Verlagen Volvo 940

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2010 07:55 #1293645 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic mechanica

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2010 12:35 #1293657 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verlagen +panhardstang
Maar betekent dit nu dat het een must is om de panhardstang te veranderen/vervangen bij verlagen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2010 14:28 #1293668 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik niet
Ik heb het niet gedaan bij 4 cm omlaag. Ondervind er geen hinder aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2010 14:49 #1293673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oneens.

JW schreef : Trillen bij verlagen komt volgens mij niet door de panhardstang. Als de achteras 2 cm links of rechts verschuift vangt de cardanas dat gewoon op met de kruiskoppelingen, de oneenparigheid van de beweging van de een wordt teniet gedaan door de andere.

Dat ben ik dan niet helemaal met je eens.Als je achteras 2 cm meer naar rechts komt, door verlagen, zit de tweede koppeling inderdaad 2 cm meer naar rechts en zou er geen rubberophanging in de cardan zitten, zou het goed gaan.Echter, door dat rubber wordt de op te vangen hoek in de voorste kruiskoppeling niet voldoende opgevangen, want de plaats van je cardanaslager+ophanging werkt niet mee.
Als je die met sleufgaten ook naar rechts zet, kan het weer kloppen, maar of het ideaal is....

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2010 09:21 #1293748 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ervaar het zelf
Zet de auto op een plat vlak en krik beide kanten licht op tot standaard wagen hoogte.
Demonteer de bout van bevestiging panhardstang-as, manouvreer eventueel met de krik om de bout spanningsvrij te kunnen verwijderen.
Laat de auto zakken en belaad de auto met het gemiddelde rijgewicht.
Kijk hoe het bevestigingsoog uitkomt tov de as.
Ideaal lijkt me dat je de 2 punten nog iets naar elkaar toe met trekken.
Probeer op handkracht de 2 punten in lijn te brengen.
Lukt dat dan zit je goed. Anders zou ik de stang op lengte aanpassen.
Het effect van de reactiekrachten die geleverd worden door de panhard stang kun je zelf ervaren wanneer je over een drempel rijdt, met enige snelheid, zodat je de drempelgoed voelt. Nu is de mate dat je reactiekracht voelt afhankelijk op welke stoel je zit. De panhard stang duwt de auto nl aan de linkerkant omhoog. Met een plotselinge actie van inveren geeft dat een aardige opwaartse druk.
Deze kracht wordt vergroot hoe verder de as zijwaarts uit zijn ruststand wordt gedrukt.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-11-2010 12:29 #1293765 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Nette Analyse Adrian
Ga ik zeker gebruiken om de team91wagen op de juiste pahnard lengte af te stellen.
Je merkt het inderdaad als je een drempel over gaat dat de wagen achter scheef in en uit veert.
De verklaring is helder vanuit jouw verhaal geredeneerd.
Is misschien voor jouw Timen ook wel  en aardige methode om te bepalen welke extra schijfjes je tussen de carosserie en veer moet gaan plaatsen.
Misschien wordt het raadsel van "de scheve wagens" door deze methode structureel toe te passen wel definitief opgelost. Op de beursvloer in Utrecht heb ik ook de Team91wagen opgemeten wat betreft de hoogte op de hoeken. het was immers de eerste keer dat ik hem op een vlakke vloer kon opmeten. Hij was scheef. Nu kan ik dat inmiddels verklaren en had ik er eigenlijk even onder moeten kruipen om de stang los te maken.
Ben benieuwd naar je bevindingen Timen bij de te modificeren wagens en reeds gemodificeerde wagens.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2010 11:21 #1293847 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic effect
Lengte panhardstang is ongeveer 66 cm. Hoogte verschil bevestigingspunten in ruststand is ongeveer 4 cm.Bij een verlaging van 4 cm komt de stand van de stang horizontaal en geeft de as een verplaatsing van ongeveer 3mm naar rechts.De as kan dan nog 4cm verder inveren voordat de as tegen de aanslagrubbers slaat.Volledig doorgeveerd spoort de as weer in de oorspronkelijke positie van de ruststand.Ga je 4cm verhogen dan wordt de verplaatsing langs de cirkel groter en gaat de as 5 mm naar links tov de ruststand. In vadis zie ik slechts 1 uitvoering van de panhardstang, blijkbaar wordt deze ook gebruikt bij de verlaagde uitvoering door Volvo.Ga je verlagen en verkort je de panhard stang dan zal de asverplaatsing dezelfde zijn. Je zorgt er alleen voor dat de oorspronkelijke uitlijning/spoor van de wielen beter gehandhaafd blijft in de ruststand.Voor de team91 auto zou ik niet teveel verhogen.Gewoon je eigen versterkte veren en 3-4cm ophoogblokken van Timen aan beide kanten. In ruststand staat de auto dan ongeveer op de oorspronkelijke standaard wagenhoogte, misschien iets hoger vanwege de extra veerkracht van de versterkte veer.De auto staat dan ook weer ongeveer horizontaal. Dat lijkt me niet zo belangrijk. Dus niet gaan compenseren aan 1 kant.
Dat de auto scheef veert is een effect van de reactiekracht bij inveren in combinatie met de panhardstang. Het effect wordt versterkt met versterkte veren. Daar doe je niets aan met gebruik van een panhard stang.
Met versterkte veren slaat de auto bij mij nooit door tot de aanslag. Dat deed de auto wel met de oude slappe veren.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2010 22:47 #1293908 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Is al verhoogt
Hallo Adrian
De auto is op het moment (als ie na de VKB 2010 niet meer aangepast is) vóór 6 cm en achter 10 cm verhoogt.
groetjes
Mathy

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-11-2010 00:13 #1293916 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Klopt helemaal!
Maar ik moet er bij zeggen dat ie achter nog op zijn originele vermoeide nivomatveren staat. En de nivomaten doen 0,0 natuurlijk als ie omhoog is gezet.
Dus zeg maar 6 cm voor en achter verhoogd.
En neen, ik heb aan de wagen nog verder niets gedaan.
Ik vond hem aardig recht staan op de beurs. Toch?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2010 10:12 #1293946 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic dat is zo'n 2cm naar links
10 cm omhoog geeft de as een verplaatsing van ongeveer 2 cm naar links uit het spoor.
De verplaatsing moet door de veren ook opgevangen worden. Ik ben niet op de vkb geweest en heb dus geen idee hoe de verhoging is toegepast.
De panhardstang komt nu wel erg uit de ideale positie(horizontaal).
Bij deze toepassing moet je er over gaan denken om het scharnierpunt aan de auto naar beneden te brengen. Dit moet een zeer stevige constructie worden anders zal het punt er af getrokken worden.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC