EZK Dwell time instellen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2012 00:04 #1355567
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Mathy,
Met "in wasted
Hallo Mathy,
Met "in wasted spark mode" doel ik niet perse op de mogelijkheden van mijn printje. Het is enkel om aan te geven over welke situatie ik het heb. Ongeacht het systeem.
Ontwikkeling van een vol sequentiele versie van het firmware ligt overigens wel volledig stil. Er zijn aboluut geen enkele voordelen tenopzichte van wasted spark. Het aanpassen van het firmware en het toevoegen van een extra sensor is zonde van de moeite.
Met "in wasted spark mode" doel ik niet perse op de mogelijkheden van mijn printje. Het is enkel om aan te geven over welke situatie ik het heb. Ongeacht het systeem.
Ontwikkeling van een vol sequentiele versie van het firmware ligt overigens wel volledig stil. Er zijn aboluut geen enkele voordelen tenopzichte van wasted spark. Het aanpassen van het firmware en het toevoegen van een extra sensor is zonde van de moeite.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2012 00:11 #1355569
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Jammer!
Hallo Martijn
Jammer!
groetjes
Mathy
Jammer!
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2012 18:27 #1355635
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammer?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2012 20:13 #1355658
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overbodig
Voor poep standaard b230'jes (zoals 99 van de 100) heeft vol sequentieel (ontsteking&injectie) geen extra voordelen 

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2012 20:23 #1355659
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic B234F
Hallo Jelmar
Ik neem aan dat voor de B234F hetzelfde geldt?
Vol sequentieel is natuurlijk technisch gezien wel veel mooier.
groetjes
Mathy
PS wanneer heb je er wel voordeel van?
Ik neem aan dat voor de B234F hetzelfde geldt?
Vol sequentieel is natuurlijk technisch gezien wel veel mooier.
groetjes
Mathy
PS wanneer heb je er wel voordeel van?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2012 21:58 #1355686
door V700 register
Het voordeel van wasted spark is dat je in plaats van één bobine die vier cilinders van een vonk voorziet gebruikt maakt van 2 bobines die twee cilinders van een vonk voorzien. Daardoor hebben de bobines 2x zoveel tijd om op te laden. Bij volledig sequentieel heb je 4x zoveel oplaadtijd.
Als één enkele bobine toereikend is voor 6.000 toeren, dan zouden twee bobines genoeg zijn om 12.000 toeren te kunnen draaien. Een volledig sequentieel systeem zou dan genoeg zijn voor 24.000 toeren.
Aangezien 99,99999% van de redblocks niet meer dan 10.000 draaien, heeft het vrij weinig zin om volledig sequentieel te gaan. Die 0,000001% maakt waarschijnlijk toch geen gebruik van het standaard motormanagementsysteem.
Maar ik moet toegeven dat volledig sequentieel beter klinkt dan met verspilde vonk!
Beantwoord door V700 register in topic Voordeel van volledig sequentieel
Als je een motor hebt die meer dan 10.000 toeren per minuut draait.Mathy schreef : PS wanneer heb je er wel voordeel van?
Het voordeel van wasted spark is dat je in plaats van één bobine die vier cilinders van een vonk voorziet gebruikt maakt van 2 bobines die twee cilinders van een vonk voorzien. Daardoor hebben de bobines 2x zoveel tijd om op te laden. Bij volledig sequentieel heb je 4x zoveel oplaadtijd.
Als één enkele bobine toereikend is voor 6.000 toeren, dan zouden twee bobines genoeg zijn om 12.000 toeren te kunnen draaien. Een volledig sequentieel systeem zou dan genoeg zijn voor 24.000 toeren.
Aangezien 99,99999% van de redblocks niet meer dan 10.000 draaien, heeft het vrij weinig zin om volledig sequentieel te gaan. Die 0,000001% maakt waarschijnlijk toch geen gebruik van het standaard motormanagementsysteem.
Maar ik moet toegeven dat volledig sequentieel beter klinkt dan met verspilde vonk!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2012 22:19 #1355694
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmmm
Heeft het echt alleen met toerental te maken??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2012 10:17 #1355746
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eigenlijk wel ja. Je moet
Eigenlijk wel ja. Je moet gewoon genoeg tijd hebben om de bobine voldoende op te kunnen laden. Als je een bobine hebt die met een dwell van 1ms al lekker loopt dan is een hoog toerental met wasted spark of verdeler zelfs geen probleem. Ook kun je door te kiezen voor een cdi ontsteking zelfs met een enkele bobine en verdeler een hoog toerental draaien. Dan werkt de bobine enkel als transformator en heb je geen dwell.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2012 14:26 #1355762
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic :)
Mooi stukje theorie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2012 12:47 #1355764
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dwell times instellen - doorbraak
Goed nieuws,
Ipdown heeft een tool gemaakt waarmee de dwell times automatisch aangepast kunnen worden. ipdown.net/tools/vagezk.zip
Het enige wat je hoeft te doen is een EZK.bin in het programma laden, waarna de tabellen automatisch worden omgezet naar de juiste dwell time voor de VAG-COPS (en/of toyota cops, want vergelijkbare korte dwell-time).
Dat maakt het allemaal weer een stuk eenvoudiger. Door de tabellen voor en na te vergelijken kunnen we ook gelijk zien hoe het aanpassen van de dwell-time in de ontsteking werkt. Welke tabellen je daarvoor nodig hebt, enz. Dat geeft ons weer wat extra inzicht in de werking van de ontstekingscomputer.
Groet, Mark
Ipdown heeft een tool gemaakt waarmee de dwell times automatisch aangepast kunnen worden. ipdown.net/tools/vagezk.zip
Het enige wat je hoeft te doen is een EZK.bin in het programma laden, waarna de tabellen automatisch worden omgezet naar de juiste dwell time voor de VAG-COPS (en/of toyota cops, want vergelijkbare korte dwell-time).
Dat maakt het allemaal weer een stuk eenvoudiger. Door de tabellen voor en na te vergelijken kunnen we ook gelijk zien hoe het aanpassen van de dwell-time in de ontsteking werkt. Welke tabellen je daarvoor nodig hebt, enz. Dat geeft ons weer wat extra inzicht in de werking van de ontstekingscomputer.
Groet, Mark
Moderators: Jerry Stam