Verlagen Volvo 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2010 13:48 #1083672 door V700 register
Verlagen Volvo 940 is gemaakt door V700 register
Allen,

Sinds vorige week heb ik eindelijk weer de beschikking over een achterwiel aangedreven Volvo.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Volvo 940 2.3 Turbo uit maart 1991. Foto's zal ik snel plaatsen.
Naast een 3" downpipe voor een betere luchtdoorstroming wil ik de auto wat dichter bij de grond brengen....
DE VRAGEN: 1) Volstaat hier het enkel aanbrengen van Intrax verlagingsveren of heeft de auto dan ook andere schokdempers nodig?
2) Welke problemen (of: uitdagingen) zijn er met betrekking tot de starre achteras? En waar moet ik op letten?

Ik hoor jullie aanbevelingen/ tips graag.

Gr.

Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2010 22:31 #1293128 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je doelen?
Hangt er helemaal vanaf wat je wil...
Als je de auto slechts 1-2-3 cm omlaag zet met waarschijnlijk iets stuggere veren is er niks aan de hand en kan je gewoon door met de bestaande setup.

Als je uit bent op een werkelijke verbetering in wegligging en stuurgedrag wil je de auto wellicht verder omlaag brengen (4-8cm) en heb je veel baat bij nieuwe schokbrekers en (poly) rubbers.

Mijn filosofie is sowieso dat goeie schokdempers het weggedrag véél meer goed doen dan een ander setje veren. Als deze sneller/stugger zijn in de demping en kleinere hobbels snel opvangen/corrigeren heeft je wiel altijd langer contact met de weg, dus meer grip.
Andere vering hebben enkel effect op de gewichtsverdeling en de hoogte van het zwaartepunt. Niet onbelangrijk voor een goede wegligging maar als je wielen alle kanten op stuiteren (en dat doen ze met standaard demping en oude rubbers) dan heb je er relatief weinig aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 00:10 #1293144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je t doet, doe het dan
Als je t doet, doe het dan goed. Begin eerst maar eens met rubber bussen van PU te monteren zou mijn advies zijn. Eens kijken wat je dan zegt van de wegligging.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 06:35 #1293148 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Vergeet niet dat je achter een panhardstang hebt. Ga je de auto verlagen, zorgt deze ervoor dat de achteras niet meer in lijn met de vooras loopt. nu verschillen de meningen over wanneer men een verstelbare panhardstang moet gaan monteren. Bij een geringe verlaging is het waarschijnlijk niet noodzakelijk, maar vanaf een cm of 4 of lager is het zeker aan te raden om er een te monteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 09:09 #1293165 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onbalans

gj schreef : Ga je de auto verlagen, zorgt deze ervoor dat de achteras niet meer in lijn met de vooras loopt.

Dit zorgde bij mijn voormalige 940 voor structurele onbalans in de aandrijfas, weliswaar alleen in beladen toestand. Wellicht goed om rekening te houden met het balanceren van deze as.
Maar oh, wat staat het ze goed  Zie mijn avatar...
Joost

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 14:46 #1293209 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Joost, er valt niet veel te balanceren aan de achteras. Het is helaas een nadeel van een panhardstang. Een watt link zou veel beter zijn, maar ook duurder.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 01:26 #1293294 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic IPD
IPD heeft een verstelbare panhardstang in het assortiment.
Verder, met louter andere veren kun je al flink wat veranderen aan het weggedrag, maar voor het mooie moet je er meer knaken tegenaan gooien en andere dempers nemen en wat stabi's, als je die nog niet hebt. En natuurlijk rubber vervangen door polyurethaan.
Bij mij is de boel 4cm (ik denk eigenlijk wel meer) omlaag gegaan. Last van een trillende achteras heb ik bij normaal gebruik niet. Dat doet zich pas voor bij 5 volwassenen  in de auto of heel veel bagage.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-11-2010 01:50 #1293296 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Kan ik die verstelbare panhard stang ook gebruiken bij 6 CM
Kan ik die verstelbare panhard stang ook gebruiken bij 6 CM verhogen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 01:57 #1293298 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mailtje

Wytze schreef : Kan ik die verstelbare panhard stang ook gebruiken bij 6 CM verhogen?

Geen idee, waag er eens een mailtje aan zou ik zeggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2010 01:08 #1293503 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verlagen
Maar welke sets zijn gebruikt hier en waar moet je op letten, behalve voor de panhardstang dan.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC