Wat heb ik nodig om een B234 in een B234 FT om te bouwen?

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-04-2010 14:07 #1080704 door Wytze Broerze
Dus zeg maar een B230 FT/FK te voorzien van een 16 klepper kop en die spelend en powerfull te krijgen. Natuurlijk op basis van de laatste, denk 1998, Bosch injectie techniek.
Is er ooit een dergelijke motor door Volvo zelf geleverd?
Of voegt dat weinig extra vermogen/koppel toe aan een B230 FT/FK.
Ben benieuwd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2010 14:12 #1274452 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Check
Miquel had hier een discussie over, wellicht informatief om die even op te zoeken. Er schijnt één (of twee) gebouwd te zijn, voor een directeur ergens bij Volvo. Nooit officieel in productie geweest. De FT/FK zijn motoren die al bij lage toerentallen veel vermogen hebben en die bij hogere toerentallen (waar een 16 klepper op zn best is) al snel last krijgen van de krappe standaard turbo. Wil je m echt snel maken, dan zul je denk ik ook wat aan de turbo moeten doen. Waarbij je weer wat van de heerlijke hoeveelheid trekkracht bij lagen toerentallen (zeg tussen de 1800 en 2500rpm) verliest omdat je grotere turbo dan nog niet effectief werkt. Biturbo opzet (kleine turbo voor lage toeren, grote voor hoge toeren) op de 16 kleppert misschien een ideetje ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2010 17:56 #1274456 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Power ?
Als het puur om vermogen gaat, dan kan je net zo goed een lachgasinjectie systeem monteren, veel goedkoper, er verandert motorisch niets, gewoon met een knopje inschakelbaar, als je power wilt. Heel eenvoudig tot wel 50 procent meer vermogen over het hele toerenbereik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2010 18:15 #1274461 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou eerst eens goed
Ik zou eerst eens goed kijken naar hoeveel vermogen je wil hebben. 200 pk? 250 pk? 300 pk? dat gaat allemaal nog (goed) met een 8v kop. Zet er een mooie turbo op (Stevige Garrett T3, misschien 18T/19T van 850/V70 of K24 van S60R) en je komt een heel eind zonder 16V te moeten gaan. Als tussenoplossing kan er ook een bewerkte 8v kopgebruikt worden (bewerkte kanelen, grotere uitlaatkleppen bijv).
Volvo heeft wel heel wat dingen gehad bij hun research afdeling, zoals B254FT versies enzo. Helaas is daar heel weinig over te vinden.
Bedenk dat de 16V weer andere spruitstukken dan de 8v nodig heeft. De standaard B230FT/FK turbo's zijn al klein op een B230FT/FK, laat staan op een 16V. Ook lijkt het me verstandig om de inkepingen in de zuigers te maken om extra speelruimte voor de kleppen te geven. De distributieriem heeft een speciale spanner nodig (Volvo penta spanner of een aftermarket oplossing). 
Het gaat, het kan, de winst is flink. Maar bedenk goed of het niet overkill is voor de gewenste pk's/prestaties.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2010 20:14 #1274467 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Bedenkt zoals JW al zegt eerst inderdaad eens goed wat je doel is. Wil je een snelle auto voor dagelijks gebruik of wil je echt iets bijzonders (=kostbaar) bouwen?
Een redblock is redelijk eenvoudig sneller te maken. Ik weet niet wat je op dit moment al gedaan hebt, maar begin eens met chips, MBC. Dan een uitlaat, grotere turbo en vervolgens een andere nokkenas, intercooler etc.
Als de dat allemaal al gedaan hebt is een 16V zeker een goede upgrade, maar wel eentje die tijd kost. Je zult een andere distributieriem + spanner nodig hebben, evenals een adapter voor het uitlaatspruitstuk. Inkepingen in de zuigers maken is ook een klusje die de nodige expertise vereist.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-04-2010 23:30 #1274500 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic OKE Thanks, ik ben alweer genezen.
Dat is dus een verhaal wat ik (nog) niet ga doen.
Ik hoor nu al zaken die ik niet ga (laten) doen. Inkepingen , aangepaste spruitstukken.
Ik kwam even op ideeen toen een 2300 16V op mijn schermpje verscheen. Maar dat is nu al weer helemaal verdwenen gelukkig als ik dit hierboven zo lees.
Neen ik wil nu gewoon mijn 86'er 740 estate uitrusten met een 1998 B230FK blok op LPI aan AUT bak en een stille 3 inch uitlaat (zonder kat) en een MBC en misschien een chipje.
Dan ga ik richting 200 PK en dat lijkt me voldoende voor een snelle wagen voor regelmatig gebruik.
Nogmaals Thanks voor de reacties

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2010 23:41 #1274503 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bullig...

Wytze schreef : Dat is dus een verhaal wat ik (nog) niet ga doen.
Ik hoor nu al zaken die ik niet ga (laten) doen. Inkepingen , aangepaste spruitstukken.
Ik kwam even op ideeen toen een 2300 16V op mijn schermpje verscheen. Maar dat is nu al weer helemaal verdwenen gelukkig als ik dit hierboven zo lees.
Neen ik wil nu gewoon mijn 86'er 740 estate uitrusten met een 1998 B230FK blok op LPI aan AUT bak en een stille 3 inch uitlaat (zonder kat) en een MBC en misschien een chipje.
Dan ga ik richting 200 PK en dat lijkt me voldoende voor een snelle wagen voor regelmatig gebruik.
Nogmaals Thanks voor de reacties

Met zo'n opzet ga je gewoon ook al heel veel plezier hebben Wytze, vergis je niet. E.e.a. is dan nog steeds absoluut rijdbaar en vooral betaalbaar. Grap is ook dat het dan gewoon al een "wolf in schaapskleren" is. De verleiding om verder te gaan is natuurlijk erg groot maar daar heb je dus heel veel expertise, ruimte, geduld én geld voor nodig.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2010 07:35 #1274517 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic B234FT
Hoi Wytze,

ik heb ook ooit het idee gehad om een B234FT te bouwen. Inmiddels heb ik alle spullen bij elkaar (custom in- uitlaatspruitstuk, turbo, downpipe, ECU en EZK, 3"LMM enz...) maar de B234F die ik daarvoor wilde gebruiken gaat weg (de Gouden Koets) dus het project gaat de plank op. Als het goed is staat de discussie hier nog wel ergens....
Het is absoluut mogelijk, maar niet iets wat je even in een mooi weekend doet. Ik heb begrepen dat er ooit voor een hoge pief bij Volvo eentje gebouwd is, en er is iemand bij Nordicar die er mee bezig is (al zolang als ik daar kom ). Het is dus mogelijk maar je moet er wel even de tijd voor nemen!

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2010 10:02 #1274530 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leg eens uit

Wytze schreef : een stille 3 inch uitlaat (zonder kat)

Waarom?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2010 10:18 #1274531 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik nog staan
Miquel :
Ik heb nog een B234F Estate staan , mag je daar dan je Turbo setje wel inbouwen  , heb ik er weer een Turbo bij.
En weet je voor de volgende keer gelijk hoe het moet.
(

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC