Site in 'noodloop' (opgelost)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Dat zou betekenen dat het hele forum en de hele site zoals ie nu is, ingevroren moet worden. Het wordt dus een nieuwe versie van Drupal.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er zijn al een paar andere topics over gestart, maar ik vat hier even samen wat er loos is en wat de huidige beperkingen zijn.
Achtergrond:De V700-site draait op een dedicated server waarvan het technisch beheer bij de provider ligt. Dat neemt ons veel werk en zorgen uit handen, maar we hebben kort geleden ook een nadeeltje ontdekt. De provider heeft namelijk een PHP-update gedaan, maar iets later bleek dat onze versie van Drupal een aantal functies aanroept die in de nieuwe php-versie niet meer worden ondersteund. Drupal is, voor wie het niet weet, het <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Contentmanagementsysteem " target="_blank">CMS (Content Management System) waar onze site op draait, de database die alle informatie bevat. Dit gedeelte wordt wel door onszelf beheerd. Ik ga niet verder in op de techniek, vooral omdat ik daar zelf ook te weinig van weet, maar het gevolg van de technische mismatch hebben een aantal van jullie al ontdekt, getuige de vragen die erover gesteld zijn.
Wat functioneert er momenteel niet:
- Het oproepen van accountgegevens en de daarachter liggende koppeling met het gebruikersprofiel. Je kunt dus niet bij je eigen account-instellingen, dus b.v. e-mailadres, onderschrift of profielfoto aanpassen gaat niet. Ook de moderators kunnen hier niet bij. Je profiel en evt. auto-registratie (als je die hebt aangemaakt) bestaat gewoon nog, alleen de koppeling is zoek.
- Ook het profiel van een andere site-gebruiker opvragen gaat niet, dat maakt het lastiger om iemand een PB te sturen en, voor V700-leden, om het lid-achter-het-site-account te vinden.
- Zoals wellicht bekend zijn de extra rechten die verenigingsleden hebben op de site gekoppeld via het e-mailadres. Het mailadres op de ledenlijst moet gelijk zijn aan dat wat je hebt opgegeven toen je hier een account aanmaakte. Voor nieuwe leden die aan de ledenadministratie een ander adres hebben opgegeven dan in hun account wordt de koppeling niet tot stand gebracht. Normaal gesproken kan een moderator dit snel fixen, maar omdat de accounts momenteel niet te beheren zijn kunnen we dat nu even niet.
- Bij advertenties worden de velden voor locatie en prijs niet weergegeven. Adverteerders moeten deze gegegevens dus tijdelijk in de advertentietekst opnemen.
Hoe nu verder:Támas, onze webmaster, was al bezig met een upgrade van de site naar een hogere Drupal versie en zet daar nu wat meer haast achter. Zo'n update heeft echter wel wat voeten in de aarde omdat de functionaliteit die we nu hebben moet worden getest met de nieuwe versie van Drupal en waar nodig moeten ook zaken worden aangepast. Dit kost (veel) tijd en die is vaak schaarser dan we zouden willen, omdat die tijd ook verdeeld moet worden over andere, soms belangrijkere (ja dat kan écht), zaken dan de V700-site.
We vragen dus nog even jullie begrip en geduld, wanneer er iets concreets te melden valt dan kunnen jullie dat hier lezen.
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt!
- V700 register
- Nieuw lid
-
In iedergeval Suc6.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Typische ontwikkelaars denkwijze.Mathy schreef : Hallo jblokzijl
Dat zou betekenen dat het hele forum en de hele site zoals ie nu is, ingevroren moet worden. Het wordt dus een nieuwe versie van Drupal.
groetjes
Mathy
Het is fout, maar als we het nu naar iets goeds veranderen moeten we alles veranderen.
Drupal is nou niet het beste wat de mens te bieden heeft. (ik kijk bijvoorbeeld ook naar de fotoalbums, die een puinbak geowrden zijn)
Maar er is een oplossing
Er is integratie mogelijk in Drupal met zowel PHPBB als vBulletin.
<a href=" drupal.org/node/32879 "> drupal.org/node/32879
<a href=" drupal.org/project/phpbb "> drupal.org/project/phpbb
Dan kun je vast ook inloggen met je Facebook of Twitteraccount (mocht je dat willen) en is de integratie , EN DUS OOK DE ZICHTBAARHEID VAN ONZE VERENIGING, op andere platformen weer up-to-date.
- V700 register
- Nieuw lid
-
PHPBB Rules!!jblokzijl schreef : Upgrade! Yeah..ik hoop EINDELIJK naar een ander forumsysteem, zoals PHPBB of vBulletin?
- V700 register
- Nieuw lid
-

Ik snap wat je zegt, en zo gaat het inderdaad vaak, maar in dit geval is het voornamelijk ingegeven door tijdgebrek. Daarnaast zitten er in het webteam bij mijn weten geen mensen die drupal 'fout' vinden. Mathy's 'helaas' was denk ik meer aan jblokzijl gericht als 'jammer voor je'.Jeroen schreef : Typische ontwikkelaars denkwijze.
Het is fout, maar als we het nu naar iets goeds veranderen moeten we alles veranderen.
Dat heeft niets met Drupal als CMS te maken maar met de manier waarop het is ingericht. Daar is vast wel wat op af te dingen, maar het ontbreekt aan input van structureel betere idëeen en (ook hier) tijd om ze uit te voeren.Jeroen schreef : Drupal is nou niet het beste wat de mens te bieden heeft. (ik kijk bijvoorbeeld ook naar de fotoalbums, die een puinbak geowrden zijn)
Uit 2005 en daarna zo te zien niet meer ontwikkeld. Het (2e linkje) zou werken Drupal 5.5., dat is de versie die we nu gaan verlaten omdat hij verouderd is.Jeroen schreef : Maar er is een oplossing
Is dat een aanname of heb je er meer informatie over?Jeroen schreef : Dan kun je vast ook inloggen met je Facebook of Twitteraccount
Mooi! Ken jij dan nog iemand die:Bennos schreef : PHPBB Rules!!
- Ons met inhoudelijke argumenten kan overtuigen dat het beter is dan wat we nu hebben (of dan de Drupal versie waar we heen gaan).
- Voldoende kennis en tijd heeft om belangeloos zo'n forum voor ons op te zetten en onderhouden (liefst een V700-lid)? En daarbij ook graag nog een informatiesysteem vergelijkbaar met, of beter dan, ons huidige <a href="/node/10769" target="_blank">documentatiecentrum</a>.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat neem ik je overigens niet kwalijk hoor.
Wat ik even snel heb gedaan, is gegoogled. Dat ik niet de laatste en juiste versies gevonden heb moet je me maar niet kwalijk nemen.
Ik heb een appje op mijn mobiele apparaten die met PHBB forums werken.
Bijvoorbeeld de website van www.volvolvo.nl heeft ook een mogelijkheid om het aan een facebook account te koppelen.
De technologie is er, alleen hoe het precies werkt, daarvoor moet je niet bij mij zijn.
En zijn er meer zaken om over na te denken. een youtube kanaal, een facebook pagina, een twitter account. Ik noem er maar een paar.
Er wordt overigens volgens mij best behoorlijk wat gedaan aan de website, alles binnen de mogelijkheden van de mensen die er aan werken. Maar er kan, met dezelfde inzet, denk ik meer.
my 2 cents :
- Plan maken
- Uitvoeren en bijsturen
- Communicatie
Defactor is ook zo'n pijler van de vereniging. Ik denk dat de website misschien wel een nog grotere pijler is.
Over de veranderingen:
Ik denk dat je eerst een inventarisatie moet doen van de zaken die je wil, of moet veranderen. Daarbij zul je (een groep van) gebruikers moeten consulteren. Zo krijg je ook een beeld over wat gebruikers belangrijk (denken te) vinden.
Daarvan kun je een prioriteitenlijstje maken. Dat moet je goed beschrijven en ook communiceren.
Dan is het nog afhankelijk van de kennis en de beschikbare tijd en budget of-, en wanneer, je die plannen kunt uitvoeren.
Ik kan je niet helpen met de technische invulling, maar ik wil wel meedenken om dit op te lossen.
Wat ik ik zo uit jullie verhaal destilleer is dat er al dingen gaande zijn zoals een nieuwe drupal versie.
Daar om is het misschien ook niet de juiste plek om te posten. maar een van jullie kan deze discussie er vast wel uit halen en in een apart draadje zetten.