Nieuws user ''Blabla'', Interessepeiling Groupbuy Wasted Spark kits

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2014 20:51 #1410650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas

gerryberrie schreef :

JMB schreef : Maar op mijn 740 (helaas) geen computer zitten maar wel een verdeler, dus gaat niet lukken

Ook al heb je een carburateur of mechanische injectie, er zit Altijd een EZK (onstekingscomputer) in de auto. Boven het gaspedaal verstopt. Jij kan dus ook Wasted Spark als je wilt. Je hebt alleen niet veel aan een chip voor een LH2.4. Die heb je namelijk niet.. Groeten, Gerben

Heb gezocht kan hem echt niet vinden en de documentatie geeft ook aan dat die er niet is, ik heb een TZ-28h. Dus wel enige electronica maar geen computer. De vervroeging gaat zowel mechanisch als op vacuum. Wel een vonkversterker

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2014 21:25 #1410655 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Een B23E heeft geen EZK,
Een B23E heeft geen EZK, gaat dus voor jou niet op. Deze kan je wel zelf vervroegen maar dan moet je weten wat je doet.
Ik rij al ruim 2 jaar met blabla chips en Wasted spark. Totaal onderhoud en storingsvrij en zeker een verbetering in lopen en verbruik. Ik moet alleen nog een andere bevestigingsbeugel hebben hiervoor.
Misschien toch auto van mijn vrouw ook maar eens voorzien van de Wasted spark. Deze eigenlijk gekocht als sloper maar blijkt een van de best lopende en zuinige 940 te zijn die ik ken.
Hopelijk wordt het tunen weer iets actiever hier. Tunen hoeft niet altijd mega pk verhoging te zijn. De Wasted spark is echt een fine tuning. Dit zullen denk ik alle Wasted spark gebruikers beamen. Daarbij nooit meer eer verdelerkap van 50 euro nodig.
Grtz, Daniel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2014 21:28 #1410656 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
Niet om meteen te gaan zeuren, maar je kunt best vaak een verdelerkap kopen voordat je meer kwijt bent dan wasted spark. Hoeveel doet het eigenlijk verbruik? Dat zou voor mij een belangrijk motief zijn om wasted spark te gaan overwegen. Ik weet al dat een redblock niet zo mooi loopt als een 5 of 6 cilinder whiteblock dus motorloop is niet heel belangrijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2014 22:14 #1410659 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 16V
ik was eigenlijk van plan om de verdeler pas overboord te gooien als mijn 16V daadwerkelijk ingebouwd is en loopt....
Maar ik ben heel benieuwd wat een 16V-set mij gaat kosten (heb zelf EZK goldbox en een van een 16V non turbo)

Groeten uit Sint Janklooster,
wilfred

• FD Bijlsma
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2014 22:14 #1410660 door FD Bijlsma
Beantwoord door FD Bijlsma in topic ''De slijtage door een
''De slijtage door een dubbele ontstekingswerking is verwaarloosbaar en is niets vergeleken met de terugkomende kosten van een verdelerkap + rotor en de afnemende prestatie/soepelheid van de motor hierdoor!''
Het enige slijtagedeel zijn de bougie's en deze zijn niets in vergelijking tot en met een verdelerkap en rotor qua kosten. Daar is de vergelijking op gebasseerd. De kit is voor de rest een eenmale aanschaf, met voordelen die de kit meer dan waard maken.
Misschien kunnen er inderdaad wel een 5 tal keren de verdelerkap en rotor vervangen worden, maar een net zo goede vonk, de prestatieverbetering en de daling in verbruik door betere verbranding, evenals een ontstekingsysteem waarmee men zeker in de winter zal merken dat de auto een stuk beter start maken het misschien wel de overweging waard.

Niet te vergeten dat er in de kit al gedacht is aan:
-Een klepdekselpakking, meteen de mogelijkheid om de klepspeling te controleren/ af te stellen.
-Nieuwe 8MM bougiekabels, vergelijkbaar met de sets van MSD.

Met vriendelijke groet,
Wessem340 - Fabian

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2014 22:33 #1410661 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Tja hoe ga je dat beantwoorden

henk 940LPT schreef : Hoeveel doet het eigenlijk verbruik?

Als ik de <a href=" volvo700vereniging.nl/node/48960 ">gegevens van wessdan mag geloven, dan scheelt het blijkbaar een beste slok op een borrel.Dat is feitelijk een verbetering van 20% op het brandstofverbruik en ik ben dan ook erg benieuwd naar meer gebruikerservaringen.Wanneer ik het puur voor mij zelf uitreken dan scheelt me dat €0,015 per kilometer...jazekers :P, maar dat is toch €460,80 per jaar.
Alleen daarom ben ik al benieuwd wat de resulaten zijn van een wasted spark op een redblock.Zoals ik al zei het is maar gebaseerd op één situatie, dus totaal niet representatief. Het zou dan mooi zijn als er meer ervaringen kwamen om inderdaad jouw vraag te kunnen beantwoorden.
EDIT: ..en inderdaad er zit meer in de kit dan alleen de wasted spark. Ik zie het dan ook meer als een 'onderhoudsvrije' upgrade van de ontsteking met een paar leuke extra's.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2014 23:04 #1410668 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olielekkage
mijn verdeler heeft last van olielekkage langs het asje, dat is voor mij naast
het hebben van een sterke vonk onder zware omstandigheden, de hoofdreden om voor WS te kiezen. Verder gaat de 16V-motor in een 940 maar als er nog eens een leuke 240 sedan op mijn pad komt kan ik hem zo
overbouwen zonder de ontsteking hoeven te veranderen.

Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2014 23:26 #1410669 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Wauw!!
Hallo Fabian
Da's goed nieuws, maar na een korte conversatie met je broer via FB een tijdje geleden, ook verrassend nieuws.

Wessem340 schreef : *Wasted Spark sets voor 16V kunnen ook geregeld worden, dit zou dan opmaat gemaakt worden voor uw auto met coil on plugs. Prijs hiervan op aanvraag!

Zitten de COPs in de set die je aan gaat bieden voor de B234F?  Is de installatie van die COPS plug and play?  Zie je naderhand dat de COPs erop zitten?
Ik heb destijds twee goldbox EZK's van Ruben overgenomen (en een 928 ECU).  Een van de twee was "fase 1", de andere "fase 2".  Eentje was "8v" de andere "16v zonder turbo".  Heeft het voordelen om deze te gebruiken i.c.m. wasted spark of kan ik net zo goed "gewone" 16v EZK's gebruiken?
Ik lees op turbobricks dat er in de EZK ongebruikte pins zijn.  Waarom zou je dan een extra aansluiting op de EZK maken?
Op de site (en/of de facebooksite) van Karl Buchka hebben ze het over apparaatjes die aangeven hoe de nokkenas staat, waardoor het verspillen van een vonk niet meer nodig is.  Helaas gaat het dan niet over onze auto's.  Is het niet mogelijk om de rotor te vervangen door een schijfje met gaatjes, die door een sensor loopt.  Die dan ziet hoe de nokkenas staat?
Kun je al iets zeggen over wat het met je verbruik en je koppel (bij welk toerental) doet?
En wat kost zoiets?  (Voor de B234F dus)
groetjes
Mathy

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2014 03:40 #1410670 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Mijn verbruik is idd een
Mijn verbruik is idd een stuk lager dan voorheen, hangt ook van rijgedrag af. Over de hele linie is dit verschil tussen de 10 a 15 % (Mijn ervaring). Die bijna 20% haal ik alleen bij zeer voorzichtig rijden zoals hier in Nederland voorgeschreven is. Dit is natuurlijk ook in combinatie met de BTI (blabla) chips tbv LPG en mijn EZK chip die gefinetuned is voor IPD nokkenas.
Ik denk dat het niet meer hoeven te knijpen van de bougies ook mee speelt. Vonk is zo sterk dat de standaard 0,8 mm gehandhaafd kan blijven (dus niet meer knijpen naar 0,6 op lpg). Zelfs 1 mm is totaal geen probleem bij mij (met denso bougies ervaren).
Als je vaker in Duitsland rijdt of hier wat pittig rijdt is het echt een hele vooruitgang. Wanneer ik de auto van mijn vrouw mee heb in duitsland wordt ik daar altijd weer aan herinnerd. Dit gaat lang niet zo soepel op boven de 3000 toeren terwijl die een vele mate betere staat turbo heeft dan ik. De nokkenas speelt hier ook een grote rol in natuurlijk maar ik heb eerst 6 maanden met IPD as zonder de wasted spark gereden. Vanddar dat ik het verschil ken. Loopt ook rustiger zoals Leon al vermelde.
Met Wasted spark is het me nog niet gelukt de gastank in 230km leeg te rijden, wel met standaart setup. 285km is het hoogste verbruik met wasted spark (A3 en A9 in duitsland zijn slurpers midden in de nacht ).
Ik heb nog altijd mijn orginele verdeler en bobine op zn plaats (ongebruikt). Igv problemen is het zo weer terug te pluggen was de gedachte maar das nergens voor nodig. Het is zeer betrouwbaar. Moet het oude zootje toch eens demonteren...
Grtz, Daniel

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2014 21:29 #1410991 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Zijn er inmiddels (bijna)
Zijn er inmiddels (bijna) genoeg liefhebbers voor de Wasted spark of zal ik het maar direct bestellen voor de auto van vrouwlief. Heb binnenkort nl nieuwe bougies en kabels nodig, wil het dan in een keer goed doen. Het Is mij nl niet duidelijk of er genoeg liefhebbers voor de groupbuy zijn.
Grtz, Daniel

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC