Welk K&N tupe vervangingsfilter op mijn 940?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat jij doet moet jij weten, Ik heb op mijn andere non-turbo auto ook zo'n filter en die bevalt prima. Op top toeren lijkt hij wat beter door te trekken, verder loopt die net iets soepeler. Die ene voelt het wel de andere niet. De ene vind het het geld waard de andere niet.
Bij de Volvo hoop ik een iets lager verbruik en daarbij misschien een wat soepelere loop.
Alsof je meteen alles uit ene motor moet halen zodra je iets gaat aanpassen.
Reinigen mag na 50.000 miles.... Terwijl het hier niet eens zo stoffig is.
Fijn dat je de kennis bezit over het vollidig tunen van een motor. Ik wil dat voorlopig niet. Mijn vraag was dat dan ook niet.
Mijn vraag was welke van de 2 past.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik moet dus 33-2526 hebben volgens jou.
Die is wel goedkoper....
Nog iemand met dezelfde mening? Ik weet het niet meer, ik dacht juist die andere..
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Vergelijk het ook eens met een standaard 850R, daar zit ongeveer dezelfde maat papierfilter in als in de 940T, dat filter is blijkbaar goed genoeg om 250PK aan lucht door te laten. Zelfs gechipte auto's (285pk) hebben vaak geen ander luchtfilter.
Een K&N filter is gebaseerd op een opener filterstructuur m.a.w. het filter laat ook meer en grotere particles door, gevolg is meer stofdoorlaat. Dit is te meten door de gebruikte motorolie te laten analyseren. Daar zal uitkomen dat er met een KN filter meer silicium (zand!) in de motorolie voorkomt, dit zand zorgt voor verhoogde slijtage van lagerschalen, zuigerveren,zuigers, enz.
Gewoon met regelmaat een schoon papierfilter erin plaatsen en your good to go! (tip: schrijf met benzinestift de km-stand op het luchtfilter. Dan weet je altijd hoelang de oude er al in zat.
zoals hierboven vermeld klopt qua vermogen. open air filters zijn echt pas effectiefer bij vermogens boven de 450-500pk'sJanV schreef : het is bewezen (met drukvalmetingen, zie turbobricks forum) dat de papieren luchtfilters in de 700/900 meer dan groot genoeg zijn en meer dan genoeg lucht doorlaten. Zoveel zelfs dat je niet tekort komt tot 300PK.
Vergelijk het ook eens met een standaard 850R, daar zit ongeveer dezelfde maat papierfilter in als in de 940T, dat filter is blijkbaar goed genoeg om 250PK aan lucht door te laten. Zelfs gechipte auto's (285pk) hebben vaak geen ander luchtfilter.
Een K&N filter is gebaseerd op een opener filterstructuur m.a.w. het filter laat ook meer en grotere particles door, gevolg is meer stofdoorlaat. Dit is te meten door de gebruikte motorolie te laten analyseren. Daar zal uitkomen dat er met een KN filter meer silicium (zand!) in de motorolie voorkomt, dit zand zorgt voor verhoogde slijtage van lagerschalen, zuigerveren,zuigers, enz.
Gewoon met regelmaat een schoon papierfilter erin plaatsen en your good to go! (tip: schrijf met benzinestift de km-stand op het luchtfilter. Dan weet je altijd hoelang de oude er al in zat.
en geven onder de 300-350pk alleen een wat sportiever geluid.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
zo kom je dus tegen dat de luchtmassameter defect kan raken door afzetting/inbranden van de olie waardoor het zuinig beoogde gebruikt ineens duur gebruik tot gevolg heeft.
daarbij komen de kosten van een nieuwe lmm nog eens.
stationair loopt de auto zeker niet mooier, ik heb nog nooit een soepel en regelmatige lopende rallycar gezien en gehoord.
Indien je alleen een sport filter plaatst is er eigenlijk geen verbetering ,buiten dat je tegen iedereen kan vertellen dat je er een K&N filter in heb zitten.
echt voordeel zal je pas kunnen halen als je een komplete aanpak doet zoals er 1 lid van ons heeft gedaan (laten doen).
verder moet de reiniging zeker goed gebeuren (wat nog wel eens fout gaat).
verder door de open structuur is de aanzuig (lijkt) kleiner waardoor er bij het wegrijden bij lage toeren een verlies van koppel is.
hoge toeren motoren hebben daar minder last van zoals impreza's ed. Maar onze baksteen heeft juist een lage toeren motor.
omdat het max. koppel redelijk laag ligt zal dat dus minder worden(is ook minimaal maar toch).
Je krijg dus bij een open filter dus alleen een wat sportiever geluid dan bij een volvo inlegkruisje.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Succes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor de duidelijkheid. Het gaat niet om een openlucht systeem. Ik weet dat de motor dat momenteel niet nodig heeft.
Beschadigen van de LMM gebeurd alleen bij overmatig olieën van het filter.
Een hele aparte intake met schotten enz, vind ik wat overdreven. Ik wil hem redelijk orgineel houden.
Dat je vaker olie moet wisselen omdat die slechter filtert snap ik niet? Sinds wanner komt de aangezogen lucht in de olie terecht? Overigens rijd ik misschien 10.000km per jaar.
Dat het filter niets uitmaakt omdat het origineel tot 350pk genoeg lucht aanzuigt klopt ook niet. Uiteraard kan het filter tot 350 genoeg lucht aan zuigen. Maar als er minder restricties in de aanzuig zitten zal hij makkelijker vermogen leveren. Als ik een zakdoek om mijn mond doe kan ik ook adem halen en in leven blijven, echter is het een stuk makkelijker zonder.
Maar ik ben toch aan het twijfelen gebracht... Heb nu toch maar een uitlaat voor mijn andere auto besteld, wantja, je moet wel kopen in deze tijden..