Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp aankoop 544

aankoop 544 07 dec 2010 22:46 #98616

  • luuk verburgh (GAST)
  • luuk verburgh (GAST)'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 363
Ik kan een Volvo 544 kopen uit 1961 en die regelmatig (maar niet dagelijks) gebruiken. er zit een B18 motor in (niet origineel? moet dat geen B16 zijn?). Is dit een geschikte auto voor ritjes over de snelweg af en toe en veel in de stad? zijn daar nog makkelijk onderdelen voor te krijgen? TX voor alle info!
groeten van mij en mijn volvo ('s)

aankoop 544 08 dec 2010 10:08 #98620

  • Tom Steverink
  • Tom Steverink's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2854
Volgens mijn gegevens:

De 544 (Type 11244C-D vanaf Aug 1961: vanaf chassinummer 330100) werd geleverd met de B18.
Daarvoor was het de B16 en volgens mij met 6 Volts installatie.

Er zijn via de onderdelenshop van deze club, maar ook via de vele leveranciers van Volvo onderdelen nog wel onderdelen te krijgen, maar niet alles!

Ook is belangrijk om uit te zoeken wat er in de loop der jaren is veranderd aan de auto....

Of de auto geschikt is voor het gebruik dat je ervan wilt maken hangt volgens mij vooral van jezelf af! Wat voor eisen stel je etc. Een klassieke auto heeft veel meer (en veel vaker!) onderhoud nodig dan de moderne auto's en enige kennis van techniek is aan te raden.
Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SportsEdition estate 1997(+MY'16 XC60 AWD) BLOG op http://klassiekevolvo.jouwweb.nl

aankoop 544 08 dec 2010 10:10 #98621

  • Koen Meesters (GAST)
  • Koen Meesters (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
Nu ben ik geen expert op het gebied van de 544. Maar voor dagelijks gebruik zijn dit niet de meest praktische auto's. De olie moet zeer regelmatig vervangen worden. Dat zal er met (korte?) stadsritten niet beter op worden. Met veel korte ritten in de stad zul je wellicht ook een keer met een lege accu komen staan (als de dynamo nog origineel en van het gelijkstroomtype is). Volgens mij zijn er ook maar weinig mensen die de 544 als dagelijkse auto gebruiken. Wat dat betreft is de amazon al een stuk beter te doen.

Groet, Koen.

aankoop 544 08 dec 2010 10:25 #98623

  • Tom Steverink
  • Tom Steverink's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2854
De service intervallen van de B18 en B20 in de 544 en de amazon zijn gelijk hoor, en de prestaties van de 544 vallen in verhouding ook niet tegen. Het rijdt wél wat ouder dan een nieuwere auto, en moet doorgesmeerd, maar dat geldt ook voor mijn amazon combi uit 1967 ten opzichte van mijn 1972 144, en die rijdt weer (een stuk...) ouder dan mijn 940 uit 1996!! Als gezegd, het ligt eraan wat je zoekt en wat je zelf leuk vind! (Ontwasemen van een voorruit duurt bij de 544 en amazon bijvoorbeeld véél langer dan bij de 144... de Volvo's tot 1969 hebben een enkel remsysteem...en zo kun je nog wel even doorgaan) Ikzelf vind het heel leuk om met de amazon te rijden, maar als ik even naar Frankrijk moet neem ik hem tóch niet mee.
Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SportsEdition estate 1997(+MY'16 XC60 AWD) BLOG op http://klassiekevolvo.jouwweb.nl

aankoop 544 08 dec 2010 10:34 #98625

  • K.W. Stoel
  • K.W. Stoel's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 67
Ik rij nu vanaf 2006 dagelijks met een klassieke volvo. Tot maart 2010 in een Volvo 164 en vanf die tijd in een PV 544 uit 1962.
Inmiddels bijna 4500 km zonder problemen kunnen rijden ook de afgelopen winterse weken. Starten geen probleem en rijden ook niet. Natuurlijk wel rekening houden met voldoende remweg e.d. want ja , je hebt geen stuur-en rembekrachtiging.
Ook heb ik het idee dat de kou leidt tot soms wat meer mechanische bijgeluiden, die verdwenen zijn als je boven het vriespunt komt.
Wel heb ik alles goed in het vet staan zowel in- als uitwendig.
Kortom mijn ervaring van dagelijks gebruik klassieke volvo is positief.
Grt
Klaas

aankoop 544 08 dec 2010 12:23 #98630

  • luuk verburgh (GAST)
  • luuk verburgh (GAST)'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 363
Dank allen. Ik ben natuurlijk wel klassiekers gewend. dit is voor mij nu het echte werk. Ik heb altijd kevers en amazones gehad met soms een 144 tussendoor. Maar ik wilde sinds mijn jeugd (en die ligt al een tijdje achter mij..) een nog echtere klassieker. Amazon komt daar aardig in de buurt, maar dit is toch wel het summum als model. Persoonlijk dacht ik dat het verschil met de amazon niet al te groot is. (ik heb ervaringen met bouwjaren 65, 67 en 68). De prijs is dusdanig dat ik de gok wil nemen. Dank voor alle reaties :) PS ik heb veel ervaring met kevers maar dat is pas echt klassiek rijden met remmen, wegligging, comfort, herrie en beslagen ramen. (maar toch wel een super leuke auto ook maar kan qua techniek niet tegen volvo op)
groeten van mij en mijn volvo ('s)

aankoop 544 08 dec 2010 12:36 #98632

  • Tom Steverink
  • Tom Steverink's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2854
Nou, dan is die 544 zonder twijfel precies op z'n plek: bij een liefhebber!

Kom je met een verslagje en foto's?
Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SportsEdition estate 1997(+MY'16 XC60 AWD) BLOG op http://klassiekevolvo.jouwweb.nl

aankoop 544 08 dec 2010 18:46 #98650

  • luuk verburgh (GAST)
  • luuk verburgh (GAST)'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 363
Mocht de koop door gaan, dan komt er zeker een verslagje. Eerst goed kijken of ik geen kat(tenrug) in de zak koop natuurlijk
groeten van mij en mijn volvo ('s)

aankoop 544 09 dec 2010 10:09 #98661

  • Lars Rengersen
  • Lars Rengersen's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
  • Berichten: 3769

" verburgh (GAST)" schreef:
Persoonlijk dacht ik dat het verschil met de amazon niet al te groot is. (ik heb ervaringen met bouwjaren 65, 67 en 68).

Met name de ophanging is fundamenteel anders. De bladveren met bijbehorende worm-bussen en de fusees zijn meer slijt gevoelig dan de Amazon. Intensief onderhoud en alles goed in het vet houden zoals Klaas schrijft is echt wel een noodzaak.
Daarnaast is trommelremmen rondom lastiger af te stellen dan schijven voor. Bij intensief gebruik is ombouw naar schijven dan ook zeker een aanrader. Of heeft een 61-er katterug dat al?
Dus ja, het kan, maar het is net welke eisen je zelf stelt en hoeveel tijd je hebt voor het goed bijhouden van het onderhoud.

aankoop 544 09 dec 2010 12:15 #98667

  • Willy De Baere
  • Willy De Baere's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 778
ik dacht dat alleen een Duet of P210 bladveren had, ik weet niet of er een PV544 versie met bladveren bestaan heeft?
  • Pagina:
  • 1
  • 2