Aluminium/stalen motor beschermings plaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 09:32 #1096455
door V700 register
Aluminium/stalen motor beschermings plaat is gemaakt door V700 register
Mensen,
Ik ben niet zo'n metaal bewerker maar vandaar deze vraag.
Ik wil de kunstof plaat onder de motor van metaal maken. Hoe pak ik dat aan?
Is het heel raar om de kunstof plaat op een stuk papier te leggen en dan het papier er zo precies mogelijk overheen te vouwen en knippen tot ie past.
Vervolgens het papier op een plaat alu leggen en uitzagen, zou dat werken? En hoe dik materiaal zou je moeten hebben?
Hoe dikker hoe sterker, maar 10 mm staal/alu lijk mij wat overdreven en 1 mm te dun.
En, waar koop je zo'n plaat ?
Arjan
Ik ben niet zo'n metaal bewerker maar vandaar deze vraag.
Ik wil de kunstof plaat onder de motor van metaal maken. Hoe pak ik dat aan?
Is het heel raar om de kunstof plaat op een stuk papier te leggen en dan het papier er zo precies mogelijk overheen te vouwen en knippen tot ie past.
Vervolgens het papier op een plaat alu leggen en uitzagen, zou dat werken? En hoe dik materiaal zou je moeten hebben?
Hoe dikker hoe sterker, maar 10 mm staal/alu lijk mij wat overdreven en 1 mm te dun.
En, waar koop je zo'n plaat ?
Arjan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 10:16 #1380506
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plaat draf
Hoi Arjan,
Toen ik vorig week de plaat er af haalde heb ik er ook even naar gekeken
Volgens mij:
gladde aluminiumplaat tussen 2 en 3 mm. Mijn veetrailer is van een speciaal soort aluminium dat extra hard en stijf is, maar ik weet niet of dat in Nederland te krijgen.
Vervolgens de gaten en hoeken nameten evt mallen voor maken. Dan op maat uitzagen. De plaat zelf in de vorm van de buiging zetten, en de achterste rand weer terugzetten De randen aan de zijkanten laten zetten en vastlassen. De gaten boren.
Voor dat zetten en vastlassen moet je wel over de juiste apparatuur beschikken, of een vriendje hier of daar hebben.
Ik denk dat ik eerst een model zou maken uit een grote kartonnen doos, ben je net zo bezig als vroeger toen ik jong was (heeeel lang geleden) met een bouwplaat.
Scucces!
Toen ik vorig week de plaat er af haalde heb ik er ook even naar gekeken
Volgens mij:
gladde aluminiumplaat tussen 2 en 3 mm. Mijn veetrailer is van een speciaal soort aluminium dat extra hard en stijf is, maar ik weet niet of dat in Nederland te krijgen.
Vervolgens de gaten en hoeken nameten evt mallen voor maken. Dan op maat uitzagen. De plaat zelf in de vorm van de buiging zetten, en de achterste rand weer terugzetten De randen aan de zijkanten laten zetten en vastlassen. De gaten boren.
Voor dat zetten en vastlassen moet je wel over de juiste apparatuur beschikken, of een vriendje hier of daar hebben.
Ik denk dat ik eerst een model zou maken uit een grote kartonnen doos, ben je net zo bezig als vroeger toen ik jong was (heeeel lang geleden) met een bouwplaat.
Scucces!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 10:20 #1380507
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alu lassen?
Hoi Jaap,
Alu lassen zal even zoeken worden wie dat kan en wil.
Dat had ik dan nog even niet bedacht
even kijken ook of ik de zetbank op school even mag gebruiken 
En inderdaad dan eerst de laatste rand en dan die daar voor zit.
Inderdaad bouwplaten karton idee.
Aan de andere kant hoeft ie van mij ook niet precies de vorm te volgen, als het maar niet lager is en functioneel is.
Ik ga van het weekend eens kijken met een stuk karton.
Alu lassen zal even zoeken worden wie dat kan en wil.
Dat had ik dan nog even niet bedacht

En inderdaad dan eerst de laatste rand en dan die daar voor zit.
Inderdaad bouwplaten karton idee.
Aan de andere kant hoeft ie van mij ook niet precies de vorm te volgen, als het maar niet lager is en functioneel is.
Ik ga van het weekend eens kijken met een stuk karton.
- Fred Schukkink (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 13:07 #1380511
door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic Als je stijve plaat wilt
Als je stijve plaat wilt gebruiken kun je het beste naar traanplaat kijken.
Zetten van aluminium is mogelijk en lassen natuurlijk ook.
MAAR laat het doen door iemand die met aluminium kan werken, en als je op school een zetbank hebt zal daar ook een leraar aan vast zitten die daar verstand van heeft en mogelijk ook laswerk met alu kan doen.
Succes Fred
Zetten van aluminium is mogelijk en lassen natuurlijk ook.
MAAR laat het doen door iemand die met aluminium kan werken, en als je op school een zetbank hebt zal daar ook een leraar aan vast zitten die daar verstand van heeft en mogelijk ook laswerk met alu kan doen.
Succes Fred
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 13:13 #1380512
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Traanplaat is zeker een
Traanplaat is zeker een idee,
ik zat al een tussen weg te bedenken, namelijk om aan de binnenkant van de kunstof bak een alu bodem in te leggen.
zijkanten verwacht ik niet al te veel impact, maar wel van voor naar achter.
Als ik dan een plaat er in leg / vast maak van een 3 mm ofzo kan ik gewoon een rechte plaat opmaat maken en dan geeft dat net de extra stevigheid denk ik zo.
Dan hoef ik niet iets om te zetten en te lassen.
Ik buurt al regelmatig bij verschillende afdelingen, dus ben wat zuinig met mijn hulpvragen voor prive doeleinden
ik zat al een tussen weg te bedenken, namelijk om aan de binnenkant van de kunstof bak een alu bodem in te leggen.
zijkanten verwacht ik niet al te veel impact, maar wel van voor naar achter.
Als ik dan een plaat er in leg / vast maak van een 3 mm ofzo kan ik gewoon een rechte plaat opmaat maken en dan geeft dat net de extra stevigheid denk ik zo.
Dan hoef ik niet iets om te zetten en te lassen.
Ik buurt al regelmatig bij verschillende afdelingen, dus ben wat zuinig met mijn hulpvragen voor prive doeleinden

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 14:00 #1380515
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom?
Waarom zou je zo'n plaat willen, woon je aan een zandpad of zo?
Zorg nog wel voor enige luchtstroom langs de carterpan (gaten in de plaat). Bij mijn DAF 66YA is een aluminium plaat onder het carter gehangen, opgehangen met 4 rubberen (motor)steunen. De plaat zelf is tamelijk simpel gezet, verder niets gelast of zo.
Zorg nog wel voor enige luchtstroom langs de carterpan (gaten in de plaat). Bij mijn DAF 66YA is een aluminium plaat onder het carter gehangen, opgehangen met 4 rubberen (motor)steunen. De plaat zelf is tamelijk simpel gezet, verder niets gelast of zo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 15:07 #1380518
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad soort van
Hoi,
Ik woon in Steenwijk, en rondom Steenwijk redelijk veel onverharde wegen.
Ook redelijk wat weggetjes waar je nog wel eens een landbouw voertuig tegen komt en de berm in moet.
Dit is ook de reden dat ik mijn auto niet wil verlagen ook al zou dat voor de wegligging beter zijn.
Ook mag ik graag af en toe de hei op gaan bij Havelte waar defensie die mooie zandwegen heeft voor hun tanks e.d.
Een 940 wil daar perfect overheen, zolang je gang houd.
De plaat onder mijn motor is nu al redelijk gekrast
Als ik uit moet wijken wil ik nog wel eens gewoon 80 km houden en 1 kant door het gras sturen. Een 940 wil dat prima, maar nou ja, die plaat is geen luxe dan
Zoiets
s160.beta.photobucket.com/user/aandriess...zps2954af8b.mp4.html
en
s160.beta.photobucket.com/user/aandriess...ia/IMG_2280.mp4.html
nog een dan
s160.beta.photobucket.com/user/aandriess...zpsa1608969.mp4.html
Ik woon in Steenwijk, en rondom Steenwijk redelijk veel onverharde wegen.
Ook redelijk wat weggetjes waar je nog wel eens een landbouw voertuig tegen komt en de berm in moet.
Dit is ook de reden dat ik mijn auto niet wil verlagen ook al zou dat voor de wegligging beter zijn.
Ook mag ik graag af en toe de hei op gaan bij Havelte waar defensie die mooie zandwegen heeft voor hun tanks e.d.
Een 940 wil daar perfect overheen, zolang je gang houd.
De plaat onder mijn motor is nu al redelijk gekrast

Als ik uit moet wijken wil ik nog wel eens gewoon 80 km houden en 1 kant door het gras sturen. Een 940 wil dat prima, maar nou ja, die plaat is geen luxe dan

Zoiets
s160.beta.photobucket.com/user/aandriess...zps2954af8b.mp4.html
en
s160.beta.photobucket.com/user/aandriess...ia/IMG_2280.mp4.html
nog een dan

s160.beta.photobucket.com/user/aandriess...zpsa1608969.mp4.html
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 15:10 #1380519
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pas op de heide!
Hoi Arjan
Hoe het bij een 940 zit weet ik niet maar bij mijn beide 740sedan zit er bij de benzine/dieseltank een beschemingsplaat, ik neem aan voor bescherming van de brandstofleidingen. Die plaat, hard kunstof steekt een stukje onder alles uit en ik heb beide er onderuit gereden. Misschien bij een 940 beter afgewerkt?
Ik denk dat die plaat iets slepend staat in de rijrichting maar daarom schept als je achteruit rijdt.
Jaap
Hoe het bij een 940 zit weet ik niet maar bij mijn beide 740sedan zit er bij de benzine/dieseltank een beschemingsplaat, ik neem aan voor bescherming van de brandstofleidingen. Die plaat, hard kunstof steekt een stukje onder alles uit en ik heb beide er onderuit gereden. Misschien bij een 940 beter afgewerkt?
Ik denk dat die plaat iets slepend staat in de rijrichting maar daarom schept als je achteruit rijdt.
Jaap
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 15:13 #1380520
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moet ik kijken, wat niet op
Moet ik kijken, wat niet op film staat maar wel die ochtend gebeurde:
Ik reed achter een Mitsubisi Pajero aan op een heel slecht stuk, dan moet ik gewoon spoor volgen en 50+ rijden om niet vast te komen.
Ik liep ook redelijk in tot op een punt dat de pajero niet verder wilde.
Draaien was geen optie, dus toen ben ik met 50 (ja de teller doet het ook achteruit) een kilometer terug gereden
Maar, geen zand geschept
Arjan
Ik reed achter een Mitsubisi Pajero aan op een heel slecht stuk, dan moet ik gewoon spoor volgen en 50+ rijden om niet vast te komen.
Ik liep ook redelijk in tot op een punt dat de pajero niet verder wilde.
Draaien was geen optie, dus toen ben ik met 50 (ja de teller doet het ook achteruit) een kilometer terug gereden

Maar, geen zand geschept

Arjan
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2013 15:43 #1380523
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic hmm
Ik ben alrijdend in een weiland, wel eens de motorbeschermplaat "verloren" toen ik door een flinke kuil heen wagelde. Plaat door de helft gescheurd. De voorkant kwam er wel doorheen, maar de kon bleef helaas wel hangen. Haha. (Die 740 is trouwens allaaang verkocht)
Aluminium plaat kan ik hier bij de DHZ zaak zo halen...misschien maar eens poging doen om hem na te maken.
Groeten,Gerben
Aluminium plaat kan ik hier bij de DHZ zaak zo halen...misschien maar eens poging doen om hem na te maken.
Groeten,Gerben
Moderators: Jerry Stam