zuiniger zonder vermogensverlies

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2012 00:09 #1347271 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Pech
Dan zit je er bovenop!
Zuinig rijden heeft zijn prijs, als je niet oplet.
Het zuinigst rij je in een geleende elektische auto, die je op je werk oplaad, s'nachts dmv zonnepanelen onder een lantaarnpaal oplaad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2012 09:55 #1347286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic doet me denken
aan de tijd dat ik met 2 cv's reed. Meeliften met de hoogste snelheid mogelijk. Goed overspringen achter een net iets sneller rijdende voorbijganger, zonder de slip-stream te verliezen.
Een ware sport !
En 1 motorblok per jaar..
Welvreselijk gelachen !
Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2012 10:19 #1347428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jensch schreef:hallo, na

jensch schreef : hallo,

na een recente ervaring van mij met het motorisch tunen van mijn vorige auto (kadett D)
ben ik een beetje opzoek naar een nieuwe "uitdaging" ik wil gaan proberen mijn 740gl zuiniger te gaan maken zonder daarbij vermogen te gaan verliezen.
iemand enig idee of dit uberhaubt mogelijk is?

zelf zat ik al met het idee: nokkenas met langere openingsduur, grotere injectoren, inlaatcircuit verkorten met minderbochten in de inlaatbuizen en daarna laten chippen op minder verbruik.
mijn misschien niet logische onderbouwing bij dit plan is:
nokkenas en grotere injectoren zorgen voor meer vermogen samen met een inlaatcircuit die een stuk minder weerstand geeft gaat het motorvermogen omhoog verbruik ook maar dat komt naar mijn idee ook door sportiever rijden.
dan een chip laten schrijven waardoor de motor zuiniger wordt, het aantal gewonnen PK's zakt dan weer naar het oude gegeven... dus zuiniger met net zoveel pk....  voor het "tunen" 120pk, nokkenas,injectoren luchtinlaat 140pk, zuinigere chip 120pk.

dat is een beetje mijn idee erachter, misschien iets te simpel gedacht dus daarom vraag ik hier even om meningen/ervaringen.

grtz jens

Om het verbruik te verbeteren wil je vooral het rendement van de motor verhogen. Dus:
Homogene mengselvorming in de cilinder > Schone verbranding. Tight squish.
Verhogen van het rendement door meer compressie > Snellere verbranding en meer cilinderdruk.
Zoals JW al aangaf:
- Dunnere koppakking voor iets meer compressie en "tight squish".
- T Nokkenas van een turbo erin. Geeft onderin net een tikkie meer dynamische compressie.
- Turbo uitlaatsysteem. Of eventueel de laatste restrictieve (reflectie) demper van het org. uitlaatsysteem verwijderen.
- Ontstekingscomputer chippen voor meer vervroeging.
- Brandstofcomputer chippen voor minder vollast verrijking. Normale chips lopen wel erg rijk onder vollast. Andere injectoren zijn niet nodig. Deze volstaan tot makkelijk 170pk.
Ik denk dat je met deze modificaties wel een redelijke verbetering kunt halen.En de auto zal er zeker niet langzamer van worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2012 00:20 #1347546 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pk's

rolfroderick schreef : aan de tijd dat ik met 2 cv's reed. Meeliften met de hoogste snelheid mogelijk. Goed overspringen achter een net iets sneller rijdende voorbijganger, zonder de slip-stream te verliezen.
Een ware sport !
En 1 motorblok per jaar..
Welvreselijk gelachen !
Rolf

Ja en dan Luik - Bastogne keihard naar beneden liep ie wel 140.En in de Ardennen zo hard door de bochten dat de steekassen er uit vlogen, kon je terwijl je vrienden hem optilden de as er weer "inpielen".Had je ook nog de anekdote dat als je je 2CV om kon laten slaan kreeg je een nieuwe van de fabriek ha ha...Ik had een Mehari, altijd spijt gehad dat ik hem verkocht heb.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC