Verlagen Volvo 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sinds vorige week heb ik eindelijk weer de beschikking over een achterwiel aangedreven Volvo.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Volvo 940 2.3 Turbo uit maart 1991. Foto's zal ik snel plaatsen.
Naast een 3" downpipe voor een betere luchtdoorstroming wil ik de auto wat dichter bij de grond brengen....
DE VRAGEN: 1) Volstaat hier het enkel aanbrengen van Intrax verlagingsveren of heeft de auto dan ook andere schokdempers nodig?
2) Welke problemen (of: uitdagingen) zijn er met betrekking tot de starre achteras? En waar moet ik op letten?
Ik hoor jullie aanbevelingen/ tips graag.
Gr.
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je de auto slechts 1-2-3 cm omlaag zet met waarschijnlijk iets stuggere veren is er niks aan de hand en kan je gewoon door met de bestaande setup.
Als je uit bent op een werkelijke verbetering in wegligging en stuurgedrag wil je de auto wellicht verder omlaag brengen (4-8cm) en heb je veel baat bij nieuwe schokbrekers en (poly) rubbers.
Mijn filosofie is sowieso dat goeie schokdempers het weggedrag véél meer goed doen dan een ander setje veren. Als deze sneller/stugger zijn in de demping en kleinere hobbels snel opvangen/corrigeren heeft je wiel altijd langer contact met de weg, dus meer grip.
Andere vering hebben enkel effect op de gewichtsverdeling en de hoogte van het zwaartepunt. Niet onbelangrijk voor een goede wegligging maar als je wielen alle kanten op stuiteren (en dat doen ze met standaard demping en oude rubbers) dan heb je er relatief weinig aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit zorgde bij mijn voormalige 940 voor structurele onbalans in de aandrijfas, weliswaar alleen in beladen toestand. Wellicht goed om rekening te houden met het balanceren van deze as.gj schreef : Ga je de auto verlagen, zorgt deze ervoor dat de achteras niet meer in lijn met de vooras loopt.
Maar oh, wat staat het ze goed Zie mijn avatar...
Joost
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verder, met louter andere veren kun je al flink wat veranderen aan het weggedrag, maar voor het mooie moet je er meer knaken tegenaan gooien en andere dempers nemen en wat stabi's, als je die nog niet hebt. En natuurlijk rubber vervangen door polyurethaan.
Bij mij is de boel 4cm (ik denk eigenlijk wel meer) omlaag gegaan. Last van een trillende achteras heb ik bij normaal gebruik niet. Dat doet zich pas voor bij 5 volwassenen in de auto of heel veel bagage.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geen idee, waag er eens een mailtje aan zou ik zeggen.Wytze schreef : Kan ik die verstelbare panhard stang ook gebruiken bij 6 CM verhogen?
- V700 register
- Nieuw lid
-