hoeveel vermogen of koppel kan een achteras aan van de 700/900- serie

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-05-2011 14:22 #1087027 door G. Los
Verleden week is mij een V8 motorblok aangeboden van ford (7,5 liter 460cib)  met ongeveer 375 pk.  Mijn vraag is , kan een volvo achteras/cardanas  dat enorme vermogen en koppel aan?  En maakt het nog uit welke achteras je onder je auto hebt hangen? Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? 
 
volvogroet,  Gideon

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2011 15:44 #1316562 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nou...
toevallig ben ik me aan het orienteren voor een vergelijkbaar project. Mijn buurman hier bij mijn werkplaats doet onderhoud aan Amerikanen en hij gaf aan dat de Volvo-assen erg veel kunnen hebben. Wat ook voorkomt is het omwisselen van de as voor een Jeep-achteras.
Wij zijn zelf aan het kijken of een Rover P6 blok een optie is; simpel blok zonder elektronica en lichtgewicht. Gereviseerd blok is van prima kwaliteit.
 
Een 7,5liter is erg groot voor in de volvo; kom je in de knel met je schutbord of je kan de koeling niet kwijt. Google even op volvo 740 V8 en je vind aardig wat info. www.jagsthatrun.com/Pages/Volvo_700_V-8.html is een aardige.
 
Succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-05-2011 17:35 #1316570 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic In het ergste geval zet je er ieder jaar een andere onder.
Daarbij; stel je rijdt er 30000 km per jaar mee.
Hoeveel van die kilometers gebruik je dan echt het stevige koppel?
Of wordt er alleen mee geraced?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2011 17:59 #1316572 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De "Rover" V8
De "Rover" V8 kwam nooit verder dan 280 pk en dan was hij al in een zeer vergrote vorm (4,9 liter) uit een latere Rangerover.
Alleen in een TVR kwam hij tot iets van 325 pk, maar dan was hij opgeboord naar 5 liter!(3,5 liter standaard met 160 pk).
@ ALex: wat voor Rover V8 wil je dan gebruiken, en in welke staat van tuning? Ik begrijp dat er hier al een aantal mensen met de Volvo 2,3 met turbo rondrijden met meer dan 200 pk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2011 18:25 #1316578 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppel
375 pk, maar hoeveel NM aan koppel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2011 19:14 #1316584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ligt eraan.
Hoeveel een achteras kan hebben ligt hoofdzakelijk aan de hoeveelheid grip.

Met een setje slicks en veel grip kan het heel snel over zijn..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-05-2011 19:20 #1316587 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic Max koppel
Ongeveer 620 a 650 NM.  Precies weet ik het niet , maar het is een Ford bic block met een inhoud van 7,5 liter gekoppeld aan een 3-gangautomaatbak.  De voeding geschied dmv een 4 barrel carburateur en ik schat dat ik een emmer benzine nodig heb om een blokje om te kunnen... 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2011 19:51 #1316592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom een dergelijke V8
Waarom een dergelijke V8 inbouwen?
Je geeft zelf al aan dat het een emmer benzine kost om naar de brievenbus te rijden, daarnaast verpest je de hele wegligging en is een modernere V8 (of een T5/T6) waarschijnlijk sneller etc.
En die achteras kan het wel hebben als je een beetje normale banden gebruikt. Dat je een automaat wilt gebruiken is ook voordelig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2011 00:45 #1316664 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Olie
Je kan het ook verbeteren met de kwaliteit van de olie.
Jaren geleden eens een machine "opgevoerd" waarna de hieraan gemonteerde tandwielkast, met Kroon- en Pignon- Hypoïd vertanding steeds stuk liep.
Behalve dat dit behoorlijk geld koste was het ook nog eens een "Kl*te werk" om die tandwielen weer netjes op elkaar af te stellen.
Alles met vulringen, speling meten met een klokje, tand-beeld bekijken door de tandwielen te blauwen enz enz alles droog en vetvrij in elkaar zetten, op "nul" afstellen.
Wanneer alles goed was, alles weer uit elkaar, pakkingen ertussen, die bepaalde de speling........
De standaard olie was normale 80/90W olie, zoals gebruikt in achterassen.
Toen er olie van Lubricaton Engineers in gedaan werd, waren de problemen over......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-05-2011 12:01 #1316694 door G. Los

flip_21 schreef : Waarom een dergelijke V8 inbouwen?
Je geeft zelf al aan dat het een emmer benzine kost om naar de brievenbus te rijden, daarnaast verpest je de hele wegligging en is een modernere V8 (of een T5/T6) waarschijnlijk sneller etc.
En die achteras kan het wel hebben als je een beetje normale banden gebruikt. Dat je een automaat wilt gebruiken is ook voordelig.

Nou, de V8 (incl. auto) werd mij aangeboden voor een redelijke prijs en als ik de resterende onderdelen verkoop dan komt het financieel beter voor mij uit. Voordeel is ook dat er niks meer getuned hoeft te worden; pk's en nm's genoeg denk ik.
Brandstof verbruik en meergewicht van de V8 is natuurlijk een nadeel.  Denk je dat de "balans"van de auto verstoort zal worden met zo'n dikke V8?  Te verhelpen met diesel veren etc?
anyway, het brute vermogen en koppel trok mij aan en de prijs was okee, dus wie weet.
 
A.s. zaterdag gaat mijn B230ET uit de auto en naar een nieuwe eigenaar.  Dus daarna het schutbord maar eens omzetten en eens goed brainstormen over wat voor motor er nu in kan tegen redelijke kosten.  Tijd zat dus want van rhd naar lhd is ook niet zomaar even gepiept.  Iemand misschien een link voor mij van postings over T6 ombouw? Heb al op turbobricks gekeken maar de search functie is steeds uitgeschakeld.
 
Wytze: Ik ben niet van plan er mee te gaan racen.  Het is puur voor de heb zo'n zware motor in de 700-serie.   
gr.  Gideon
 
 
 
Volvo 760 Turbo Estate, Juni 1986, B230ET, M46, RHD, Leer,  zilver met.Volvo 740 2.3GL Estate, Jan 1987, B230K, automaat, leer, Zilver met.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD