Welk K&N tupe vervangingsfilter op mijn 940?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2009 19:58 #1249925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motief
Het motief voor de topicstarter om een K&N filter te monteren is een zuiniger verbruik, zoals hij in de discussie heeft aangegeven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2009 20:19 #1249930 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Krots;   Wat jij doet moet
Krots;

Wat jij doet moet jij weten, Ik heb op mijn andere non-turbo auto ook zo'n filter en die bevalt prima. Op top toeren lijkt hij wat beter door te trekken, verder loopt die net iets soepeler. Die ene voelt het wel de andere niet. De ene vind het het geld waard de andere niet.
 Bij de Volvo hoop ik een iets lager verbruik en daarbij misschien een wat soepelere loop.
 Alsof je meteen alles uit ene motor moet halen zodra je iets gaat aanpassen.

Reinigen mag na 50.000 miles.... Terwijl het hier niet eens zo stoffig is. 

Fijn dat je de kennis bezit over het vollidig tunen van een motor. Ik wil dat voorlopig niet. Mijn vraag was dat dan ook niet.

Mijn vraag was welke van de 2 past.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2009 20:21 #1249932 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk;   Ik moet dus
Henk;

Ik moet dus  33-2526 hebben volgens jou.

Die is wel goedkoper....

Nog iemand met dezelfde mening? Ik weet het niet meer, ik dacht juist die andere.. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2009 20:28 #1249934 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja, ik denk dat je de 2526 moet hebben. Met die keuze valt alles op zn plaats, dan klopt die opmerking dat de 2526 voor alle typen is van na '94 en de informatie die bij jouw bouw/modeljaar gegeven wordt. En je hebt geen diesel, hoewel een LPT wel een heerlijk hoog koppel heeft bij lage toerentallen :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2009 21:10 #1249941 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic luchtfilter
het is bewezen (met drukvalmetingen, zie turbobricks forum) dat de papieren luchtfilters in de 700/900 meer dan groot genoeg zijn en meer dan genoeg lucht doorlaten. Zoveel zelfs dat je niet tekort komt tot 300PK.
Vergelijk het ook eens met een standaard 850R, daar zit ongeveer dezelfde maat papierfilter in als in de 940T, dat filter is blijkbaar goed genoeg om 250PK aan lucht door te laten. Zelfs gechipte auto's (285pk) hebben vaak geen ander luchtfilter.
Een K&N filter is gebaseerd op een opener filterstructuur m.a.w. het filter laat ook meer en grotere particles door, gevolg is meer stofdoorlaat. Dit is te meten door de gebruikte  motorolie te laten analyseren. Daar zal uitkomen dat er met een KN filter meer silicium (zand!) in de motorolie voorkomt, dit zand zorgt voor verhoogde slijtage van lagerschalen, zuigerveren,zuigers, enz.
Gewoon met regelmaat een schoon papierfilter erin plaatsen en your good to go! (tip: schrijf met benzinestift de km-stand op het luchtfilter. Dan weet je altijd hoelang de oude er al in zat. 

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
19-10-2009 00:26 #1249965 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic klopt

JanV schreef : het is bewezen (met drukvalmetingen, zie turbobricks forum) dat de papieren luchtfilters in de 700/900 meer dan groot genoeg zijn en meer dan genoeg lucht doorlaten. Zoveel zelfs dat je niet tekort komt tot 300PK.
Vergelijk het ook eens met een standaard 850R, daar zit ongeveer dezelfde maat papierfilter in als in de 940T, dat filter is blijkbaar goed genoeg om 250PK aan lucht door te laten. Zelfs gechipte auto's (285pk) hebben vaak geen ander luchtfilter.
Een K&N filter is gebaseerd op een opener filterstructuur m.a.w. het filter laat ook meer en grotere particles door, gevolg is meer stofdoorlaat. Dit is te meten door de gebruikte  motorolie te laten analyseren. Daar zal uitkomen dat er met een KN filter meer silicium (zand!) in de motorolie voorkomt, dit zand zorgt voor verhoogde slijtage van lagerschalen, zuigerveren,zuigers, enz.
Gewoon met regelmaat een schoon papierfilter erin plaatsen en your good to go! (tip: schrijf met benzinestift de km-stand op het luchtfilter. Dan weet je altijd hoelang de oude er al in zat. 

zoals hierboven vermeld klopt qua vermogen. open air filters zijn echt pas effectiefer bij vermogens boven de 450-500pk's
en geven onder de 300-350pk alleen een wat sportiever geluid.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
19-10-2009 00:27 #1249964 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic even googlelen
als je kijkt wat de nadelen zijn die men ondervonden heeft met K&n filters zou ik nog even nadenken voor je hieraan begint.
zo kom je dus tegen dat de luchtmassameter defect kan raken door afzetting/inbranden van de olie waardoor het zuinig beoogde gebruikt ineens duur gebruik tot gevolg heeft.
daarbij komen de kosten van een nieuwe lmm nog eens.
stationair loopt de auto zeker niet mooier, ik heb nog nooit een soepel en regelmatige lopende rallycar gezien en gehoord.
Indien je alleen een sport filter plaatst is er eigenlijk geen verbetering ,buiten dat je tegen iedereen kan vertellen dat je er een K&N filter in heb zitten.
echt voordeel zal je pas kunnen halen als je een komplete aanpak doet zoals er 1 lid van ons heeft gedaan (laten doen).
verder moet de reiniging zeker goed gebeuren (wat nog wel eens fout gaat).
verder door de open structuur is de aanzuig (lijkt) kleiner waardoor er bij het wegrijden bij lage toeren een verlies van koppel is.
hoge toeren motoren hebben daar minder last van zoals impreza's ed. Maar onze baksteen heeft juist een lage toeren motor.
omdat het max. koppel redelijk laag ligt zal dat dus minder worden(is ook minimaal maar toch).
Je krijg dus bij een open filter dus alleen een wat sportiever geluid dan bij een volvo inlegkruisje.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2009 16:50 #1249994 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij een K&N of
Bij een K&N of gelijksoortige filters moet je alleen oppassen dat de LMM niet verstoord wordt. De filterolie (die de grotere doorlaat juist weer iets tempert en gelijk stof vasthoudt) moet zo dun aanwezig zijn dat deze NOOIT kan doorlekken en op de LMM kan terechtkomen. De LMM zal dan een fout (= te weinig lucht) signaal afgeven naar het motormanagement. Deze zal op zijn beurt aangeven om minder brandstof door te laten. Resultaat - vermogensdip, een hetere motor en veel gevaarlijker - pingelen - door een teveel aan lucht in de verbrandingskamer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2009 19:27 #1250003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sjabba,
Ik zou geen K&N filter in het standaard luchtfilterhuis zetten. Die dingen filteren niet best en zoals Erik al zei, ze hebben een olie film, die de LMM kan beinvloeden.... De Volvo filters zijn behoorlijk overbemeten. Als je iets meer vermogen wilt, koop dan een echt professioneel filter, een rond filter van itg bijvoorbeeld. Die zet je direct op de LMM, het originele filterhuis sloop je er dan dus uit. Je zorgt er ook meteen voor dat het filter alleen louter KOUDE lucht aanzuigt!! Koude lucht heeft meer massa en dus ook zuurstof, dat laatste scheelt echt wel wat. Dit doe je door een schot van aluminium te maken voor het luchtfilter die alle warme lucht van het motorkompartiment afsluit en de lucht alleen via de voorkant van de koplampen en de zijkant aanzuigt (rubberen dop in het spatbord wegnemen). Dat lijkt ingewikkeld maar valt best mee. Je maakt een mal van hard karton en knipt en plakt het karton net zo lang totdat alles netjes past en ook afsluit als je de motorkap dicht doet. Hierna vouw je het karton open, legt het op een stuk aluminium plaat en zet de plaat vast op een stuk hout; multiplex of zo. Daarna met de decoupeerzaag de boel uitzagen. Het aluminium omplooien op de naden van de kartonnen mal en het zelfgemaakte schot inbouwen. Dat geeft wat meer vermogen; een echt goed professioneel filter van itg, maar wel duurder dan K&N, en met de voorziening van aanzuiging van alleen koude lucht! De filters van itg kun je gewoon uitwassen met een sopje om ze schoon te maken.
Succes,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2009 20:08 #1250009 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, allerlei reacties. Leuk
Ok, allerlei reacties. Leuk om te lezen.

Voor de duidelijkheid. Het gaat niet om een openlucht systeem. Ik weet dat de motor dat momenteel niet nodig heeft.
 Beschadigen van de LMM gebeurd alleen bij overmatig olieën van het filter.

Een hele aparte intake met schotten enz, vind ik wat overdreven. Ik wil hem redelijk orgineel houden.

Dat je vaker olie moet wisselen omdat die slechter filtert snap ik niet? Sinds wanner komt de aangezogen lucht in de olie terecht? Overigens rijd ik misschien 10.000km per jaar.

Dat het filter niets uitmaakt omdat het origineel tot 350pk genoeg lucht aanzuigt klopt ook niet. Uiteraard kan het filter tot 350 genoeg lucht aan zuigen. Maar als er minder restricties in de aanzuig zitten zal hij makkelijker vermogen leveren. Als ik een zakdoek om mijn mond doe kan ik ook adem halen en in leven blijven, echter is het een stuk makkelijker zonder. 

Maar ik ben toch aan het twijfelen gebracht... Heb nu toch maar een uitlaat voor mijn andere auto besteld, wantja, je moet wel kopen in deze tijden.. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC