EZK Dwell time instellen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Maar wij leren liever van de echte kenners dan via een Google of Wiki-spul..Blabla schreef : Ten eerste. Dit is dus weer een complete off topic discussie.... Als je op het forum kunt heb je internet.

Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
JW slaat de spijker op zijn COP!JW schreef : Je gaat VAG coil on plugs monteren en nu moet de dwell time dus flink omlaag?
JW
Mijn plan is inderdaad om te gaan experimenteren met wasted spark (of Dead spark

Op jetronic.info staat een beschrijving van IPDOWN, over hoe hij zijn 16v-motor heeft voorzien van VAG-cops met behulp van een speciaal daarvoor geprogrammeerde Attiny13-chip. Dit is een 16v-variant op de wastedspark bordjes van karl buchka en martijn (blabla). Ik was dit al een tijdje van plan, maar heb er tot nu toe weinig tijd voor gehad i.v.m. studie, werk en gezin. Daarnaast gebruikte ik de beoogde testauto als dagelijks vervoer. De grote vakantie nadert en ik heb een andere auto gekocht, dus ik heb nu zowel tijd als een auto over om op te experimenteren. Op dit moment heb ik dus een auto, een paar 16v onstekingscomputers (EZK's) vag-cops en een kabelboom. Ik heb enkele Attiny13's voorzien van de benodigde code, weet inmiddels hoe ik e.e.a. aan moet sluiten en heb een Ostrich voor het aanpassen van de software van de ontsteking. Het probleem waar ik echter tegenaan loop, is dat de dwell-time wordt geregeld door de EZK en de EZK een langere dwell-tijd heeft als de VAG-COPS. M.a.w. de kans dat de VAG-cops vroeg of laat doorbranden is vrij groot.
IPDOWN heeft de dwell-tijd in de EZK aangepast, om te voorkomen dat de VAG-COPS doorbranden, maar helaas weet ik nog niet hoe dat moet.ipdown (turbobricks) schreef : These coils will need lowered dwell - between 2.2 and 3.5 ms (max). EZK lowest dwell is ~4.5 ms, don't try to run these coils with stock EZK bin, they will overheat and will die very very soon
Ik ben zelf aan het stoeien geweest met een 208.bin in tunerpro. Ik zie verschillende timing tabellen, maar heb geen flauw idee welke tabel ik moet hebben en/of hoe ik hier de dwell-tijd mee aan kan passen.JW schreef : Via TunerPro en dan de juiste xdf downloaden kun je aan de dwell time gaan sleutelen van je ontstekingsfile. Zelf nog niet nodig gehad dus de details er van weet ik niet in de software en of de XDF wel helemaal klopt. Ik heb een chip brander en emulator, zou er mee kunnen helpen. Martijn kan dat ook.
Als jullie hier wel raad mee weten, dan maak ik graag gebruik van je aanbod.
Groet, Mark
- V700 register
- Nieuw lid
-
Even ontopic: Die bobines staan niet te boek als superbetrouwbaar. Is er niet een ander alternatief?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik meen ergens anders op dit forum (wasted-spark draadje?) gelezen te hebben dat je ook de COPs van Toyota kunt gebruiken. VW heeft ook niet mijn voorkeur. "Superbetrouwbaar" en "VW" zijn twee zaken die ik liever niet in één zin gebruik, behalve in zinnen zoals deze.Michael Oud schreef : Even ontopic: Die bobines staan niet te boek als superbetrouwbaar. Is er niet een ander alternatief?
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Weer wat geleerd!Michael Oud schreef : Even snel offtopic: VAG staat niet voor Volkswagen-Audi-Groep, maar voor Volkswagen AG (<a href=" en.wikipedia.org/wiki/Aktiengesellschaft ">Aktiengesellschaft).
Michael Oud schreef : Even ontopic: Die bobines staan niet te boek als superbetrouwbaar. Is er niet een ander alternatief?
Zoals Matthy al aangaf kun je in plaats van VAG-COPS ook toyota penbobines (90080-19015) gebruiken op een B234F motor. Deze zijn onder andere gebruikt in toyota carolla's van '99-2008. Maar ook die zijn blijkbaar niet al te betrouwbaar.Mathy schreef : Ik meen ergens anders op dit forum (wasted-spark draadje?) gelezen te hebben dat je ook de COPs van Toyota kunt gebruiken.
groetjes
Mathy
De dwell-time van de toyota coils is vergelijkbaar met de VAG-COPS. Dus lood om oud ijzer.
De software die ik wil gebruiken is specifiek geschreven voor VAG-COPS en dan ook nog een bepaald typenummer. Om het mezelf niet onnodig gecompliceerd te maken, leek het me verstandig om daar niet van af te wijken. Wellicht werkt de software ook met toyota cops, maar misschien ook niet.
Ik volg deze discussie al een hele tijd en daar komt de handleiding voor de 16v conversie oorspronkelijk ook vandaan. Scroll daar naar het einde en dan zie je een andere bekende naamChilm schreef : Mark, als je even alles wilt weten over chips branden, TunerPro, xsd bestanden voor TunerPro en Dwell times ga dan even naar <a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153 " target="_blank">DEZE topic en lees je gek ;PBetere info is er niet te vinden, inclusief posts van JW en Martijn, zoeken maar...

- V700 register
- Nieuw lid
-
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=192802
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=223548
www.miataturbo.net/showthread.php?t=11744
In de Official LH2.4 EZK Wasted Spark Conversion - Installation Instructions -discussie op turbobricks weer een puzzelstukje gevonden....
Weer een puzzelstukje gevonden in het Official LH2.4 EZK Wasted Spark Conversion - Installation Instructions.
I run VAG COPs, but I have modified dwell map in the EZK for them. More than 10k kms on them. With stock dwell they won't work as they overheat in a mater of minutes and start to missfire. Not using "genuine" buchka module though, but the principle is the same, so it should work perfectly with what you use. In the EZK I use dual 512 bin - can select between vag and stock dwell, and can switch to/from dizzy in a couple of minutes.
Waarschijnlijk bedoeld hij de 152-bin (ofwel B234F EZK). 512 ezk komt mij niet bekend voor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In wasted spark mode is iedere bobine de helft van iedere motoromwentelling beschikbaar. Bij 1500rp/min heb je 25 rp/sec. Evengoed 40ms voor iedere omwenteling en 20ms tijd om de bobine op te blazen.
Hoe ik het zou doen om te checken.
Neem een reserve ezk en bouw alles op de testbank op. Gebruik vervolgens <a href=" www.megamanual.com/router/crankwheelpulser.htm ">dit tooltje om het signaal te genereren met een pc. Met een dikke weerstand van 0,10 en een scope kun je vervolgens netjes de stroom door de bobines meten en de dwell time van de ezk bekijken. Kun je gelijk checken of je aanpassingen van de eprom het juiste effect hebben.
-- martijn
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Je hebt het steeds over "in wasted spark mode". Daaruit maak ik op dat er nog een mode is. Klopt dat?
BTW ik hoor al een tijdje niks meer over "sequentieel". Ik hoop van ganser harte, dat die mode niet gestorven is en de ontwikkeling gewoon verder gaat.
groetjes
Mathy