Iemand ervaring met Lesjofors veren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 14:41 #1325409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verlagen?!?!?
Toch verlagen? Snap niet helemaal waarom zo veel mensen er heil in zien. Ik ben er absoluut geen fan van. De Bilstein B6 dempers (fantastisch spul!) houden er bovendien niet zo van, 2 cm kan opzich maar als je meer dan 3cm gaat verlagen heb je geloof ik B8 nodig. B4's werken dan ook niet meer optimaal.

Mijn ervaringen met een lage auto beperken zich tot 'dunne' achterveren en beetje belading. Ik reed een tijdje rond met ~11,6mm dikke achterveren. Zodra je er met 4 man en/of wat belading in zat zakte de kont aardig in. Spatbord zat nog net boven de band. Bij mij in de straat knalde ik standaard met de uitlaat over de drempels, tenzij ik er scheef overheen stuurde. Het gevoelige punt was waar de uitlaat even onder het chassis door moet ongeveer 30cm voor de achterwielen.
Verder heb ik rondom Bilstein B6 schokdempers, dus aan zompigheid waren de drempel-issues niet te wijten. Wel heb ik gemerkt dat de Bilsteins veel beter dempen als de auto echt op standaard rijhoogte staat. Dempende werking was veel minder met dunne vering en belading (en dus ook met verlagingsveren).

Voor de wegligging hoef je het verlagen ook absoluut niet te doen. Twee centimeter kan eventueel, daaronder is alleen maar nadelig voor de wegligging. Het 'fantastische' effect wat iedereen registreert bij verlaagde Volvo's is simpelweg de verhoogde veerstijfheid.
Echte grip verkrijg je met goede dempers, spelingsvrije stabilisatorstangen, stugge veren (niet laag, wel verzwaard), poly-urethaan bussen (draagarmen en panhard) en natuurlijk de juiste banden.

Wil je helemaal een pro-Volvo dan kan je hem gaan verlagen mits je nieuwe draagarmen en reactiestangen maakt, iets meer spoorbreedte voor, iets meer caster en vooral meer negatief camber. Dan krijg je echt grip op de voortrein en kan je in de berekeningen de verlaging meenemen.
Pas als je dat allemaal aanpast heb je voordeel van je lagere zwaartepunt omdat de geometrie van de ophanging er op berekend is. De geometrie van de standaard 740-ophanging is dat niet (althans, die kan max. 2-2,9cm hebben).

Ter referentie: rij eens door de Antonie Morostraat in Eindhoven heen (echt nare drempels!) en ik ben er ook niet vies van als iemand de wegligging van mijn apparaat wil voelen mits alles heel blijft natuurlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 17:05 #1325414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -

Alwood schreef : Toch verlagen? Snap niet helemaal waarom zo veel mensen er heil in zien. Ik ben er absoluut geen fan van. De Bilstein B6 dempers (fantastisch spul!) houden er bovendien niet zo van, 2 cm kan opzich maar als je meer dan 3cm gaat verlagen heb je geloof ik B8 nodig. B4's werken dan ook niet meer optimaal.

Nou kijk ook eens naar de reactie van Bodejodel. Ik wil hem eigenlijk geen 4 cm verlagen, dat vind ik ook te veel. Maar het probleem is, er bestaan geen veren die maar 2 of 3 cm verlagen!  :(Volvo leverde origineel verlagingsveren, van 2,8 cm geloof ik. Hiervoor heb ik bij de dealer geïnformeerd, niet meer leverbaar. Ook heb ik al geïnformeerd om veren op maat te laten maken --> auto 10 werkdagen inleveren + 300 euro per 2 veren, dus 600 euro alleen al voor de veren... toen heb ik maar niet meer gevraagt wat het meetwerk van die 10 werkdagen zou kosten ;) Dit was overigens bij Svenska Bildelar, rijdt zelf rally met 240's en was dit jaar ook aanwezig op de elandrun.
Dus mocht jij of iemand anders een alternatief hebben, graag! ;)Originele veren afslijpen noem ik GEEN alternatief!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 17:45 #1325415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mogelijkheden in mijn ogen...
De 2 cm verlagen heb ik ook wel eens aan gedacht, maar weinig van terug kunnen vinden. Sites die mogelijk iets hadden ben ik uiteraard weer kwijt geraakt maar de 'reële' mogelijkheden zijn in mijn ogen dan ook als volgt:

1. gewoon standaard wagenhoogte, standaard veren, stugge dempers, stabi's voor en achter, eventueel wat zwaarder uitgevoerde stabi's en eventueel grotere wielen/banden. Zeker met jou 17" velgen zouden 215-45 of zelfs 215-55 volgens mij niet misstaan.
2. Aanpassen veerpoten. Schotel er af slijpen, 1,5-2cm omlaag zetten en het zaakje weer in elkaar lassen. Als je het goed en zorgvuldig doet blijft het allemaal degelijk/sterk.
3. Toch een halve of 3/4 ring van een standaard/verzwaarde veer af slijpen. Je zaagt niet ineens de halve veer in tweeen dus verlies je weinig/niet aan kwaliteit, sterkte, de veerconstante zal nog weinig uitmaken met zo'n kleine inkorting.

Zoals je misschien al door hebt ga ik zelf voor optie 1. Als ik er ooit nog echt veel geld tegenaan ga gooien en een 850R-ish wegliggin wil dan verlaag ik hem wel meer maar pas dan meteen het hele onderstel aan. Gaat een hoop rekenwerk aan vooraf en de hele voortrein moet dan anders.. Veerpoten, draagarmen, allemaal aanpassen..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 18:01 #1325416 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2cm
2 cm is zeker geen probleem en 3.5 ook niet !
Voelt veel beter aan dan orgineel!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 18:08 #1325418 door V700 register
optie 3 is zoals gezegd geen optie, dat is beunwerk. Optie 2 lijkt me ook niet handig, want door de standaard veerlengte, zullen de schokdempers veel sneller in de bumpstop komen.Over optie 1, ik heb al 215-45 banden, dit is ook de door Volvo aanbevolen maat op deze velgen. Dikke stabi's etc heb ik niet nodig, want de wegligging vind ik al prima. Een 760 heeft achter ook al standaard een stabi. En straks met nieuwe dempers is de wegligging al helemaal in orde (voor mijn gebruik). Die 2 cm zijn puur voor de looks.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 18:09 #1325419 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe?

scaniar164 schreef : 2 cm is zeker geen probleem en 3.5 ook niet !
Voelt veel beter aan dan orgineel!

En hoe bereik je dan 2 of 3,5 cm? Link / merk?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 19:42 #1325428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gebruik eens de
Sorry hoor........gebruik de zoekfunctie eens of lees mijn linkje !!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 20:46 #1325439 door V700 register

scaniar164 schreef : Sorry hoor........gebruik de zoekfunctie eens of lees mijn linkje !!!

scaniar164 schreef : Ga nbamelijk rondom Bilstein b6 monteren en intrax verlagings veren van 4cm aan de voorkant .,achter gewoon zware veren ipv nivomat

Ik lees 'gewoon' intrax veren van -4 cm.
Met de zoekfunctie kom ik ook voornamelijk intrax tegen. En de hausser veren van Boris. Die zien er qua verlaging goed uit, maar ik vind ze alleen maar te koop voor multilink as, ben ze nog niet tegen gekomen voor een starre achteras (heb ik namelijk)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 21:10 #1325443 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Durf jij dus niet in mijn
Durf jij dus niet in mijn 760 mee te rijden omdat ik mijn voorveren ingekort heb?
De prijzen die je noemt voor het laten maken van veren zijn belachelijk, bestel dan maar onderdelen voor een coilover systeem. Kun je elke rijhoogte kiezen en veren wisselen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 21:37 #1325445 door V700 register
Haha jawel hoor, moeten we nog steeds regelen btw.Maar het is niet wat ikzelf zou doen, dan liever de originele hoogte.
Die prijs was me inderdaad ook iets te grof :)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC