Iemand ervaring met Lesjofors veren?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn ervaringen met een lage auto beperken zich tot 'dunne' achterveren en beetje belading. Ik reed een tijdje rond met ~11,6mm dikke achterveren. Zodra je er met 4 man en/of wat belading in zat zakte de kont aardig in. Spatbord zat nog net boven de band. Bij mij in de straat knalde ik standaard met de uitlaat over de drempels, tenzij ik er scheef overheen stuurde. Het gevoelige punt was waar de uitlaat even onder het chassis door moet ongeveer 30cm voor de achterwielen.
Verder heb ik rondom Bilstein B6 schokdempers, dus aan zompigheid waren de drempel-issues niet te wijten. Wel heb ik gemerkt dat de Bilsteins veel beter dempen als de auto echt op standaard rijhoogte staat. Dempende werking was veel minder met dunne vering en belading (en dus ook met verlagingsveren).
Voor de wegligging hoef je het verlagen ook absoluut niet te doen. Twee centimeter kan eventueel, daaronder is alleen maar nadelig voor de wegligging. Het 'fantastische' effect wat iedereen registreert bij verlaagde Volvo's is simpelweg de verhoogde veerstijfheid.
Echte grip verkrijg je met goede dempers, spelingsvrije stabilisatorstangen, stugge veren (niet laag, wel verzwaard), poly-urethaan bussen (draagarmen en panhard) en natuurlijk de juiste banden.
Wil je helemaal een pro-Volvo dan kan je hem gaan verlagen mits je nieuwe draagarmen en reactiestangen maakt, iets meer spoorbreedte voor, iets meer caster en vooral meer negatief camber. Dan krijg je echt grip op de voortrein en kan je in de berekeningen de verlaging meenemen.
Pas als je dat allemaal aanpast heb je voordeel van je lagere zwaartepunt omdat de geometrie van de ophanging er op berekend is. De geometrie van de standaard 740-ophanging is dat niet (althans, die kan max. 2-2,9cm hebben).
Ter referentie: rij eens door de Antonie Morostraat in Eindhoven heen (echt nare drempels!) en ik ben er ook niet vies van als iemand de wegligging van mijn apparaat wil voelen mits alles heel blijft natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alwood schreef : Toch verlagen? Snap niet helemaal waarom zo veel mensen er heil in zien. Ik ben er absoluut geen fan van. De Bilstein B6 dempers (fantastisch spul!) houden er bovendien niet zo van, 2 cm kan opzich maar als je meer dan 3cm gaat verlagen heb je geloof ik B8 nodig. B4's werken dan ook niet meer optimaal.
Nou kijk ook eens naar de reactie van Bodejodel. Ik wil hem eigenlijk geen 4 cm verlagen, dat vind ik ook te veel. Maar het probleem is, er bestaan geen veren die maar 2 of 3 cm verlagen! :(Volvo leverde origineel verlagingsveren, van 2,8 cm geloof ik. Hiervoor heb ik bij de dealer geïnformeerd, niet meer leverbaar. Ook heb ik al geïnformeerd om veren op maat te laten maken --> auto 10 werkdagen inleveren + 300 euro per 2 veren, dus 600 euro alleen al voor de veren... toen heb ik maar niet meer gevraagt wat het meetwerk van die 10 werkdagen zou kosten

Dus mocht jij of iemand anders een alternatief hebben, graag! ;)Originele veren afslijpen noem ik GEEN alternatief!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
1. gewoon standaard wagenhoogte, standaard veren, stugge dempers, stabi's voor en achter, eventueel wat zwaarder uitgevoerde stabi's en eventueel grotere wielen/banden. Zeker met jou 17" velgen zouden 215-45 of zelfs 215-55 volgens mij niet misstaan.
2. Aanpassen veerpoten. Schotel er af slijpen, 1,5-2cm omlaag zetten en het zaakje weer in elkaar lassen. Als je het goed en zorgvuldig doet blijft het allemaal degelijk/sterk.
3. Toch een halve of 3/4 ring van een standaard/verzwaarde veer af slijpen. Je zaagt niet ineens de halve veer in tweeen dus verlies je weinig/niet aan kwaliteit, sterkte, de veerconstante zal nog weinig uitmaken met zo'n kleine inkorting.
Zoals je misschien al door hebt ga ik zelf voor optie 1. Als ik er ooit nog echt veel geld tegenaan ga gooien en een 850R-ish wegliggin wil dan verlaag ik hem wel meer maar pas dan meteen het hele onderstel aan. Gaat een hoop rekenwerk aan vooraf en de hele voortrein moet dan anders.. Veerpoten, draagarmen, allemaal aanpassen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voelt veel beter aan dan orgineel!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
scaniar164 schreef : 2 cm is zeker geen probleem en 3.5 ook niet !
Voelt veel beter aan dan orgineel!
En hoe bereik je dan 2 of 3,5 cm? Link / merk?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
scaniar164 schreef : Sorry hoor........gebruik de zoekfunctie eens of lees mijn linkje !!!
scaniar164 schreef : Ga nbamelijk rondom Bilstein b6 monteren en intrax verlagings veren van 4cm aan de voorkant .,achter gewoon zware veren ipv nivomat
Ik lees 'gewoon' intrax veren van -4 cm.
Met de zoekfunctie kom ik ook voornamelijk intrax tegen. En de hausser veren van Boris. Die zien er qua verlaging goed uit, maar ik vind ze alleen maar te koop voor multilink as, ben ze nog niet tegen gekomen voor een starre achteras (heb ik namelijk)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die prijs was me inderdaad ook iets te grof

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.