Meedenken over een B234F(T)!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je niet bedoelt wat ik denk dat je eigenlijk bedoelt, snap ik je niet, en dan zou ik wat meer uitleg willen . Een turbo is een turbo. Je kan zelf de druk waarmee je gaat rijden bepalen (binnen bepaalde grenzen natuurlijk). Je kiest dus niet een LPT of een HPT turbo, maar je kiest een turbo die kan voldoen aan het vermogen dat jij zou willen behalen. Begrijp ik je goed of niet?Miquelangelo1969 schreef :
Michael Oud schreef :
Je bedoelt "Dat zou een goede reden kunnen zijn om enkel met een lage turbodruk te rijden".Miquelangelo1969 schreef : Dat zou een goede reden kunen zijn om een LPT te kiezen ipv een FPT....
GG,
Nou , ik bedoel meer:
Dat zou een goede reden kunnen zijn om een LPT te kiezen ipv een HPT....
GG,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
een leuke turbo (grotere Garrett ofzo) zou heel mooi zijn, eventueel een 15G turbo van een 850 ook, vanalles kan.
een turbo op het B234 blok is op TB al een aantal keer gedaan. als je het netjes doet, het mengsel in de gaten houd, goeie finetuning doet, dan kan het als ik op die gevallen af ga. Zelf wil ik een turbo op mijn B230F gaan zetten, die is met 9.8:1 niet zo heel verschillend van de B234F qua compressieverhouding. wel een heel andere motor qua verbrandingskamers. om de hitte (en de rest) onder controle te houden komt er een oliekoeler, grotere radiateur van een 940, een turbo met een relatief grote turbine, grote intercooler, boost control met knock sensing, wideband lambda meter, olie druk/temp, misschien nog EGT meting. Misschien niet allemaal nodig, maar wel leuk. In ieder geval, dat is mijn plan, onderdelen zijn er al grotendeels, we zullen zien hoe het gaat, en of het in de goede richting zit wat ik nu bedacht heb.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waardoor je dus nooit echt ver boven de 200nogwat pk uit kan komen dan . En zoals al gezegd, LPT of HPT zegt niks over de turbo zelf, alleen iets over op hoe hoog de druk afgeregeld wordt die hij levert.Miquelangelo1969 schreef : Dat zou een goede reden kunen zijn om een LPT te kiezen ipv een FPT....
GG,
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Het lijkt mij onlogisch wanneer LPT (Low Pressure Turbo) of HPT (High Pressure Turbo) niets over een turbo zou zeggen, is de DRUK die een turbo leverd niet de essentie van een turbo?Sanderglt schreef :
Waardoor je dus nooit echt ver boven de 200nogwat pk uit kan komen dan . En zoals al gezegd, LPT of HPT zegt niks over de turbo zelf, alleen iets over op hoe hoog de druk afgeregeld wordt die hij levert.Miquelangelo1969 schreef : Dat zou een goede reden kunen zijn om een LPT te kiezen ipv een FPT....
GG,
Maar goed, ik gooi nu eens niet de knuppel in het hoenderhok....
Ik heb uit reacties van mensen die ik hoog aanschrijf in hun kennis van het tunen en opvoeren van motoren begrepen dat een lage turbodruk voor een B234F motor veiliger is dan een hoge turbodruk, vandaar mijn reactie over LPT (low Pressure Turbo) versus HPT (High Pressure Turbo).
En alleen een turbo zal sowieso niet meer dan 200PK leveren, dit zal pas gebeuren wanneer andere zaken ook veranderd worden, zoals grotere luchtinlaat, betere luchtuitlaat, grotere injectoren, andere EZK en andere ECU....etc. maar het ging hier even over de turbo voor een B234F....

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Het maximum bereik van de turbo (volume, druk, opspoelen) wordt wel bepaald door het ontwerp. Maar als je binnen die grenzen blijft (bijv, door een zachte/lage boostregeling) kun je verschillend gedrag en verschillende motorperformance krijgen met dezelfde hardware. Zowel de LPT als HPT liggen onder het maximum want je kunt tot ongeveer 1 bar (of nog wel hoger) met die turbos.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Verwarrend dan eigenlijk......
Maar goed, dan zal ik mijn relaas aanpassen en zeggen: Ik denk dat een B234F misschien beter af is met een lagere turbo druk dan met een hogere.... zoiets?
Hoewel ik nu ook weer gehoord heb dat een SuperCharger misschien wel wat voor een B234F is.....

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien is het een idee om een boek te kopen/lenen over turbochargers. Er bestaan diverse boeken over het turbo-en van bestaande motoren. Daar staat het vaak duidelijker in dan we het met zn allen hier kunnen verwoorden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Precies. Ga er een keer een paar avonden voor zitten. Je zou ook wat vaker op turbobricks kunnen kijken. Nadeel is dat het allemaal nogal bijdehante gasten zijn, en dat het engels af en toe lastig te snappen is als ze dingen af gaan korten enzo. Sowieso is technisch engels niet iets wat je op de middelbare school hebt gehad denk ikJW schreef : De B230FK was er vanwege belastingredenen, 100Kw en meer was een andere kategorie in Zweden. B230FT was er voor de mensen die meer wilden betalen, meer opties (sper-dif etc).
Misschien is het een idee om een boek te kopen/lenen over turbochargers. Er bestaan diverse boeken over het turbo-en van bestaande motoren. Daar staat het vaak duidelijker in dan we het met zn allen hier kunnen verwoorden.

Zonder je te willen benadelen lijkt het alsof je erg impulsief bent in je aankopen en ideëen. Neem de tijd voor je upgrades.
Even offtopic: Volgens mij is Nederland 1 van de weinige landen waar niet op motorinhoud/vermogen wordt belast, of wat?