- Berichten: 1
Verlagen Volvo 940
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
www.volvo700vereniging.nl/node/34907#comment-181399
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat ben ik dan niet helemaal met je eens.Als je achteras 2 cm meer naar rechts komt, door verlagen, zit de tweede koppeling inderdaad 2 cm meer naar rechts en zou er geen rubberophanging in de cardan zitten, zou het goed gaan.Echter, door dat rubber wordt de op te vangen hoek in de voorste kruiskoppeling niet voldoende opgevangen, want de plaats van je cardanaslager+ophanging werkt niet mee.JW schreef : Trillen bij verlagen komt volgens mij niet door de panhardstang. Als de achteras 2 cm links of rechts verschuift vangt de cardanas dat gewoon op met de kruiskoppelingen, de oneenparigheid van de beweging van de een wordt teniet gedaan door de andere.
Als je die met sleufgaten ook naar rechts zet, kan het weer kloppen, maar of het ideaal is....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Demonteer de bout van bevestiging panhardstang-as, manouvreer eventueel met de krik om de bout spanningsvrij te kunnen verwijderen.
Laat de auto zakken en belaad de auto met het gemiddelde rijgewicht.
Kijk hoe het bevestigingsoog uitkomt tov de as.
Ideaal lijkt me dat je de 2 punten nog iets naar elkaar toe met trekken.
Probeer op handkracht de 2 punten in lijn te brengen.
Lukt dat dan zit je goed. Anders zou ik de stang op lengte aanpassen.
Het effect van de reactiekrachten die geleverd worden door de panhard stang kun je zelf ervaren wanneer je over een drempel rijdt, met enige snelheid, zodat je de drempelgoed voelt. Nu is de mate dat je reactiekracht voelt afhankelijk op welke stoel je zit. De panhard stang duwt de auto nl aan de linkerkant omhoog. Met een plotselinge actie van inveren geeft dat een aardige opwaartse druk.
Deze kracht wordt vergroot hoe verder de as zijwaarts uit zijn ruststand wordt gedrukt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- Berichten: 38
Je merkt het inderdaad als je een drempel over gaat dat de wagen achter scheef in en uit veert.
De verklaring is helder vanuit jouw verhaal geredeneerd.
Is misschien voor jouw Timen ook wel en aardige methode om te bepalen welke extra schijfjes je tussen de carosserie en veer moet gaan plaatsen.
Misschien wordt het raadsel van "de scheve wagens" door deze methode structureel toe te passen wel definitief opgelost. Op de beursvloer in Utrecht heb ik ook de Team91wagen opgemeten wat betreft de hoogte op de hoeken. het was immers de eerste keer dat ik hem op een vlakke vloer kon opmeten. Hij was scheef. Nu kan ik dat inmiddels verklaren en had ik er eigenlijk even onder moeten kruipen om de stang los te maken.
Ben benieuwd naar je bevindingen Timen bij de te modificeren wagens en reeds gemodificeerde wagens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Dat de auto scheef veert is een effect van de reactiekracht bij inveren in combinatie met de panhardstang. Het effect wordt versterkt met versterkte veren. Daar doe je niets aan met gebruik van een panhard stang.
Met versterkte veren slaat de auto bij mij nooit door tot de aanslag. Dat deed de auto wel met de oude slappe veren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
De auto is op het moment (als ie na de VKB 2010 niet meer aangepast is) vóór 6 cm en achter 10 cm verhoogt.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- Berichten: 38
Dus zeg maar 6 cm voor en achter verhoogd.
En neen, ik heb aan de wagen nog verder niets gedaan.
Ik vond hem aardig recht staan op de beurs. Toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
De verplaatsing moet door de veren ook opgevangen worden. Ik ben niet op de vkb geweest en heb dus geen idee hoe de verhoging is toegepast.
De panhardstang komt nu wel erg uit de ideale positie(horizontaal).
Bij deze toepassing moet je er over gaan denken om het scharnierpunt aan de auto naar beneden te brengen. Dit moet een zeer stevige constructie worden anders zal het punt er af getrokken worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.