zuiniger zonder vermogensverlies
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2012 11:16 #1090953
door V700 register
zuiniger zonder vermogensverlies is gemaakt door V700 register
hallo,
na een recente ervaring van mij met het motorisch tunen van mijn vorige auto (kadett D)
ben ik een beetje opzoek naar een nieuwe "uitdaging" ik wil gaan proberen mijn 740gl zuiniger te gaan maken zonder daarbij vermogen te gaan verliezen.
iemand enig idee of dit uberhaubt mogelijk is?
zelf zat ik al met het idee: nokkenas met langere openingsduur, grotere injectoren, inlaatcircuit verkorten met minderbochten in de inlaatbuizen en daarna laten chippen op minder verbruik.
mijn misschien niet logische onderbouwing bij dit plan is:
nokkenas en grotere injectoren zorgen voor meer vermogen samen met een inlaatcircuit die een stuk minder weerstand geeft gaat het motorvermogen omhoog verbruik ook maar dat komt naar mijn idee ook door sportiever rijden.
dan een chip laten schrijven waardoor de motor zuiniger wordt, het aantal gewonnen PK's zakt dan weer naar het oude gegeven... dus zuiniger met net zoveel pk.... voor het "tunen" 120pk, nokkenas,injectoren luchtinlaat 140pk, zuinigere chip 120pk.
dat is een beetje mijn idee erachter, misschien iets te simpel gedacht dus daarom vraag ik hier even om meningen/ervaringen.
grtz jens
na een recente ervaring van mij met het motorisch tunen van mijn vorige auto (kadett D)
ben ik een beetje opzoek naar een nieuwe "uitdaging" ik wil gaan proberen mijn 740gl zuiniger te gaan maken zonder daarbij vermogen te gaan verliezen.
iemand enig idee of dit uberhaubt mogelijk is?
zelf zat ik al met het idee: nokkenas met langere openingsduur, grotere injectoren, inlaatcircuit verkorten met minderbochten in de inlaatbuizen en daarna laten chippen op minder verbruik.
mijn misschien niet logische onderbouwing bij dit plan is:
nokkenas en grotere injectoren zorgen voor meer vermogen samen met een inlaatcircuit die een stuk minder weerstand geeft gaat het motorvermogen omhoog verbruik ook maar dat komt naar mijn idee ook door sportiever rijden.
dan een chip laten schrijven waardoor de motor zuiniger wordt, het aantal gewonnen PK's zakt dan weer naar het oude gegeven... dus zuiniger met net zoveel pk.... voor het "tunen" 120pk, nokkenas,injectoren luchtinlaat 140pk, zuinigere chip 120pk.
dat is een beetje mijn idee erachter, misschien iets te simpel gedacht dus daarom vraag ik hier even om meningen/ervaringen.
grtz jens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2012 11:20 #1344133
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Als je toch wilt chippen zou ik alleen dat doen. Misschien een andere nokkenas die meer koppel bij lagere toeren geeft. Welk blok (B230xx) en injectiesysteem heb je eigenlijk ?Bovenstaande is minder werk en minder kosten met hetzelfde resultaat denk ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2012 11:27 #1344135
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ehmmmm de vraag over het
ehmmmm de vraag over het injectiesysteem moet ik je nog even een antwoord verschuldigd op blijven. waar kan ik dit terugvinden?
met alleen chippen en andere nokkenas is het ook wel te halen inderdaad, de grotere injectoren is ook nog de vraag of dat nodig is.
maar ik heb eens zo'n spreekwoordelijk blik geworpen op mijn inlaat traject en daar zitten behoorlijk wat bochten, versmallingen en verbredingen in... en ik ben samen met mijn collega (mede 740 rijder) van mening dat bij aanpassingen aan het inlaattraject, in samenwerking met een eventuele inlegfilter van K&N ook al een aantal PK's kan worden teruggewonnen...
bedankt voor je reactie!!
hopelijk zijn jullie bereid om me een beetje te helpen bij een beetje brainstormen op de zondagochtend
grtz jens
met alleen chippen en andere nokkenas is het ook wel te halen inderdaad, de grotere injectoren is ook nog de vraag of dat nodig is.
maar ik heb eens zo'n spreekwoordelijk blik geworpen op mijn inlaat traject en daar zitten behoorlijk wat bochten, versmallingen en verbredingen in... en ik ben samen met mijn collega (mede 740 rijder) van mening dat bij aanpassingen aan het inlaattraject, in samenwerking met een eventuele inlegfilter van K&N ook al een aantal PK's kan worden teruggewonnen...
bedankt voor je reactie!!

hopelijk zijn jullie bereid om me een beetje te helpen bij een beetje brainstormen op de zondagochtend

grtz jens
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2012 11:44 #1344136
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voorop
Voorop het blok zit de kap over de distributieriem, daar staat als het goed is (oa) iets op als B230 en dan één of twee letters. Met die motorcode kunnen wij je wel vertellen wat er voor blok en injectie in zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2012 12:21 #1344141
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Injectoren
Grotere injectoren en een ander luchtfilter zijn niet nodig.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2012 12:33 #1344142
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic grotere injectoren is bij
grotere injectoren is bij mij inderdaad nog een behoorlijke twijfel, wat heb je aan groter als je minder in gaat spuiten...
maar waarom zou een ander luchtfilter waardoor je een betere flow kan verkrijgen in samenwerking met aanpassingen aan het inlaatlucht traject niet doen? volgens vele heeft een K&N inlegfilter alleen bijdrage aan een dieper motorgeluid, maar met goede aanpassingen zal je zeker ook verloren PK's kunnen terugwinnen.
dit heb ik zelf al ervaren met mijn vorige auto, diverse manieren van luchttoevoer geprobeerd en er was vaak een vermogensval of klim te merken na een aanpassing.
maar waarom zou een ander luchtfilter waardoor je een betere flow kan verkrijgen in samenwerking met aanpassingen aan het inlaatlucht traject niet doen? volgens vele heeft een K&N inlegfilter alleen bijdrage aan een dieper motorgeluid, maar met goede aanpassingen zal je zeker ook verloren PK's kunnen terugwinnen.
dit heb ik zelf al ervaren met mijn vorige auto, diverse manieren van luchttoevoer geprobeerd en er was vaak een vermogensval of klim te merken na een aanpassing.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2012 12:35 #1344143
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lucht
De luchttoevoer van onze auto's is vanaf de fabriek redelijk overbemeten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2012 12:55 #1344146
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bij de 740 die we hebben is
bij de 740 die we hebben is hyet volgende gedaan:
-spaghetti-spruitstuk
-iets vrijere Ferritta uitlaat
-beter afgesteld (alleen ontsteking, is LH 2.2 en daar kan ik niet echt veel mee, met het latere LH 2.4 kan (ik) veel meer).
-begrenzingen uit luchtfilter en de aanzuigsnorkel weg
Nog niet echt veel gedaan dus maar deze 745 automaat blijft wel mooi een ietwat ingeslapen maar goed onderhouden '97 LPT-automaat 945 voor. Verbruik is met wat langere stukken goed 1:11-1:12.
Voor beter verbruik en meer vermogen zou ik, naast bovenstaande:
-T nokkenas, maar die is niet zo goed voor power, een VX, A, V, D, K of H is beter voor power.
-dunnere koppakking voor hogere compressie en squish
-modernere injectoren uit bijv late 960 of 850, die hebben een wat fijnere verneveling.
-goede afstelling (chip, evt op maat gemaakt).
-luchtstroom onder auto goed houden, door op bepaalde plekken platen aan te brengen (zoek op flat floor).
hoe veel bovenstaande dingen helpen qua verbruik is moeilijk te zeggen. de hogere compressie helpt wel en een T nokkenas ook wel. De rest ook maar ik kan echt niet zeggen of het 0,5, 1 of 1,5 liter/100 km zal zijn. hangt ook af van wat het nu is en hoe de rijstijl is. met mn 240 haalde ik ook 1:12 zonder echt sloom te zijn.
-spaghetti-spruitstuk
-iets vrijere Ferritta uitlaat
-beter afgesteld (alleen ontsteking, is LH 2.2 en daar kan ik niet echt veel mee, met het latere LH 2.4 kan (ik) veel meer).
-begrenzingen uit luchtfilter en de aanzuigsnorkel weg
Nog niet echt veel gedaan dus maar deze 745 automaat blijft wel mooi een ietwat ingeslapen maar goed onderhouden '97 LPT-automaat 945 voor. Verbruik is met wat langere stukken goed 1:11-1:12.
Voor beter verbruik en meer vermogen zou ik, naast bovenstaande:
-T nokkenas, maar die is niet zo goed voor power, een VX, A, V, D, K of H is beter voor power.
-dunnere koppakking voor hogere compressie en squish
-modernere injectoren uit bijv late 960 of 850, die hebben een wat fijnere verneveling.
-goede afstelling (chip, evt op maat gemaakt).
-luchtstroom onder auto goed houden, door op bepaalde plekken platen aan te brengen (zoek op flat floor).
hoe veel bovenstaande dingen helpen qua verbruik is moeilijk te zeggen. de hogere compressie helpt wel en een T nokkenas ook wel. De rest ook maar ik kan echt niet zeggen of het 0,5, 1 of 1,5 liter/100 km zal zijn. hangt ook af van wat het nu is en hoe de rijstijl is. met mn 240 haalde ik ook 1:12 zonder echt sloom te zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2012 14:01 #1344158
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog zuiniger
Als je 'm nog zuiniger wilt krijgen, zou je eigenlijk je Bosch injectiesysteem moeten vervangen door een aftermarket motormanagement. VEMS, MegaSquirt of KDFi. Daar kun je nog flink wat winst pakken.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2012 14:07 #1344160
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic En
En de verdeelkap dumpen en overstappen op wasted spark.
Groeten,Gerben
Groeten,Gerben
Moderators: Jerry Stam