Blauwe Bosch bobine

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2021 20:32 #1110675 door V700 register
Blauwe Bosch bobine is gemaakt door V700 register
Heb dus een blauwe Bosch Super Bobine gekocht om de mijne te vervangen en gelijk up te graden, maar ik las nu toch wat tegenstrijdige berichten op verschillende websites. Misschien is hier iemand die zijn/haar licht hierover kan laten schijnen. Het gaat dus om een blauwe Bosch super bobine. (made in Brazil) Mijn vraag is kan ik dit 1 op 1 vervangen met de originele of niet. Ik ben zelf geen held met elektra en waardes e.d.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2021 23:31 #1466871 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Wat je kan doen
Is meten. Ook al ben je geen held met begrippen als Volt of Ohm.
Of iemand zoeken/vragen die dat wel is.

Multimeter, op 20 KOhm ( KiloOhm) meetbereik zetten , dan de meetpennen ( maakt niet uit welke waarop) op de centrale aansluiting en de andere op een van de twee andere aansluitingen ( maakt ook niet uit welke) , Dacht dat je dan 7,5 KOhm moet meten. Da's de secundaire weerstand.

Daarna de meter instellen op 200 Ohm en de meetpennen ( maakt ook niet uit welke waar ) elk op een van die twee gelijke aansluitingen zetten, Dan moet je 1,5 Ohm meten, da's de primaire weerstand.

Dat zijn voor de 740 bobine de waardes. Voor de 940 kan dat wellicht anders zijn.
3 ohm als primaire weerstand is ook goed mogelijk.

Wat je kan doen is dus de waardes meten bij de originele bobine op bovenstaande wijze, En daarna blij de blauwe bosch. Zijn ze gelijk dan ben je al een eind voor wat betreft weerstandswaardes.
Wijken de Ohmse waardes af dan moet er nader beoordeeld worden of het voldoende compatibel is. Na het meten dan opnieuw advies inwinnen.

Maar je bent er nog niet helemaal. De originele 940 bobine is ontworpen om op 12 Volt te functioneren. Als de blauwe ook voor 12 Volt is en weerstandswaardes overeenkomen met de originele dan kan je hem plaatsen.

Er zijn ook 9 Volt bobines dan moet er een weerstand opgenomen worden in de draad die aangesloten zit op de plus van de bobine ( een van de twee aansluitingen die er hetzelfde uitzien, op de bobine is de plus aansluiting aangeduid met... een + tekentje). Zo'n 9 volt bobine wordt dan dikwijls geleverd met zo'n weerstand erbij, ( een steenachtig staafje met twee aansluitingen) of er staat op de verpakking dat een (voorschakel) weerstand nodig is van een bepaalde waarde en moet je die los aanschaffen. Bij Bosch zal er wel Vorschaltwiederstand vermels staan. Of op zijn braziliaans resistência para a frente of iets met het woord resistência erin.

Het vervelende is dat bobine fabrikanten vaak niet het Voltage op de bobine zetten.
Geen idee waarom niet eigenlijk.

Volgens mij zijn dit de enige zaken waar je op moet letten.
Vanwaar er 9 en 12 volts bobines zijn is een verhaal met een achtergrond maar verder niet relevant om te weten. Maar een 9 Volt bobine is dus mét zo'n weerstand in een 12 Volts installatie te plaasten.

Wijken de Ohmse waardes af dan moet er nader beoordeeld worden of het voldoende compatibel is.
De aansluitingen van de centrale electrode kunnen trouwens ook verschillen tussen de bobine en de bobinekabel in de auto.
Er bestaat 4mm pin aan de bobine en iets wat DIN heet. Dat is een aansluiting waar juist een pin stekker in moet.
beiden typen komen voor bij 7/9 volvo's.

Zo'n oudere blauwe bosch want die stammen nog uit het VW kever tijdperk dacht ik zal wel een 4 mm pin aansluiting hebben.
Is er dus geen match tussen bobine aansluiting en de kabel in de auto dan zal je met losse aansluitdoppen aan de slag moeten om een en ander aan te passen.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 00:24 #1466878 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Nog even wat research voor je gedaan
Ik kwam dit tegen:
www.buggyboys.be/nl/tech_bosch_blue_coil.htm

Misschien zelf ook al gevonden.
Zo te zien heeft zo'n blauwe bosch een interne ballast ( voorschakelweerstand)
En het klopt dat zo'n ballast of voorschakelweerstand vaak voorkwam in auto's met een contactpuntontsteking, En dus een 9 volt bobine.
Een 940 heeft een electronische ontsteking en in het ontwerp is er niet voorzien in een voorschakelweerstand. Ik vraag me af of het plaatsen van een bobine met een interne ballast wel een goed idee is. Dat kan effect hebben op andere electrische onderdelen.

Meten zou ik zeggen. Meten is weten. Geeft meer uitsluitsel dan allerlei verhandelingen lezen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 00:53 #1466880 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
voor de super uitgebreide uitleg. Ik zal gaan meten.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-05-2021 10:20 #1466890 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 9 volt bobine op oude volvo's
is om te starten op 12 volt via een apart draadje en dan bij lopen weer normale vonk op 9 volt. Om makkelijker aan te slaan in de winter. Maar als je auto daar niet op is gebouwd loopt ie er alleen maar slechter op. Mijn 242 startte op 12 V en liep op 9. Nu lekker electronisch gemaakt alles op 12 Volt. Maar ook daar kun je storingen in krijgen, het is allemaal niet zo doordacht en luxe als in een 940.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 13:58 #1466898 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Super
Hallo Volvisti

Volgens mij zit er in de 940 altijd een superbobine. Dus een 9 Volt bobine.

groetjes

Mathy

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 15:00 #1466901 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Mathy
Dan zeker met ingebouwde serieweerstand. Daar heeft de fabrieksdocumentatie het niet over.

De bobines bij Nordicar, Estateservices, Scandcar en Nordicar zijn allemaal goed. B200 en B230 motoren hebben de zelfde bobine, biij het REX ontstekingssysteem wijken ze iets af, maar of dat uitmaakt? De verschillen zijn marginaal.

Over de voordelen van een superbobine ben ik nog nooit iets tegengekomen, misschien leveren ze een hogere ontsteekspanning op. Dus theoretisch hebben de bougie-elektroden dan meer te lijden

Voor LPG houd ik zelf een elektrode-afstand een elektroden-afstelafstand aan van 0,6 in plaats plaats van de voor benzinemotoren geadviseerde 0,7 mm. Dit op grond van een leerboek autogastechniek. Bougies om de 15.000 controleren en om de 45.000 km vervangen. Meestal is de opening dan nog binnen de tolerantie maar ik heb mijn lesje wel geleerd bij het te lang laten zitten van bougies. De isolator heeft geen onsterfelijke eigenschappen. En waarom niet dat luttele bedrag uitgeven? Je betaalt toch ook je verzekeringspremies wanneer er -niets- gebeurt.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 19:15 #1466908 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Bougies zijn goedkoop
Had er 32 voor 32 euro, Restpartij.
Waren van champion, even een cross reference tabel erbij en ze waren gelijk aan de bougies van de 740.
Dus dan ga ik ze echt niet 45000 km laten zitten.
Verbruiksartikel.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 20:05 #1466911 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Inderdaad
Wat ik aangaf is een controlemeting,

Dit volg ik echter niet, Weet wel wat van electra maar ben ook geen goeroe.
Dus wellicht leerzaam.

"de wisselstroomweerstand kan alleen met een daartoe geschikte meter. Deze neemt trouwens toe bij hogere toerentallen in verband met de zelfinductie. Theoretisch is de toename anders bij een andere constructie,"

Wisselstroomweerstand ? is daar sprake van en wat is het ?
En welke andere constructie ?
Ik ken maar 1 plek in de Volvo waar sprake is van wisselstroom en dat is bij de drie fase alternator ( in de volksmond .. de dynamo) en verder is alles gelijkstroom ( dacht ik )

Leg eens uit jur svp.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2021 23:49 #1466913 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Steinbuch
Hallo Jur

Je schreef: "Over de voordelen van een superbobine ben ik nog nooit iets tegengekomen, misschien leveren ze een hogere ontsteekspanning op."

Hoog tijd om een "Steinbuch, De Automobiel, De Electrische installatie" aan te schaffen dan wel te lenen. Daar staat o.a. in dat de superbobine een hogere stroom kan opnemen en daardoor meer energie kan leveren dan een gewone bobine.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC