aankoop 544
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Mijn ervaring gaat inderdaad terug uit de tijd van het onderhouden van een Duett.
Wellicht een gedachtenkronkel dat een Katterug uit die tijd dat ook heeft.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 363
Verder wat minor laswerk maar ik moet toch alles laten doen door een kennis, want ik kan alleen een auto starten en berijden.. (categorie 2 klassieker rijders, wel de fun niet de sores). Nog even en dan is die van mij !
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Toch zou ik dat voor het bedoelde gebruik niet als norm nemen.
Als een Apk keurmeester een remverschil constateert zou ik zeggen, dat is in je eigen belang, had niet eens het geval moeten zijn bij regelmatig goed onderhoud en zeker niet er onderuit komen door (ruime) regelgeving in plaats van oplossen.
Ik wil je niet beledigen, maar als je jezelf ziet als een categorie 2 klassieker rijder zoals je het zo mooi omschrijft zou mijn advies zijn:
Koop geen 544 uit 1961 die net niet door de APK komt.
Maar geef wat meer geld uit in het begin en koop een goede.
Anders blijft het dweilen met de kraan open.
Of koop een moderne auto of 1985-er 240 voor vele kilometers en een 1961 Katterug erbij.
Succes!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 363
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Als derde auto is het een heel andee verhaal.
Dan is het niet zo erg als hij soms even uit de running is voor extra onderhoud.
Heb je al foto's?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sieds Hiddema
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 68
Probleemloze auto, loopt altijd alleen toch wel veel kosten aan onderhoud gehad, fusees, remmen, schokbrekers, veren.
Door de LPG (zonder harde kop) moest ik wel veel kleppen stellen, de ontsteking goed controleren en carburateurs synchroniseren (stangetjes/schroefjes) maar dan loop hij perfekt.
HET GROTE NADEEL VANAN DE KATTERUG IS HET DOORSMEREN ! Ik zet dit maar even in hoofdletters maar dat MOET vaak en regelmatig tot helemaal onder de auto (cardanas) anders kun je weer dure fusees laten vervangen.
En als je dan thuis geen krik en compessor hebt is het allemaal lastig en ook wel een vies gebeuren.
En vaak olie verversen, echt niet.
Nu 7 jaar stil gestaan en deze zomer zonder problemen opnieuw door de APK.
Echter ik vind het wel een auto voor gevorderden tov de auto's van tegenwoordig.
Zeer windgevoelig, achterwielaandrijving, zoekt op de weg dus twee handen aan het stuur en boven de 120 heb ik geen goed gevoel meer van veiligheid. Heb 40 jaar geleden ook 5 jaar met een snelle Kever gereden en had daar dat gevoel totaal niet of weet het niet meer.
Door scheeftrekken van de voorremen bij een noodstop ben ik bijna een keer over de kop geslagen met de Volvo.
Nu ben ik wel een pittige rijder omdat ik bij de Katterug het gevoel heb dat ik in een rallyauto rij uit de jaren 60.
De Sport heeft 90 pk en kan goed meekomen op de linkerweghelft en mede daardoor vind ik het een geweldige auto.
Maar als ik lees dat je zelf niets kunt, dan heb ik toch het gevoel dat deze auto's niet geschikt voor jou zijn maar je hebt wel ruime ervaring.
Succes Sieds
- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 363
Dus wellicht krijg ik spijt. Enige reden om er vanaf te zien is dat ik wil weten wat de APK gaat kosten. Dat kan nog een kink id klabel zijn. Als ik lees dat jij bijna over de kop sloeg bij remmen: ik neem aan dat er iets mee aan de hand was. Want standaard hoort dat niet zo te zijn.
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sieds Hiddema
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 68
Op zich remt de 544 prima maar heeft wel een langere remweg en meer druk nodig dan je gewend bent en 's morgens kan hij bij de eerste keer remmen wat scheef trekken .
Ik heb nu toevallig remankerplaten gekocht en schijven in Utrecht zodat ik de voorremmen om kan bouwen.
Alles opgeteld ook wel duur. Een andere motor met LPG kop uit een 144 ligt klaar (B20) en dat is weer veel goedkoper dan een revisie.
Ook ik ben altijd een liefhebber van deze auto geweest. Ik 1975 had ik er ook een samen met een Citroen Traction Avant en een MG VA '38 en een Morris 12 S3 saloon '38 (enige in Ned. nog steeds)
Het aantrekkelijke vind ik dat er zo veel omgebouwd kan worden, dikkere motor, nokkenassen, sportuitlaten, sportvelgen. overdrive, carburateurs, koplampen etc maar dan is je beurs ook leeg.
Net zoals destijds de Kever, 1600 motor met dubbele carburateurs erin, brede 225 banden (tijd van de Buggies) heerlijk.
Zoals ik al zei ik ben een liefhebber van de Rally katterug uit de jaren 60 die alle grote rally's heeft gewonnen maar ik houd niet van glimmende showroom klassiekers.
Ik zou ook geen 444 met een B16 en enkele carburateur willen hebben.
Ik weet niet waar je woont maar in Friesland zit een garage in Nij Beets, Willem en Willem en dat zijn echte Volvovielen, die alleen Volvo's repareren en niet duur zijn en veel gebruikt materiaal op voorraad hebben. Op zich een prima adres voor APK. 0512 461717.
Groeten Sieds
- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 271
Wel heb ik gezocht naar een wat jongere 544, met een B18 en een 12V installatie. Net even wat gemakkelijker met onderdelen voor de electriek en starten.
Inderdaad, het smeren moet vaak gebeuren. Maar dan heb je toch ook weer het gevoel je oto verwend te hebben. Bovendien kijk je dan nog eens onder de oto en kun je eventueel vervelende dingen in wording vroegtijdig signaleren. Het heeft wel wat, vind ik.
En de remmen, tja, die heb ik ook aangepaast. Ik ben niet zo'n sportieve rijder, maar met schijven vóór is het toch nét wat relaxter in de Randstad.
Het moge duidelijk zijn: Ik heb bewust en overtuigd voor een Katterug gekozen. Dat kleurt mijn mening waarschijnlijk. Bovendien vind ik het leuk om het onderhoud en sleutelwerk zelf te doen. Ook dat scheelt.
De moraal: Het is allemaal best te doen, zeker als je iets meer geld uit kunt geven voor een Katterug in betere conditie en een beetje handig bent. Maar het blijft toch een zéér persoonlijke overweging of je het verschil met een modernere oto storend vint of juist leuk en de aandacht die je aan het onderhoud moet besteden er ook bij vindt horen.
Evengoed: Sterkte met je beslissing
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 363
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.