V8 IN DE 740 /760 Het wordt een 5 cilinder
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2018 13:36 #1449912
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wel een beetje binnen grenzen
Wel een beetje binnen grenzen, denk ik.
In Duitsland is iemand bezig met een Mercedes V12 in een Volvo 740: ik verwacht dat de RDW dat niet gaat goedkeuren zonder goed doorgerekende aanpassingen aan onderstel en remmerij.
Overigens doet die iemand in Duitsland dat zelf ook: zijn doel is om dit door de TuV goedgekeurd te krijgen.
In Duitsland is iemand bezig met een Mercedes V12 in een Volvo 740: ik verwacht dat de RDW dat niet gaat goedkeuren zonder goed doorgerekende aanpassingen aan onderstel en remmerij.
Overigens doet die iemand in Duitsland dat zelf ook: zijn doel is om dit door de TuV goedgekeurd te krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2018 15:52 #1449916
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Hier in NL
Hier in NL was er ook iemand bezig met een BMW V12 voor in een 740. Zag er ook leuk uit.
Groeten,
Gerben
Groeten,
Gerben
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-10-2018 16:51 #1449920
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik gok dat dat 1 en dezelfde
Ik gok dat dat 1 en dezelfde persoon is.
Zijn locatie staat op NL/DE bij Turbobricks...
Wel machtig mooi project!
Zijn locatie staat op NL/DE bij Turbobricks...
Wel machtig mooi project!
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2018 23:26 #1449935
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic v12
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2018 12:49 #1449972
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Je hoeft niet heel bang te zijn.
Bij een V8 met een 200 PK op papier en als je kan aantonen waar de motor uit komt dan sta je met 30 minuten weer buiten.
Echter wel even wat Tips,
Zorg dat alles er netjes uit ziet(geen meneer de opperbeun steunen gebruiken)
Zorg dat de motor ruimte netjes schoon is,
Geen olie lekkage's.
En plaats dempers(die kun je na die tijd gewoon weer verwijderen want er staat nergens beschreven hoeveel er onder horen te zitten, alleen je max DB is beschreven)
Verder word de auto ook opnieuw gewogen, wat voor mij nadelig uit pakte want mijn auto was toen 100 kilo zwaarder geworden waardoor ik meer WB moest betalen.
Als je dat er op hebt zitten en het is allemaal netjes aangesloten en schoon dan hoef je je niet echt zorgen te maken en fiets je er bijna zo doorheen.
Bij een V8 met een 200 PK op papier en als je kan aantonen waar de motor uit komt dan sta je met 30 minuten weer buiten.
Echter wel even wat Tips,
Zorg dat alles er netjes uit ziet(geen meneer de opperbeun steunen gebruiken)
Zorg dat de motor ruimte netjes schoon is,
Geen olie lekkage's.
En plaats dempers(die kun je na die tijd gewoon weer verwijderen want er staat nergens beschreven hoeveel er onder horen te zitten, alleen je max DB is beschreven)
Verder word de auto ook opnieuw gewogen, wat voor mij nadelig uit pakte want mijn auto was toen 100 kilo zwaarder geworden waardoor ik meer WB moest betalen.
Als je dat er op hebt zitten en het is allemaal netjes aangesloten en schoon dan hoef je je niet echt zorgen te maken en fiets je er bijna zo doorheen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2019 16:34 #1456809
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic *stof stof atsjoe!* :-)
*stof stof atsjoe!* 
Die van mij (de grijze Volvrolet 740, afgelopen weekend te zien in Rosmalen) was destijds vlot op kenteken te krijgen door de RDW zonder extra uitlaatdempers aan te hoeven brengen..
De motorsteunen kun je inderdaad bestellen, maar die van mij zijn homemade, aangepaste TDIC-steunen (die inmiddels aan vervanging toe zijn), op 2 gelaste "driehoekjes".
Een Chevy of Ford smallblock krijg je er inderdaad betrekkelijk eenvoudig ingelepeld. Het standaard 740 diff is zo sterk dat het met gemak 500Nm aan koppel kan hebben. Ik rij hier al 4 jaar probleemloos mee. De standaard cardan-as niet, daar draai je binnen de kortste keren een wokkel van
Wat redelijke uitdagingen kunnen zijn:
-De cardanas passend krijgen. Bij mij zit er een aangepaste Chey-as onder, die 2x zo'n grote diameter heeft dan die van Volvo, dus er moest een stuk uit het frame worden weggeslepen.
-Het schutbord moest worden uitgeklopt om de grotere bellhousing van de TH350 bak passend te krijgen.
-De uitlaten waren een enorme uitdaging. Door het hoge vermogen (ca. 350pk) had de auto 2x 2,5 inch uitlaten nodig. Headers passen sowieso niet, dus hebben we zogenaamde block-huggers gemonteerd. Vervolgens moest er een enorme berg 90 graden bochtjes worden aangeschaft om de boel oa. om het stuurhuis heen te kunnen lassen..
De auto wordt wel wat zwaar in de neus en dat merk je vooral in bochten, dus verlagingsveren zijn hoe dan ook aan te raden (ook zonder v8 als je het mij vraagt, want het blijven boten)..
Een Lexusblok kan ik niet aanraden, want dan heb je 1 een uitdaging om alle electronica die daar omheen hangt werkend te krijgen (denk aan kabelboom/ computer, tank/brandstofpomp aanpassingen) etc. Het mooie van die oldschool v8's is de eenvoud. Bovendien is een 1UZFE, hoewel het een juweeltje van een blok is, oa. door de multikleps techniek het daarvoor benodigde kwartet aan nokkenassen zo'n 25 cm breder dan een smallblock chevrolet, wat het monteren van oa. de uitlaten, maar ook bijv. de brandstofleiding, die bij mij al redelijk dicht in de buurt van het rechter-spruitstuk zit, niet makkelijker.
Arjen helpt je graag bij evt. verdere vragen bij een dergelijk project. Ik kan het het erg aanraden! 06-18392267

Die van mij (de grijze Volvrolet 740, afgelopen weekend te zien in Rosmalen) was destijds vlot op kenteken te krijgen door de RDW zonder extra uitlaatdempers aan te hoeven brengen..
De motorsteunen kun je inderdaad bestellen, maar die van mij zijn homemade, aangepaste TDIC-steunen (die inmiddels aan vervanging toe zijn), op 2 gelaste "driehoekjes".
Een Chevy of Ford smallblock krijg je er inderdaad betrekkelijk eenvoudig ingelepeld. Het standaard 740 diff is zo sterk dat het met gemak 500Nm aan koppel kan hebben. Ik rij hier al 4 jaar probleemloos mee. De standaard cardan-as niet, daar draai je binnen de kortste keren een wokkel van

Wat redelijke uitdagingen kunnen zijn:
-De cardanas passend krijgen. Bij mij zit er een aangepaste Chey-as onder, die 2x zo'n grote diameter heeft dan die van Volvo, dus er moest een stuk uit het frame worden weggeslepen.
-Het schutbord moest worden uitgeklopt om de grotere bellhousing van de TH350 bak passend te krijgen.
-De uitlaten waren een enorme uitdaging. Door het hoge vermogen (ca. 350pk) had de auto 2x 2,5 inch uitlaten nodig. Headers passen sowieso niet, dus hebben we zogenaamde block-huggers gemonteerd. Vervolgens moest er een enorme berg 90 graden bochtjes worden aangeschaft om de boel oa. om het stuurhuis heen te kunnen lassen..
De auto wordt wel wat zwaar in de neus en dat merk je vooral in bochten, dus verlagingsveren zijn hoe dan ook aan te raden (ook zonder v8 als je het mij vraagt, want het blijven boten)..
Een Lexusblok kan ik niet aanraden, want dan heb je 1 een uitdaging om alle electronica die daar omheen hangt werkend te krijgen (denk aan kabelboom/ computer, tank/brandstofpomp aanpassingen) etc. Het mooie van die oldschool v8's is de eenvoud. Bovendien is een 1UZFE, hoewel het een juweeltje van een blok is, oa. door de multikleps techniek het daarvoor benodigde kwartet aan nokkenassen zo'n 25 cm breder dan een smallblock chevrolet, wat het monteren van oa. de uitlaten, maar ook bijv. de brandstofleiding, die bij mij al redelijk dicht in de buurt van het rechter-spruitstuk zit, niet makkelijker.
Arjen helpt je graag bij evt. verdere vragen bij een dergelijk project. Ik kan het het erg aanraden! 06-18392267
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2019 19:26 #1456810
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Op de VKB
stond een p1800 met een V8 motor erin.
Was erg fraai gemaakt.
Veel bangers gebruiken V6 motoren van Ford, Maar ja in een 760 heb je al een 6 cilinder schat ik zo.
Was erg fraai gemaakt.
Veel bangers gebruiken V6 motoren van Ford, Maar ja in een 760 heb je al een 6 cilinder schat ik zo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2019 20:18 #1456814
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic v70r
We gaan een paar cilinders inleveren .
Het wordt een B 5234T3
Een 5 cilinder van Volvo dus.Met M90 L2 bak
960 motorsteunen .
En een boel zorgen en uitdagingen
De V70 R is al gesloopt en van kenteken af.
Motor staat in de schuur,carrosserie moeten we even "opruimen"
Tot zo ver...............
Het wordt een B 5234T3
Een 5 cilinder van Volvo dus.Met M90 L2 bak
960 motorsteunen .
En een boel zorgen en uitdagingen

De V70 R is al gesloopt en van kenteken af.
Motor staat in de schuur,carrosserie moeten we even "opruimen"
Tot zo ver...............
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2019 11:51 #1456846
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leuk bezig !
sucv6

- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2019 16:02 #1456849
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een 1UZ is fysiek kleiner dan
Een 1UZ is fysiek kleiner dan de PRV V6 en weegt ongeveer hetzelfde.. Waarschijnlijk moet je er wel zelf spruitstukken voor lassen a la PRV spruitstukken, hoewel de oorspronkelijke ook best plat zijn. We hebben zo'n motor ooit passend gekregen in een Toyota Celica van 1975, maar liepen vast op het stuurhuis.
Die motor staat, inclusief benodigde kabelboom, computers en dergelijke, overigens nog tot mijn beschikking voor een ombouw. En met een vermogen van 10% meer dan een drieliter 960 ben ik niet bang voor de aandrijfassen. Bovendien past hij aan de standaard automaat van een 960, met een Lexus bellhouse.
Wil je een V8 om het hebben van een V8, dan is het een zinvolle optie. Wil je een V8 om er 350+ pk uit te trekken, dan is een amerikaanse smallblock goedkoper en eenvoudiger.
Die motor staat, inclusief benodigde kabelboom, computers en dergelijke, overigens nog tot mijn beschikking voor een ombouw. En met een vermogen van 10% meer dan een drieliter 960 ben ik niet bang voor de aandrijfassen. Bovendien past hij aan de standaard automaat van een 960, met een Lexus bellhouse.
Wil je een V8 om het hebben van een V8, dan is het een zinvolle optie. Wil je een V8 om er 350+ pk uit te trekken, dan is een amerikaanse smallblock goedkoper en eenvoudiger.
Moderators: Jerry Stam