange tijd die de olie nodig heeft om op die bedrijfstemperatuur ter komen, meestal minimaal 20 minuten; heb je alleen een oliedrukmeter dan zie je dat naarmate de olie warmer wordt de druk iets afneemt. Het slechtste moment voor een motor is de koude start, dus al ie eenmaal loopt dan wel een tijdje gaan rijden. Wat dat betreft heb ik enorm de pest aan dealers die de auto in de showroom even starten om 'm te laten horen...
maar ik dwaal af, het topic ging over Volvo specifieke voorzorgen in de winter, en helaas, die ken ik niet, wel de algemene zaken en daar is in de diverse fora al vaak en veel over geschreven.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Paul de Beer (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2012 22:37 #120277 door Paul de Beer (GAST)
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Met je volvo de winter in: tips gevraagd
Op een 164 zitten ventilatie roosters bij je voeten waarvan je moet zorgen dat ze goed afsluiten. Bij temperaturen onder nul krijg je die koude lucht bijna niet warm met je kachel, zeker niet bij snelweg ritten...

164 - daily driver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2012 18:57 #121221 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Met je volvo de winter in: tips gevraagd

"Niek Deuze" schreef:
Geen tip voor de winter, maar meer algemeen.
'Gewoon goed onderhoud op z'n tijd zorgt dat je auto altijd rijdt.........' :D
Eigenlijk heb ik nooit problemen in de winter.
Starten op LPG gaat prima, ook bij -20.
Het geeft alleen wel eens een probleem als er te veel gebruikers tegelijk aangaan.
Blower, ruitenwissers en de richting aanwijzer lukt niet altijd.
Maar dat heeft niets met de winter te maken.......(iemand nog een tip om dat op te lossen?)
Misschien dat het wel zonde is door de sneeuw en pekel, maar de auto lijkt er mechanisch niets om te geven.

O ja het betreft hier een Ama Combi uit 65.


Hoi Niek,
Dat probleem ken ik ook. Bij mij werkt het om het moertje wat achter de benzinemeter in je dashboard zit wat aan te draaien. Dat is de plek waar die Drie stukken electronica bij elkaar komen. Misschien is een beetje contactspray ook handig. Zorg ook dat je contacten (in de zekeringkast) schoon blijven van vuil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2012 23:34 #121231 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Met je volvo de winter in: tips gevraagd
Bij goed onderhoud hoort ook, dat je de contacten in jouw zekeringkast goed schoon hebt. Daarnaast kan de ombouw naar wisselstroomdynamo ook helpen.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.