EZK Dwell time instellen?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2012 00:11 #1355147 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic snappen
Nu snap ik die dwell time in combi met EZK, was al gaan googelen maar dat was iets te veel informatie in 1 keer, door je korte uitleg snap ik hem tenminste en kan ik me verder orienteren en inlezen daar op, dat leest namelijk een stuk makkelijker als je een beetje begrijpt waar het over gaat!
Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2012 05:48 #1355153 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic duidelijk.

Blabla schreef : Ten eerste. Dit is dus weer een complete off topic discussie.... Als je op het forum kunt heb je internet.

Maar wij leren liever van de echte kenners dan via een Google of Wiki-spul..;)
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2012 14:31 #1355365 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dwell-time 16v VAG-cop
Allereerst bedankt voor alle reacties. Ik had niet verwacht dat er zo snel en massaal op gereageerd zou worden.

JW schreef : Je gaat VAG coil on plugs monteren en nu moet de dwell time dus flink omlaag?
JW

JW slaat de spijker op zijn COP!
Mijn plan is inderdaad om te gaan experimenteren met wasted spark (of Dead spark ;-) en VAG-COPS op een B234F-motor. Voor degenen die niet bekend zijn met de term VAG-COPS: volkswagen-audi-groep-coil-on-plug. Ofwel de penbobines van volkswagen, audi, etc., die onder ander zijn gebruikt in de 1.8T motoren.
Op jetronic.info staat een beschrijving van IPDOWN, over hoe hij zijn 16v-motor heeft voorzien van VAG-cops met behulp van een speciaal daarvoor geprogrammeerde Attiny13-chip. Dit is een 16v-variant op de wastedspark bordjes van karl buchka en martijn (blabla). Ik was dit al een tijdje van plan, maar heb er tot nu toe weinig tijd voor gehad i.v.m. studie, werk en gezin. Daarnaast gebruikte ik de beoogde testauto als dagelijks vervoer. De grote vakantie nadert en ik heb een andere auto gekocht, dus ik heb nu zowel tijd als een auto over om op te experimenteren. Op dit moment heb ik dus een auto, een paar 16v onstekingscomputers (EZK's) vag-cops en een kabelboom. Ik heb enkele Attiny13's voorzien van de benodigde code, weet inmiddels hoe ik e.e.a. aan moet sluiten en heb een Ostrich voor het aanpassen van de software van de ontsteking. Het probleem waar ik echter tegenaan loop, is dat de dwell-time wordt geregeld door de EZK en de EZK een langere dwell-tijd heeft als de VAG-COPS. M.a.w. de kans dat de VAG-cops vroeg of laat doorbranden is vrij groot.

ipdown (turbobricks) schreef : These coils will need lowered dwell - between 2.2 and 3.5 ms (max). EZK lowest dwell is ~4.5 ms, don't try to run these coils with stock EZK bin, they will overheat and will die very very soon

IPDOWN heeft de dwell-tijd in de EZK aangepast, om te voorkomen dat de VAG-COPS doorbranden, maar helaas weet ik nog niet hoe dat moet.

JW schreef : Via TunerPro en dan de juiste xdf downloaden kun je aan de dwell time gaan sleutelen van je ontstekingsfile. Zelf nog niet nodig gehad dus de details er van weet ik niet in de software en of de XDF wel helemaal klopt. Ik heb een chip brander en emulator, zou er mee kunnen helpen. Martijn kan dat ook.

Ik ben zelf aan het stoeien geweest met een 208.bin in tunerpro. Ik zie verschillende timing tabellen, maar heb geen flauw idee welke tabel ik moet hebben en/of hoe ik hier de dwell-tijd mee aan kan passen.
Als jullie hier wel raad mee weten, dan maak ik graag gebruik van je aanbod.
Groet, Mark

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2012 15:42 #1355370 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Offtopic
Even snel offtopic: VAG staat niet voor Volkswagen-Audi-Groep, maar voor Volkswagen AG (<a href=" en.wikipedia.org/wiki/Aktiengesellschaft ">Aktiengesellschaft).
Even ontopic: Die bobines staan niet te boek als superbetrouwbaar. Is er niet een ander alternatief?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2012 18:23 #1355380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dweiltijden
Mark, als je even alles wilt weten over chips branden, TunerPro, xsd bestanden voor TunerPro en Dwell times ga dan even naar <a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153 " target="_blank">DEZE topic en lees je gek  ;PBetere info is er niet te vinden, inclusief posts van JW en Martijn, zoeken maar...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2012 23:36 #1355448 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Toyota
Hallo Michael

Michael Oud schreef : Even ontopic: Die bobines staan niet te boek als superbetrouwbaar. Is er niet een ander alternatief?

Ik meen ergens anders op dit forum (wasted-spark draadje?) gelezen te hebben dat je ook de COPs van Toyota kunt gebruiken.  VW heeft ook niet mijn voorkeur.  "Superbetrouwbaar" en "VW" zijn twee zaken die ik liever niet in één zin gebruik, behalve in zinnen zoals deze. 
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 14:11 #1355450 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toyota coils

Michael Oud schreef : Even snel offtopic: VAG staat niet voor Volkswagen-Audi-Groep, maar voor Volkswagen AG (<a href=" en.wikipedia.org/wiki/Aktiengesellschaft ">Aktiengesellschaft).

Weer wat geleerd!

Michael Oud schreef : Even ontopic: Die bobines staan niet te boek als superbetrouwbaar. Is er niet een ander alternatief?

Mathy schreef : Ik meen ergens anders op dit forum (wasted-spark draadje?) gelezen te hebben dat je ook de COPs van Toyota kunt gebruiken.
groetjes
Mathy

Zoals Matthy al aangaf kun je in plaats van VAG-COPS ook toyota penbobines (90080-19015) gebruiken op een B234F motor. Deze zijn onder andere gebruikt in toyota carolla's van '99-2008. Maar ook die zijn blijkbaar niet al te betrouwbaar.
De dwell-time van de toyota coils is vergelijkbaar met de VAG-COPS. Dus lood om oud ijzer.
De software die ik wil gebruiken is specifiek geschreven voor VAG-COPS en dan ook nog een bepaald typenummer. Om het mezelf niet onnodig gecompliceerd te maken, leek het me verstandig om daar niet van af te wijken. Wellicht werkt de software ook met toyota cops, maar misschien ook niet.

Chilm schreef : Mark, als je even alles wilt weten over chips branden, TunerPro, xsd bestanden voor TunerPro en Dwell times ga dan even naar <a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153 " target="_blank">DEZE topic en lees je gek  ;PBetere info is er niet te vinden, inclusief posts van JW en Martijn, zoeken maar...

Ik volg deze discussie al een hele tijd en daar komt de handleiding voor de 16v conversie oorspronkelijk ook vandaan. Scroll daar naar het einde en dan zie je een andere bekende naam ;-) Volgens mij worden in die discussie de toyota COPS ook ergens genoemd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 15:22 #1355489 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 16v met toyota coil-on-plugs
Voor degenen die meer willen weten over de toyota cops, op turbobricks en miataturbo.net (mazda mx-5), zijn een aantal discussies te vinden over de toyota cops.
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=192802
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=223548
www.miataturbo.net/showthread.php?t=11744
 
In de Official LH2.4 EZK Wasted Spark Conversion - Installation Instructions -discussie op turbobricks weer een puzzelstukje gevonden....
Weer een puzzelstukje gevonden in het Official LH2.4 EZK Wasted Spark Conversion - Installation Instructions.
I run VAG COPs, but I have modified dwell map in the EZK for them. More than 10k kms on them. With stock dwell they won't work as they overheat in a mater of minutes and start to missfire. Not using "genuine" buchka module though, but the principle is the same, so it should work perfectly with what you use. In the EZK I use dual 512 bin - can select between vag and stock dwell, and can switch to/from dizzy in a couple of minutes.
Waarschijnlijk bedoeld hij de 152-bin (ofwel B234F EZK). 512 ezk komt mij niet bekend voor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 15:28 #1355491 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mark,In wasted spark mode
Mark,
In wasted spark mode is iedere bobine de helft van iedere motoromwentelling beschikbaar. Bij 1500rp/min heb je 25 rp/sec. Evengoed 40ms voor iedere omwenteling en 20ms tijd om de bobine op te blazen.
Hoe ik het zou doen om te checken.
Neem een reserve ezk en bouw alles op de testbank op. Gebruik vervolgens <a href=" www.megamanual.com/router/crankwheelpulser.htm ">dit tooltje om het signaal te genereren met een pc. Met een dikke weerstand van 0,10 en een scope kun je vervolgens netjes de stroom door de bobines meten en de dwell time van de ezk bekijken. Kun je gelijk checken of je aanpassingen van de eprom het juiste effect hebben.
 
-- martijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 23:36 #1355561 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Mode
Hallo Martijn
Je hebt het steeds over "in wasted spark mode".  Daaruit maak ik op dat er nog een mode is.  Klopt dat?
BTW ik hoor al een tijdje niks meer over "sequentieel".  Ik hoop van ganser harte, dat die mode niet gestorven is en de ontwikkeling gewoon verder gaat.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD