PRV tuning
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2022 10:37 #1111211
door V700 register
PRV tuning is gemaakt door V700 register
Dag allemaal,
Jullie zullen vast denken, daar heb je er weer zo'n eentje.
Ik heb redelijk gegoogled en Amerikaanse fora gelezen voordat ik deze vraag hier wilde stellen, want Nederlandse info vind ik er niet over.
Binnenkort ga ik een Volvo 780 restaureren en op kenteken zetten, (Binnenkort volgt het voorstelbericht, wanneer die ook echt binnen is
) en daarin huist een B280F.
Nu heb ik best wat negatieve tendens gelezen over de V6 blokken, voornamelijk door de problemen met de eerdere lichting. Maar toch vind ik het wel wat hebben zo'n V6.
Ik heb immers ook al een superieure 5 cilinder zonder en een met turbo om van te genieten
Hoe krijg je nou zonder turbo toch wat meer vermogen uit deze V6, de blokken zijn tot vele hogere vermogens in staat dan de kleine 150 pk die er nu uit zou komen...
Is het een kwestie van andere nokkenassen en een andere kop?
Is het brandstofsysteem zelf slim genoeg om aan de hand van de lambdasonde meer in te spuiten indien nodig? of zijn er ook ECU aanpassingen nodig?
Jullie zullen vast denken, daar heb je er weer zo'n eentje.
Ik heb redelijk gegoogled en Amerikaanse fora gelezen voordat ik deze vraag hier wilde stellen, want Nederlandse info vind ik er niet over.
Binnenkort ga ik een Volvo 780 restaureren en op kenteken zetten, (Binnenkort volgt het voorstelbericht, wanneer die ook echt binnen is

Nu heb ik best wat negatieve tendens gelezen over de V6 blokken, voornamelijk door de problemen met de eerdere lichting. Maar toch vind ik het wel wat hebben zo'n V6.
Ik heb immers ook al een superieure 5 cilinder zonder en een met turbo om van te genieten

Hoe krijg je nou zonder turbo toch wat meer vermogen uit deze V6, de blokken zijn tot vele hogere vermogens in staat dan de kleine 150 pk die er nu uit zou komen...
Is het een kwestie van andere nokkenassen en een andere kop?
Is het brandstofsysteem zelf slim genoeg om aan de hand van de lambdasonde meer in te spuiten indien nodig? of zijn er ook ECU aanpassingen nodig?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2022 15:40 #1470493
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic PR en V
Hallo Jerra
Ik heb geen verstand van de PRV, maar zoals de naam al zegt, is ie ook door Peugeot en Renault gebruikt. Misschien dat je bij die merken ook informatie vindt. In Frankrijk hebben ze de PRV schijnbaar nog heel lang gebruikt.
groetjes
Mathy
Ik heb geen verstand van de PRV, maar zoals de naam al zegt, is ie ook door Peugeot en Renault gebruikt. Misschien dat je bij die merken ook informatie vindt. In Frankrijk hebben ze de PRV schijnbaar nog heel lang gebruikt.
groetjes
Mathy
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2022 17:07 #1470495
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Lambda
De lambdasonde regelt na ca 3 minuten de verbranding. Deze regelt de verbranding naar de optimale waarde. Daar is-ie voor en hij hoeft niet eens slim te zijn. In feite is het een heel dom ding.Net als de ECU (boordcomputer). Zeg je A dan zegt-ie 1 , zeg je B dan zegt-ie 2. Dat is ingeprogrammeerd. Niks slims aan.
Het programmeren vereist, net als de kennis van de techniek, veel ervaring. Dus niet zomaar iets om zomaar aan te gaan klooien. 't Is overigens zonde om een stuk werelderfgoed om te bouwen tot een bangers-formule 1 monster. Maak de 780m maar tot een mooi ronkend mobiel, zoals het destijds ook bedoeld is.
Het programmeren vereist, net als de kennis van de techniek, veel ervaring. Dus niet zomaar iets om zomaar aan te gaan klooien. 't Is overigens zonde om een stuk werelderfgoed om te bouwen tot een bangers-formule 1 monster. Maak de 780m maar tot een mooi ronkend mobiel, zoals het destijds ook bedoeld is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2022 17:16 #1470496
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inventariseren doe ik met een reden ;)
Ik vraag natuurlijk rond om juist te weten te komen of het haalbaar is en mogelijk hoe dan.
Veel ervaring (opdoen) is geen probleem, ik ben niet bang voor een leer-project.
Gezien ik hem juist turboloos wil houden zou je al kunnen concluderen dat ik er geen racemonster van wil maken.
Ik wil ook de automaat behouden, het wordt een echte toerwagen, weekendjes weg en dergelijke.
Of gewoon even 's avonds toeren om uit te waaien. Zomers met de auto naar werk, met op de terugweg de toeristische route.
De dikke turbo bewaar ik wel voor de 850, de 780 wordt geen "banger" maar een eervolle restauratie.
De geleverde B280E had ook al 30PK meer, en een flink verbeterd koppel hoor ik uit ervaringen.
Ik ben echt van mening dat een vraag tot wat meer vermogen, op het huidige blokje, niet gelijk staat aan het chiptunen en aftrappen wat met sommige auto's misschien gedaan wordt.
Veel ervaring (opdoen) is geen probleem, ik ben niet bang voor een leer-project.
Gezien ik hem juist turboloos wil houden zou je al kunnen concluderen dat ik er geen racemonster van wil maken.
Ik wil ook de automaat behouden, het wordt een echte toerwagen, weekendjes weg en dergelijke.
Of gewoon even 's avonds toeren om uit te waaien. Zomers met de auto naar werk, met op de terugweg de toeristische route.
De dikke turbo bewaar ik wel voor de 850, de 780 wordt geen "banger" maar een eervolle restauratie.
De geleverde B280E had ook al 30PK meer, en een flink verbeterd koppel hoor ik uit ervaringen.
Ik ben echt van mening dat een vraag tot wat meer vermogen, op het huidige blokje, niet gelijk staat aan het chiptunen en aftrappen wat met sommige auto's misschien gedaan wordt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2022 19:33 #1470499
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B280E
Heeft 170 pk zonder de kat.
Heeft goede oliekanaaltjes en is GEEN probleem blok
Onderhoud dat is het toverwoord
Slurpje heeft de B280E en dat rijdt heerlijk.
Heeft goede oliekanaaltjes en is GEEN probleem blok
Onderhoud dat is het toverwoord
Slurpje heeft de B280E en dat rijdt heerlijk.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2022 19:34 #1470500
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Bij Wheeler Dealers hebben ze
Bij Wheeler Dealers hebben ze een keer een Renault Alpine A310 gedaan. Die heeft ook een turboloos PRV-blok. Volgens mij hebben ze toen o.a. een ander luchtfilter geplaatst. Misschien moet je die aflevering eens ergens opduiken (check Youtube).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2022 19:36 #1470501
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V 6 turbo
Was er wel van Renault
Dat was een 2600 cc nog wat en zat in de R25 en de Alpine
Misschien een super chager er op zeten
U S A DeLorean heeft het ( hobby matig )
Dat was een 2600 cc nog wat en zat in de R25 en de Alpine
Misschien een super chager er op zeten
U S A DeLorean heeft het ( hobby matig )
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2022 21:38 #1470504
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B280E/F
Ah dus de B280E heeft ook echt een andere kop dan de B280F?
Ik vraag het ivm de oliekanaaltjes die je noemt. Ik dacht dat de B280F ook géén probleem blok was.
Ik zou de cat kunnen verwijderen vóór de kentekenkeuring bij de RDW?
En dan B280E kop en nokkenas erop kunnen monteren?
Ik vraag het ivm de oliekanaaltjes die je noemt. Ik dacht dat de B280F ook géén probleem blok was.
Ik zou de cat kunnen verwijderen vóór de kentekenkeuring bij de RDW?
En dan B280E kop en nokkenas erop kunnen monteren?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2022 22:37 #1470506
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic swappen ?
met een andere PRV versie ?
en.wikipedia.org/wiki/V6_PRV_engine
en.wikipedia.org/wiki/V6_PRV_engine
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2022 09:24 #1470513
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic PRV versies
Ah er is meer "anders" tussen de E en F, de E versie heeft ook hogere compressie.
Ik zeg wel ook, maar ik weet niet of er daadwerkelijk verschillen zijn tussen de B280E en F koppen, wel tussen de nokkenassen.
Ik zeg wel ook, maar ik weet niet of er daadwerkelijk verschillen zijn tussen de B280E en F koppen, wel tussen de nokkenassen.
Moderators: Jerry Stam