Combi mee naar de VS/Canada

Lees meer
09-08-2011 21:42 #105265 door Marijn de Koning
Combi mee naar de VS/Canada is gemaakt door Marijn de Koning
Ik ben met mijn vriendin plannen aan het maken om volgend jaar 6 maanden te gaan reizen, daarbij denken we bijvoorbeeld aan de VS en Canada. Dat zijn natuurlijk landen waar het fantastisch is om met de auto rond te reizen. Nu kan je daar iets huren maar dat gaat aardig wat kosten voor 6 maanden (4000 euro?). Vandaar dat we nu kijken naar de aanschaf van een auto daar of... het meenemen van de combi! Ik heb het idee verder nog helemaal niet uitgewerkt, maar ik vraag me af of er iemand is met praktische ervaring op dat gebied die wat tips zou kunnen geven? Is er bijvoorbeeld al eens een VKV tour door de VS georganiseerd? Als dat zou is dan zou ik heel graag in contact komen met de organisatie want die kunnen me dan vast meer vertellen over de kosten van het verschepen en waar je allemaal rekening mee moet houden. Alle andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2011 02:42 #105273 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Combi mee naar de VS/Canada
Wild plan, maar ik snap het wel.
Ben Canadees van geboorte en ga regelmatig die kant op, verspreid graag al het goeds over Canada een fantastisch (groot) land.
Ik verbaas me iedere keer over de prijzen van 850, 945 en 965 daar, in het grensgebied bij New York en London zie je ze langs de wegstaan. Voor 4000 euro koop je daar een goede gebruikte Volvo en verscheep je hem na je vakantie met rol-on-rol off naar Nederland. De shipper levert hem voor je deur af. JHou de komende tijd maar eens de eBay.can en eBay.us in de gaten.

Maar goed eerst het begin, vanaf waar wil je beginnen en waar naartoe ?
Mijn advies zou zijn vlieg naar Toronto daar, vooraf, locaal een gebruikte Volvo te kopen, heb daar goede vrienden die behulpzaam zouden kunnen zijn en de wagen nog wel voor je willen nakijken en verzekeren ook. Allemaal Volvo rijders en meerdere wagens in hun bezit, gepokt en gemazeld door het Volvo virus
De huidige koers geeft je voor 4000 euro 5748 US dollar en 5653 Canadian dollar, zijn vrijwel gelijk in waarde.

De VolvoKV is er in het vorige Lustrum geweest, zie verslagen Route 66 en ruim 90 Klassiekers verscheept, de gebroeders Postma waren de organisatoren, maar lijkt me dat je dit ongeveer even veel geld kost en je houd er niks aan over.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2011 20:41 #105285 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Combi mee naar de VS/Canada
Bedankt voor de reactie!
Wij zijn nog nooit in Canada geweest maar alle mooie beelden en verhalen (met name over de Rockies) maken dat we er wel erg graag heen zouden willen. Omdat we 6 maanden weg willen is er dan hopelijk ook nog tijd om een deel van de VS mee te pakken hoewel ik begrijp dat je waarschijnlijk 6 maanden in 1 staat zou kunnen reizen en nog niet alles zien. We zitten nog echt in de oriëntatie fase, dus ik kan nog geen start en eindplek geven. We twijfelen nu zelfs nog of we niet een half jaartje zullen wachten om dan naar zuidelijk Afrika te gaan, ook onwijs mooi en gaaf natuurlijk. Maar goed, om toch enige houvast te bieden, we willen dat het sowieso een roadtrip wordt dus vooral met de auto rondtrekken en daarbij kamperen en goedkope hotels/hostels/cabins combineren. We houden vooral van de natuur, grote Nationale parken zoals de Rockies, Yellowstone en Yosemite zijn het belangrijkste maar een paar mooie steden willen we zeker ook meepakken (San Francisco?). Dus dan denk ik in eerste instantie aan NW kant van de VS en van daar uit naar Canada? Maar dat hangt ook een beetje van het weer af (april - oktober waarschijnlijk).

Daar een auto kopen had ik ook al aan gedacht, en door m dan mee te nemen heb je in ieder geval niet de stress dat je een verlies moet nemen omdat je de auto niet meer kwijt raakt. Ik ga er zeker naar kijken! Iemand enig idee wat het verschepen kost van Canada / VS naar hier? En wat je dan kwijt bent om de auto in te voeren? Zijn bepaalde auto's dan nog een goede of juist slechte keus?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2011 00:18 #105291 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Combi mee naar de VS/Canada
Als ik je een tip mag geven, doe eerst N-Amerika voordat je een Afrika trip onderneemt.
Kijk ook maar eens op classicvolvoinafrika.zxq.net en volg hen bij de tocht, overigens je kunt nog mee.

Net even op eBay.com gekeken en er zijn wel 10 Volvo XC70 te koop rond de 4 a 5 duizend dollar, in zuid en west Amerika Bij verschepen moet je rekenen op 1200 euro inclusief transport en invoer (let op ; bill of sale moet er bij zitten en voer de wagen officieel uit) Dat komt neer op ca 5000 euro en dan heb je de wagen na je vakantie in Nederland.

Hou ons in dit forum op de hoogte, feitelijk geven we ook reisadvies...hi hi

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2011 09:08 #105298 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Combi mee naar de VS/Canada
Wat een mooi plan! Ik zou er inderdaad ook daar een kopen en gewoon mee terugnemen.
Auto's zijn daar relatoef goedkoper en je spaart de kosten van het heen transporteren van je eigen auto uit.

"E.S.G. Zee" schreef:
Dat komt neer op ca 5000 euro en dan heb je de wagen na je vakantie in Nederland.

Dan staat hij volgens mij nog voor de RDW. Er komen dan nog invoerrechten, BPM en BTW overheen.
Neemt niet weg dat het dan waarschijnlijk nog steeds niet duurder is dan een vergelijkbare XC70 in Nederland.
Het probleem is echter dat je auto's beter niet ongezien kunt kopen, maar dat los jij dus op door erheen te gaan.

Als je een semi-klassieker invoert is dit anders. Daarvoor betaal je in elk geval al geen BPM meer.
Ik meen uit m'n hoofd dat die grens ergens bij 19 of 20 jaar ligt.
Maar ja, waarom dan niet meteen een oldtimer meenemen. Een mooie 245 ofzo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2011 09:35 #105299 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Combi mee naar de VS/Canada
Lars heeft gelijk, echter die XC70 zijn al ca 10 jaar oud, BPM is dan al aardig laag, zo rond de 600 euro als je uitgaat van een wagen van 4000 euro. Zou het exact uitrekenen als je weet over wat voor wagen het gaat.
Wat ik vergat te vertellen is dat de meerderheid van de wagens West coast wagens zijn, uit een droge streek dus.
Wat ik zou doen is vliegen naar de stad waar de wagen staat, proefrit en keuring bij Volvo dealer en indien ok, gelijkvragen onderhouds beurt te doen. Zorg dat je 3 a 4 wagens hebt om langs te gaan.

Als je vroeg in april of mei van bv Utah of Texas door de Midwest naar California rijdt, kun je in 6 maanden heel relaxed de West-East crossing doen, Zeg maar de route 66 Tour van de vereniging in 2005 maar dan in omgekeerde richting.
Ik schat zo'n 7500 miles alles bij elkaar. die Route 66 zat aardig inelkaar vanuit een bezichtigingen perspectief.

Als je op eBay kijkt dan zie je meestal staan no warranty, maar als zo'n XC70 netjes is onderhoudenen en je koop hem via een gold seller (meer dan 1000 sales of meer) die keuring toestaat en wellicht voor je kan regelen, dan is dit risico minimaal
Nogmaals '1e afgifte in USA noemen ze dit 'Bill of Sale' moet bij de wagen zitten alsmede een originele aankoopfactuur. Dit bepaalt de waarde voor deinvoer en BPM.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2011 10:08 #105302 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Combi mee naar de VS/Canada
Hopelijk zijn er mensen met praktijkervaring, want mijn suggesties zijn na het lezen van van alles over import uit USA.
De papierwinkel voor met name invoeren uit bijvoorbeeld de USA is ingewikkelder / uitgebreider dan uit de EU.
Zie www.rdw.nl/nl/particulier/auto/i ... eunie.aspx over wat je zoal nodig hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2011 18:20 #105321 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Combi mee naar de VS/Canada
Wouw, bedankt voor de reacties! Hier kan ik zeker weer een stuk verder mee.
Misschien moeten we maar een Volvo reisadvies subforum oprichten voor alle volvo vakantie vragen (daar staat VVV toch voor?) :mrgreen:

Ik had geen idee dat een XC70 al zo goedkoop was. Net even op ebay gekeken, maar kon ze niet vinden?
motors.shop.ebay.com/Cars-Trucks ... Model=XC70

Op de site van de belastingdienst zie ik dat je BPM, omzetbelasting (19% dagwaarde) en invoerrechten (zie nergens hoeveel) moet betalen. De BPM is volgens deze site afhankelijk van de CO2 uitstoot plus 19% van de netto catalogus prijs. Voor een gebruikte auto kan je daar zo te zien een deel van afschrijven. Ook is er vrijstelling vanaf 25 jaar.
www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 1016_80598

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
11-08-2011 18:33 #105322 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Combi mee naar de VS/Canada
Overigens is de auto daar weer verkopen na de reis ook helemaal geen gekke optie lijkt me, scheelt je een heleboel administratieve rompslomp en lastige verschepingslogistiek en je zou met geluk ongeveer quit kunnen draaien.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2011 20:32 #105323 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Combi mee naar de VS/Canada
Ja dat was ook eigenlijk meteen mijn eerste idee, maar na het lezen van deze informatie over het kopen/verkopen van een auto begon ik toch weer te twijfelen, en daar komt ook eigenlijk het idee vandaan om mijn eigen combi mee te nemen. Nu hoop ik een beetje dat degene die dat heeft geschreven overdrijft, maar er zal gerust een kern van waarheid inzitten.

Heeft er trouwens iemand contact gegevens van dhr Postma? Dan kan ik daar eens vragen welke kosten ik ongeveer rekening mee moet houden voor het heen en terug verschepen. Wat trouwens niet betekent dat ik het idee van daar een auto kopen al uit mijn hoofd heb gezet, maar het is goed om een beetje een beeld te hebben van wat de opties zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.