Blauwe Bosch bobine
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2021 01:24 #1466884
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic nummer
Wanneer je de bobine op OEM nummer besteld is een Bosch of Beru altijd goed. Je kunt alleen de gelijkstroomweerstand meten. Dit is goed voor diagnosedoeleinden, de wisselstroomweerstand kan alleen met een daartoe geschikte meter. Deze neemt trouwens toe bij hogere toerentallen in verband met de zelfinductie. Theoretisch is de toename anders bij een andere constructie,
Volvo geeft in de fabrieksdocumentatie voor de OEM bobine de volgende gelijkstroomcontrolewaarden op. Voor de primaire winding (terminals 1 en 15) 0.6 - 0.9 Ohm en voor de secundaire (terminal 1 en hoogspanning) 6,5 tot 6,8 kOhm. Dit is voor de motoren B200F/E/K, B230F/FB/K/FT, B204/E?FT/GT B204E/FT/GT en B234F/G. Het OEM nummer is 1346071, Bosch nummer is ... 131 753.
Andere B motoren wijjken iets af , maar dat is marginaal.
Volvo geeft in de fabrieksdocumentatie voor de OEM bobine de volgende gelijkstroomcontrolewaarden op. Voor de primaire winding (terminals 1 en 15) 0.6 - 0.9 Ohm en voor de secundaire (terminal 1 en hoogspanning) 6,5 tot 6,8 kOhm. Dit is voor de motoren B200F/E/K, B230F/FB/K/FT, B204/E?FT/GT B204E/FT/GT en B234F/G. Het OEM nummer is 1346071, Bosch nummer is ... 131 753.
Andere B motoren wijjken iets af , maar dat is marginaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2021 01:32 #1466919
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Hoi Mathy
Een superbobine neemt weliswaar een hogere stroom op en geeft meer energie, maar de bobine zoals door Volvo voorgeschreven geeft al ruimschoots energie. Dus waarom meer energie. Een ontsteking hoeft geen bodybuilder te zijn...
Maar ieder zijn meug.
Maar ieder zijn meug.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2021 02:42 #1466936
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat een
9 volts bobine altijd een superbobine of een superbobine een 9 volts bobine is klopt volgens mij niet. Die 9 of 12 volt zegt iets over de laagspanningszijde en helemaal niets over de hoogspanningszijde.
De term superbobine slaat op de hoogspanningszijde, iets van 40k Volt ipv standaard iets van 20k Volt.
Dat wordt bereikt door een ander aantal windingen toe te passen in de spoel en/of door het gebruik van materialen met andere eigenschappen.
De term superbobine slaat op de hoogspanningszijde, iets van 40k Volt ipv standaard iets van 20k Volt.
Dat wordt bereikt door een ander aantal windingen toe te passen in de spoel en/of door het gebruik van materialen met andere eigenschappen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2021 02:49 #1466937
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Hoi Peter
De wisselstroomweerstand (de zo genoemde impedantie) wordt veroorzaakt door zelfinductie in een spoel. Het werkt als een transformator, de crux is dat een spoel magnetisme veroorzaakt, maar niet 'weet' waar dit vandaan komt en reageert (transformatorprincipe) op zijn zelfopgewekte magnetisme. De geïnduceerde stroom is tegengesteld aan de opgewekte stroom, dus de weerstand neemt toe. Dit is de reden dat, wanneer je een apparaat met een spoel, zoals een elektromotor of transformator op gelijkstroom aansluit in plaats van wisselstroom, deze in de meeste gevallen zal overlijden omdat de stroom te hoog wordt door de lage weerstand. Hierbij geldt dat de inwendige weerstand (impedantie) hoger wordt met het toenemen van de frequentie. De wisselstroomweerstand wordt niet uitgedrukt in Ohm maar in Henry. Een Ohmse weerstand bestaat dus niet bij wisselspanning in een spoel.
Een spoel, dus ook een bobine, neemt dus geen stroom op maar vermogen ( Watt).
Vandaar dat je een verlengsnoer helemaal moet uitrollen bij een hoog vermogen omdat een opgerold snoer werkt als een spoel, een goed voorbeeld hoe het niet moet is een niet uitgerolde kabelhaspel, deze kan dan zo heet worden dat de isolatie verbrand met kortsluiting of brand als gevolg.
Een bobine (Frans woord voor spoel) is in feite een transformator.
Een spoel, dus ook een bobine, neemt dus geen stroom op maar vermogen ( Watt).
Vandaar dat je een verlengsnoer helemaal moet uitrollen bij een hoog vermogen omdat een opgerold snoer werkt als een spoel, een goed voorbeeld hoe het niet moet is een niet uitgerolde kabelhaspel, deze kan dan zo heet worden dat de isolatie verbrand met kortsluiting of brand als gevolg.
Een bobine (Frans woord voor spoel) is in feite een transformator.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2021 19:40 #1466944
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic owh
Impedantie maar dan in een wisselstroom circuit.
En die is een gevolg van zelfinductie zeg je, Snapte al niet waar de wisselspanning vandaan kwam.
Stroom is toch vermogen ? ik mis amps in het verhaal, Hoe passen die in je uitleg ?
En die is een gevolg van zelfinductie zeg je, Snapte al niet waar de wisselspanning vandaan kwam.
Stroom is toch vermogen ? ik mis amps in het verhaal, Hoe passen die in je uitleg ?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2021 20:18 #1466948
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vermogen
Hallo Peter
Een superbobine is per definitie een 9 Volt bobine en een 9 Volt bobine is per definitie een superbobine.
Stroom = Ampere
Stroom is geen vermogen. Vermogen (P) is:
Spanning (V) x Stroom (I) of
Weerstand (R) x Stroom (A) x Stroom (A) of
(Spanning (V) x Spanning (V)) gedeeld door de Weerstand (R).
Voor spanning wordt overigens de ene keer "V" gebruikt en de andere keer "U". Dat doet heeft op de berekening geen invloed, maar ligt eerder aan wat men gewend is.
groetjes
Mathy
Een superbobine is per definitie een 9 Volt bobine en een 9 Volt bobine is per definitie een superbobine.
Stroom = Ampere
Stroom is geen vermogen. Vermogen (P) is:
Spanning (V) x Stroom (I) of
Weerstand (R) x Stroom (A) x Stroom (A) of
(Spanning (V) x Spanning (V)) gedeeld door de Weerstand (R).
Voor spanning wordt overigens de ene keer "V" gebruikt en de andere keer "U". Dat doet heeft op de berekening geen invloed, maar ligt eerder aan wat men gewend is.
groetjes
Mathy
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2021 00:04 #1466952
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic even een aanvulling op het verhaal van Mathy.
De wet van Ohm.
Als eenheid van spanning wordt behalve V en U (tegenwoordig volgens ISO) ook de letter E (ouderwets symbool) gebruikt.
Het vermogen wordt uitgedrukt in Watt ( U x I
) en soms bij wisselstroom in U x I = VA (o.a. bij transformatoren.
Tja, er is een reden voor, dat heeft te maken met het feit dat het vermogen in Watt groter is dan het wisselstroomvermogen ( VA ). Omdat bij wisselstroom de spanning een piekspanning is, deze loopt van nul tot Umax, en van daarna weer via nul tot -Umax. Hierbij wordt dan ook wel gesproken over Ueff, de efficiënte spanning, die 0,7 maal de piekspanning is. Ingewikkeld, maar wel wetenschappelijk. Vandaar dat een analoge universeelmeter twee schalen heeft, een voor gelijkspanning en een voor wisselspanning. Daarom wordt er voor de stroom gesproken van een I en en Ieff.
Wanneer je een wisselspanning gelijkricht via een diode krijg je alleen de helft van de totale fase (of negatief of positief), tenzij je dubbele gelijkrichting toepast met twee tegengesteld geschakelde dioden. Dit is de reden dat er bij de diodeplaat in een driefasendynamo van een auto geen 3 maar 6 diodes zitten.
In de praktijk van een Volvo-mens mag je dit vergeten, voor de elektronicus is dit vaak wel belangrijk, bij berekeningen aan bijvoorbeeld audioversterkers.
De ISO normen hebben wel meer op de kop gegooid voorheen werd een moment uitgedrukt in Kg/meter of kgforce/m, tegenwoordig in Nm (newtonmeter)
Soms blijkt volgens de wetenschap simpele logica toch te gemakkelijk te zijn.
Als eenheid van spanning wordt behalve V en U (tegenwoordig volgens ISO) ook de letter E (ouderwets symbool) gebruikt.
Het vermogen wordt uitgedrukt in Watt ( U x I

Tja, er is een reden voor, dat heeft te maken met het feit dat het vermogen in Watt groter is dan het wisselstroomvermogen ( VA ). Omdat bij wisselstroom de spanning een piekspanning is, deze loopt van nul tot Umax, en van daarna weer via nul tot -Umax. Hierbij wordt dan ook wel gesproken over Ueff, de efficiënte spanning, die 0,7 maal de piekspanning is. Ingewikkeld, maar wel wetenschappelijk. Vandaar dat een analoge universeelmeter twee schalen heeft, een voor gelijkspanning en een voor wisselspanning. Daarom wordt er voor de stroom gesproken van een I en en Ieff.
Wanneer je een wisselspanning gelijkricht via een diode krijg je alleen de helft van de totale fase (of negatief of positief), tenzij je dubbele gelijkrichting toepast met twee tegengesteld geschakelde dioden. Dit is de reden dat er bij de diodeplaat in een driefasendynamo van een auto geen 3 maar 6 diodes zitten.
In de praktijk van een Volvo-mens mag je dit vergeten, voor de elektronicus is dit vaak wel belangrijk, bij berekeningen aan bijvoorbeeld audioversterkers.
De ISO normen hebben wel meer op de kop gegooid voorheen werd een moment uitgedrukt in Kg/meter of kgforce/m, tegenwoordig in Nm (newtonmeter)
Soms blijkt volgens de wetenschap simpele logica toch te gemakkelijk te zijn.

- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2021 00:15 #1466953
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Hallo Mathy.
Je kan het wel herhalen maar door iets te herhalen wordt het niet vanzelf waar.
Volgens mij is dat niet zo wat je zegt. Wat is je definitie van een superbobine dan ?
Leg het uit ipv herhalen svp waarom een 9 volts bobine een superbobine is,
Die 9 volts dingen stammen nog uit de tijd van de contactpuntjes.
Kan me niet voorstellen dat we dan zoiets een superbobine noemen.
Bij mijn weten wordt daar een modernere performance bobine mee bedoeld (bekende merken MSD of Pertronix). Zit er ook eentje in mijn Volvo en die werkt gewoon op 12 volt. Zonder voorschakelweerstand.
Kan trouwens niet zeggen dat de Volvo er beter door presteert, ook niet slechter trouwens.
Volgens mij is dat niet zo wat je zegt. Wat is je definitie van een superbobine dan ?
Leg het uit ipv herhalen svp waarom een 9 volts bobine een superbobine is,
Die 9 volts dingen stammen nog uit de tijd van de contactpuntjes.
Kan me niet voorstellen dat we dan zoiets een superbobine noemen.
Bij mijn weten wordt daar een modernere performance bobine mee bedoeld (bekende merken MSD of Pertronix). Zit er ook eentje in mijn Volvo en die werkt gewoon op 12 volt. Zonder voorschakelweerstand.
Kan trouwens niet zeggen dat de Volvo er beter door presteert, ook niet slechter trouwens.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2021 23:54 #1466962
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Peter en Mathy
Ik spring er nog even in.
Het maakt niet uit of een bobine al dan niet super is. De bobie is in feite een transformator. De verhouding in draadlengte tussen de primaire en secundaire spoel bepaalt de uitgangsspanning. En zo kunnen zowel een bobine met een werkspanning van 9 Volt als een bobine met een werkspanning van 12 volt dezelfde uitgangsspanning leveren, bij voorbeeld 10.000 volt. En of een vonkspanning nu hoger of lager is maakt voor het mengsel niet uit, dat ziet alleen een vonk en ontbrandt dan. Meer pk's krijgt de motor er niet door.
Er zijn bobines met een ingebouwde voorschakelweerstand dat zie je niet aan de buitenkant. Ook zie je bij bepaalde motoren b.v. in de racerij dat de ontsteekspanning van de bobine hoger is dan de ontsteekspanning van de boerenmercedes (Opeltje).
Wel is het zo dat de ontsteekspanning van een Volvo-bobone zo hoog is en zoveel vermogen heeft dat deze dodelijk kan zijn. De ontsteekspanning van mijn Lelijke Eend was niet echt gevaarlijk, wel erg onaangenaam zoals ik je uit ervaring kan vertellen.
Bij een Volvo ben ik wat voorzichtiger...
Het maakt niet uit of een bobine al dan niet super is. De bobie is in feite een transformator. De verhouding in draadlengte tussen de primaire en secundaire spoel bepaalt de uitgangsspanning. En zo kunnen zowel een bobine met een werkspanning van 9 Volt als een bobine met een werkspanning van 12 volt dezelfde uitgangsspanning leveren, bij voorbeeld 10.000 volt. En of een vonkspanning nu hoger of lager is maakt voor het mengsel niet uit, dat ziet alleen een vonk en ontbrandt dan. Meer pk's krijgt de motor er niet door.
Er zijn bobines met een ingebouwde voorschakelweerstand dat zie je niet aan de buitenkant. Ook zie je bij bepaalde motoren b.v. in de racerij dat de ontsteekspanning van de bobine hoger is dan de ontsteekspanning van de boerenmercedes (Opeltje).
Wel is het zo dat de ontsteekspanning van een Volvo-bobone zo hoog is en zoveel vermogen heeft dat deze dodelijk kan zijn. De ontsteekspanning van mijn Lelijke Eend was niet echt gevaarlijk, wel erg onaangenaam zoals ik je uit ervaring kan vertellen.

Bij een Volvo ben ik wat voorzichtiger...
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2021 01:01 #1466967
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja
Dat leek me ook. Dwz dat deel dat je schrijft over de uitgangsspannings.
Daar kan een verschil zitten in voltage ongeacht de ingangsspanning.
Superbobine is natuurlijk ook een aanprijzing, superkrachtig dus beter dan standaard.
Of het wat uitmaakt ? qua basis werkingsprincipe niet. Vwb aantal Volts wel, of het wat uitmaakt ?... tsja.
Daar kan een verschil zitten in voltage ongeacht de ingangsspanning.
Superbobine is natuurlijk ook een aanprijzing, superkrachtig dus beter dan standaard.
Of het wat uitmaakt ? qua basis werkingsprincipe niet. Vwb aantal Volts wel, of het wat uitmaakt ?... tsja.
Moderators: Jerry Stam