aankoop 544

Lees meer
09-12-2010 12:45 #98670 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic aankoop 544
Zou kunnen inderdaad.
Mijn ervaring gaat inderdaad terug uit de tijd van het onderhouden van een Duett.
Wellicht een gedachtenkronkel dat een Katterug uit die tijd dat ook heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-12-2010 22:32 #98689 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic aankoop 544
Weten jullie ook of er andere eisen aan een 61-er worden gesteld voor de APK? Volgens de verkoper was die onterecht afgekeurd omdat er remverschil was?? HIj dacht dat er voor auto's van voor 1965 andere eisen zijn.
Verder wat minor laswerk maar ik moet toch alles laten doen door een kennis, want ik kan alleen een auto starten en berijden.. :oops: (categorie 2 klassieker rijders, wel de fun niet de sores). Nog even en dan is die van mij !

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2010 23:51 #98692 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic aankoop 544
Volgens mij is het pas voor 1960 dat een auto niet meer naar de APK hoeft.
Toch zou ik dat voor het bedoelde gebruik niet als norm nemen.
Als een Apk keurmeester een remverschil constateert zou ik zeggen, dat is in je eigen belang, had niet eens het geval moeten zijn bij regelmatig goed onderhoud en zeker niet er onderuit komen door (ruime) regelgeving in plaats van oplossen.

Ik wil je niet beledigen, maar als je jezelf ziet als een categorie 2 klassieker rijder zoals je het zo mooi omschrijft zou mijn advies zijn:
Koop geen 544 uit 1961 die net niet door de APK komt.

Maar geef wat meer geld uit in het begin en koop een goede.
Anders blijft het dweilen met de kraan open.
Of koop een moderne auto of 1985-er 240 voor vele kilometers en een 1961 Katterug erbij.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10-12-2010 20:38 #98710 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic aankoop 544
Hi Lars, bedankt voor je input. Ik ben niet snel beledigd hoor. ik rijd al 34 jaar klassiekers en ben wel wat gewend. je wordt heel vindingrijk als je niet al te handig bent maar toch oldtimers wilt rijden. ik heb een dagelijkse leaseauto dus een nieuwere volvo er bij hoeft niet echt. de auto is wel als 3e auto bedoeld maar mijzelf kennende zal ik er regelmatig mee rijden (zo reed ik de afgelopen zomer bijna elke dag 200km er mijn 40 jaar oude kever over de snel weg in de spits ondanks mijn leaseauto).

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2010 20:59 #98714 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic aankoop 544
Kijk aan!
Als derde auto is het een heel andee verhaal.
Dan is het niet zo erg als hij soms even uit de running is voor extra onderhoud.
Heb je al foto's?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2010 10:24 #98737 door Sieds Hiddema
Beantwoord door Sieds Hiddema in topic aankoop 544
Heb ook 7 jaar woonwerk met de 544 Katterug Sport gereden, alleen maar op gas want benzine wil na verloop van tijd niet meer ivm de versleten naalden in de SU carburateurs.
Probleemloze auto, loopt altijd alleen toch wel veel kosten aan onderhoud gehad, fusees, remmen, schokbrekers, veren.
Door de LPG (zonder harde kop) moest ik wel veel kleppen stellen, de ontsteking goed controleren en carburateurs synchroniseren (stangetjes/schroefjes) maar dan loop hij perfekt.

HET GROTE NADEEL VANAN DE KATTERUG IS HET DOORSMEREN ! Ik zet dit maar even in hoofdletters maar dat MOET vaak en regelmatig tot helemaal onder de auto (cardanas) anders kun je weer dure fusees laten vervangen.
En als je dan thuis geen krik en compessor hebt is het allemaal lastig en ook wel een vies gebeuren.
En vaak olie verversen, echt niet.

Nu 7 jaar stil gestaan en deze zomer zonder problemen opnieuw door de APK.
Echter ik vind het wel een auto voor gevorderden tov de auto's van tegenwoordig.
Zeer windgevoelig, achterwielaandrijving, zoekt op de weg dus twee handen aan het stuur en boven de 120 heb ik geen goed gevoel meer van veiligheid. Heb 40 jaar geleden ook 5 jaar met een snelle Kever gereden en had daar dat gevoel totaal niet of weet het niet meer.
Door scheeftrekken van de voorremen bij een noodstop ben ik bijna een keer over de kop geslagen met de Volvo.
Nu ben ik wel een pittige rijder omdat ik bij de Katterug het gevoel heb dat ik in een rallyauto rij uit de jaren 60.
De Sport heeft 90 pk en kan goed meekomen op de linkerweghelft en mede daardoor vind ik het een geweldige auto.

Maar als ik lees dat je zelf niets kunt, dan heb ik toch het gevoel dat deze auto's niet geschikt voor jou zijn maar je hebt wel ruime ervaring.
Succes Sieds

- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
12-12-2010 18:40 #98745 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic aankoop 544
Hallo Sieds bedankt voor je uitgebreide info. Ik ben ook niet helemaal zeker. Ik vind het ook erg oud, maar moet zeggen dat ik altijd zo'n auto had willen hebben. Misschien is "het verkrijgen van de zaak is het einde van het vermaak"(en dan in oud nederlands.)
Dus wellicht krijg ik spijt. Enige reden om er vanaf te zien is dat ik wil weten wat de APK gaat kosten. Dat kan nog een kink id klabel zijn. Als ik lees dat jij bijna over de kop sloeg bij remmen: ik neem aan dat er iets mee aan de hand was. Want standaard hoort dat niet zo te zijn.

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2010 22:22 #98749 door Sieds Hiddema
Beantwoord door Sieds Hiddema in topic aankoop 544
Nou dat laatste was in combinatie met een foute inhaalactie, maar normaal gesproken gebeurt dat niet en hoef je ook niet bang voor te zijn.
Op zich remt de 544 prima maar heeft wel een langere remweg en meer druk nodig dan je gewend bent en 's morgens kan hij bij de eerste keer remmen wat scheef trekken .
Ik heb nu toevallig remankerplaten gekocht en schijven in Utrecht zodat ik de voorremmen om kan bouwen.
Alles opgeteld ook wel duur. Een andere motor met LPG kop uit een 144 ligt klaar (B20) en dat is weer veel goedkoper dan een revisie.
Ook ik ben altijd een liefhebber van deze auto geweest. Ik 1975 had ik er ook een samen met een Citroen Traction Avant en een MG VA '38 en een Morris 12 S3 saloon '38 (enige in Ned. nog steeds)
Het aantrekkelijke vind ik dat er zo veel omgebouwd kan worden, dikkere motor, nokkenassen, sportuitlaten, sportvelgen. overdrive, carburateurs, koplampen etc maar dan is je beurs ook leeg.
Net zoals destijds de Kever, 1600 motor met dubbele carburateurs erin, brede 225 banden (tijd van de Buggies) heerlijk.
Zoals ik al zei ik ben een liefhebber van de Rally katterug uit de jaren 60 die alle grote rally's heeft gewonnen maar ik houd niet van glimmende showroom klassiekers.
Ik zou ook geen 444 met een B16 en enkele carburateur willen hebben.

Ik weet niet waar je woont maar in Friesland zit een garage in Nij Beets, Willem en Willem en dat zijn echte Volvovielen, die alleen Volvo's repareren en niet duur zijn en veel gebruikt materiaal op voorraad hebben. Op zich een prima adres voor APK. 0512 461717.

Groeten Sieds

- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-12-2010 19:25 #98792 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic aankoop 544
Nou ja, oud... Ik rijd nu het derde jaar een 544 met B18a uit '64 en met veel plezier. Hiervoor heb ik ook in andere oudere Volvo's gereden. De Katterug is wat windgevoeliger dan een moderne oto. Maar in mijn herinnering was een Kever net even erger. Bovendien; als je nieuwe, bij voorkeur PU-rubbers in de ophanging zet, en de schokbrekers en de uitlijning zijn in orde, heeft íe in mijn ervaring een mooi, voorspelbaar wegedrag. Zeker niet het gevoel van beide handen aan hetstuur en boven de 120 niet veilig meer. En zoeken? Als de banden niet te breed gekozen zijn, is het stuurgedrag toch niet zoekerig te noemen. Het is inderdaad niet te vergelijken met een moderne voorwielaandrijver, maar ook zeker niet dramatisch oud... Het blijft misschien een kwestie van smaak. Maar als ik in de oto stap, stap ik in een ander tijdperk en daar horen andere maatstaven bij. Toch doe ik dat met plezier. Daar kies ik voor, dat is wat een oldtimer leuk maakt.
Wel heb ik gezocht naar een wat jongere 544, met een B18 en een 12V installatie. Net even wat gemakkelijker met onderdelen voor de electriek en starten.
Inderdaad, het smeren moet vaak gebeuren. Maar dan heb je toch ook weer het gevoel je oto verwend te hebben. Bovendien kijk je dan nog eens onder de oto en kun je eventueel vervelende dingen in wording vroegtijdig signaleren. Het heeft wel wat, vind ik.
En de remmen, tja, die heb ik ook aangepaast. Ik ben niet zo'n sportieve rijder, maar met schijven vóór is het toch nét wat relaxter in de Randstad.
Het moge duidelijk zijn: Ik heb bewust en overtuigd voor een Katterug gekozen. Dat kleurt mijn mening waarschijnlijk. Bovendien vind ik het leuk om het onderhoud en sleutelwerk zelf te doen. Ook dat scheelt.
De moraal: Het is allemaal best te doen, zeker als je iets meer geld uit kunt geven voor een Katterug in betere conditie en een beetje handig bent. Maar het blijft toch een zéér persoonlijke overweging of je het verschil met een modernere oto storend vint of juist leuk en de aandacht die je aan het onderhoud moet besteden er ook bij vindt horen.
Evengoed: Sterkte met je beslissing

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-12-2010 23:28 #98827 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic aankoop 544
ben enigzins aan het twijfelen en kan mijn beperkt budget maar 1x uitgeven. Moet nog even goed de auto bekijken op de brug alvorens ik dit doe. Zaterdag even langsrijden maar. Hou jullie op de hoogte.

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.