aankoop amazone

Lees meer
06-10-2011 13:45 #106560 door Jordie van Rhee
Beantwoord door Jordie van Rhee in topic aankoop amazone
ja, veel informatie over types en aanduidingen etc...
Advertenties daar slaan niet echt ergens op, "cars and parts" en dan advertentie van "weight loss"...haha

Verder veel handboeken waar ik zonder volvo nog niets aan heb.

De site is overigens al wel onder favorieten gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-10-2011 18:16 #106567 door Rob Kooi (GAST)
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic aankoop amazone
Jordy, er staat denkelijk wel een interessante in Barneveld bij Volvo-Klassiekers. Leisteen grijs. Pas verder goed op in de genoemde prijsklasse. Zit veel kaft onder het koren vandaar veel kijken is de beste oplossing. Bij eventuele aankoop aankoopkeuring overwegen bij onzekerheid.

Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Vincent Kroese (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-10-2011 20:20 #106571 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic aankoop amazone
@Jordy: even kort nog een tip die ik zelf graag had gehad destijds: als je uiteindelijk écht je auto mooi wilt maken zul je een exemplaar moeten zoeken wat 'hard' is qua carosserie, of in ieder geval maar weinig heeft. Wat je nog wel eens ziet is relatief goedkope Amazon's die mooi in de glimmende lak staan, maar waarbij alle bekende plekken (wielkastranden, a-stijlen, ribbelranden, etc. ) al eens geplamuurd zijn of slecht gelast en weer overgespoten. Dat is even leuk, maar na een jaartje kukelt de plamuur eraf omdat de roest er gewoon weer onder verder gaat en ben je verder van huis.

Zelf vond ik de kosten van onderdelen én onderhoud altijd erg meevallen. Heb verreweg het meeste uitbesteed aan Volvo Klassiekers, een specialist op Amazongebied, altijd op LPG gereden en was per jaar nooit meer dan zo'n 1000 tot 1200 euro kwijt bij 20.000 km per jaar, als het je enige auto is dan heb je die kosten bij LPG er al uit t.o.v. een moderne auto door goedkooop rijden, goedkopere verzekering en geen WB. Zelf heb ik ruim 5 jaaar Amazon gereden met veel plezier. Aan de carosserie weinig gedaan, alleen een beetje 'lappen' met meer plamuur en één keer voor 700 euro laswerk voor de APK. Inmiddels is 'ie echt te rot qua roest, maar nog altijd cosmetisch, qua apk nog 14 maanden staan..

De kosten van onderdelen lopen eigenlijk pas op zodra je je auto in topstaat wilt krijgen, dingen als sierlijsten, nieuwe rubbers, chroomdelen, etc. zijn schreeuwend duur ja. Maar een dynamo, startmotor, etc is erg betaalbaar, zeker 2ehands.

Maar goed, om terug te komen op mijn openingszin, je kan beter een auto kopen waar technisch nog een en ander aan moet vervangen maar met harde basis dan andersom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-10-2011 22:58 #106574 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic aankoop amazone
Ik ben bang dat je voor 2000 euro niet zult slagen een goede Amazon te kopen, in ieder geval is dat de prijs om of een harde te kopen met veel technisch werk en wat waarschijnlijker is een dichtgesmeerde met redelijke techniek.... wellicht verstandiger om een 144 of 164 aan te schaffen.
Deze zijn net even wat goedkoper en dezelfde goede techniek maar wat makkelijker te onderhouden en onderdelen goedkoper en beter aan te komen.
Mocht je een Amazon, of een andere Klassieker, willen laten keuren, dan ben je bij ons welkom in Arnhem.

Geef me dan een pb,

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2011 00:10 - 11-10-2011 18:34 #106577 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic aankoop amazone
2000 is inderdaad waarschijnlijk te laag, maar hier in ieder geval een paar notoire punten aan een Amazon.

- Dwars balkjes voor, vlak voor de vloer oploopt
- Balkjes onder de voor schermen (waar ze boven aan vast ge-bout zitten)
- Wiel kast randen achter
- vloer bestuurders en/of bijrijders kant
- Balken onder de dorpels

edit: was nog de raamsponning voor vergeten, die willen in de hoeken (laagste punt) nog al eens lekken en zorgen dan voor veel ellende binnen en in de paravan (dubbel plaatwerk direct onder het raam) - is te merken door een roest spoor onder het dashboard/natte vloer bekleding.

Edit 2 - dit is een testje om te zien of ik haverwege een draadje nog steeds mijn post kan wijzigen

Ook de rand bij de koplampen wil graag roesten, maar de spatborden zijn los verkrijgbaar dus naar mijn idee minder cruciaal.

Technisch kun je compressie op de 4 cilinders meten - zou minimaal 10 bar moeten zijn.

Verder geld, hoe ouder hoe zwakker. Voor 1964 was de anti roest behandeling van Volvo feitelijk niet aanwezig (tectyl was een optie, behandeling van binnenkanten van balken gebeurde niet)
Daarna werd het beter maar met hun leeftijd zijn ze nog altijd erg gevoelig voor het roest monster.

Wat betreft die prijzen, Volvo is niet goedkoop, maar daar staat tegenover dat het zeer degelijk is. Als je meer dan 10.000 a 15.000 per jaar rijd en je niet zelf kunt sleutelen kan het fors in de papieren lopen.

Maar daar staat tegen over dat je in een wagen rijd die 4 jaar voor de productiestop al als een klassieker gold. (Ja, dat geld ook voor de Kever, maar er zijn weinig wagens die dat lot beschoren is).

Hoe dan ook, succes. Een Volvo is echt waanzinnig en ik heb met mijn 1968 al een aantal modernere wagens 's winters aan de praat geholpen. Bij goed onderhoud laten ze je echt zeeeeeer zelden in de steek.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Vincent Kroese (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-10-2011 20:07 #106593 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic aankoop amazone
Ik ben het met Gerben eens, en wil nog even benadrukken dat het goed is om eerst te bedenken hoeveel je met de auto wilt rijden. Ga je voor dagelijks gebruik dan zou ik zeer sterk adviseren een auto van na '65, '66 (weet even niet meer zeker) te kopen, dus met schijfremmen voor en gescheiden remsysteem. Mocht je er een tegenkomen met een goed werkende overdrive dan is dit wel echt een pluspunt, het scheelt je dan een enorme berg kabaal op de snelweg bij 130. Dat zelfde kabaal vinden liefhebbers vaak juist de charme van de amazon, maar als dagelijkse auto wordt het op den duur wel minder fijn, ook met oog op gesprekken voeren enzo ;) .. Achteraf een auto upgraden naar moderner remsysteem, overdrive, etc is erg prijzig.

Verder weet ik uit ervaring met mijn Amazon dat al het laswerk buiten het zicht nog relatief goedkoop te doen is, dus balken, dorpels, etc.. Daarmee kun je zelfs een vrij gare Amazon nog jaren laten rijden. Echter zichtwerk goed oplossen betekend goed weghalen, lassen, afwerken en spuiten, en tenzij je dat zelf allemaal kan en wil doen gaat dan een teller lopen die zo hard gaat dat je aanschafbedrag verdubbeld of verdrievoudigd wordt. Dan is het raadzamer om even door te sparen vóór je er een koopt, of dus inderdaad voor een goedkoper model te gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.