B234F nokkenassen!?
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

Ten eerste bedankt tot nu toe voor alle reactie's, leuk om te zien dat het 'leeft' dit onderwerp!
Mag ik ten tweede de discussie over het wel dan niet weglaten van de balansassen cq. riemen overslaan.
Ik ben bang dat dit een hele lange discussie gaat worden die mij geen antwoorden zal geven op mijn vragen.
Ik heb daar inmiddels zo mijn eigen idee over en daar blijf ik ook even bij. (volgens mij zitten ze er niet voor niets op, maar goed dat is een andere discussie... )
Ik ben deze topic gestart met de vraag wat voor andere nokkenassen ik waarom zou kunnen gebruiken in mijn B234F motor, waar ik nog niet echt een antwoord op heb......
Een nieuwe vraag die nu bij mij opkomt is: wat is het verschil tussen een zgn. downpipe en een spaghettiuitlaatspruitstuk? En wat is het verschil tussen een compressor en een turbo?
Nou, dat zijn al weer twee nieuwe en één oude vraag!
Oh ja, om even antwoord te geven op de vraag waarom ik niet eerst al die andere dingen (ECU, EZK etc.) ga monteren is de volgende: Ik kan hier alleen voor de deur sleutelen, en heb helaas geen garage tot mijn beschikking.
Dat betekent dat ik elke avond mijn auto weer weg moet kunnen zetten op de dijk omdat de buren er anders niet meer langs kunnen. Nu zit ik erover te denken van de zomer een garage te huren om alles te gaan doen,
en ik ga dan graag goed voorbereid aan de slag. Daarnaast is het weer nu ook niet echt lekker buitensleutelweer! En Skepp is mijn dagelijkse auto, die ik het liefst zou weinig mogelijk half af stil laat staan.....
Ik kijk uit naar jullie reactie's!!

GG,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
. De downpipe is volgens mij het stukje uitlaat dat meteen na het spruitstuk komt, cq het stukje pijp dat begint op het punt waar alle uitlaatpijpen van de cilinders bij elkaar komen. Volgens mij is een spaghettispruitstuk een spruitstuk wat geoptimaliseerd is voor de juiste stroming (oa lengtes van de uitlaatpijpen tot het punt waar ze samen voor elke cilinder aangepast). Hoewel de originele uitlaatspruitstukkken vast ook er met reden uitzien zoals ze eruit zien. Turbo verhoogt de druk van inlaatlucht door een turbine, aangedreven door uitlaatgassen. Een compressor verhoogt de inlaatdruk door mechanische arbeid, aangedreven door bijv. een V-riem. .Miquelangelo1969 schreef : Een nieuwe vraag die nu bij mij opkomt is: wat is het verschil tussen een zgn. downpipe en een spaghettiuitlaatspruitstuk? En wat is het verschil tussen een compressor en een turbo?
Herken dat. Wil binnenkort mijn oliekoeler demonteren ter controle. Issie kapot, dan moet ik m er toch weer opzetten om maandags weer naar het werk te kunnen. Later weer een keer vervangen. Een oliekoeler s te duur om preventief te vervangen (heb 250 euri gehoord).Miquelangelo1969 schreef : En Skepp is mijn dagelijkse auto, die ik het liefst zou weinig mogelijk half af stil laat staan.....
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Is de loods in Marknesse (als ie weer leeg is) of de H&M loods in Alblasserdam geen optie? Daar heb ik m'n schijven en m'n tank vervangen. Het is een eind rijden, maar "buiten" is voor mij ook niet echt een optie met dit weer en de meeste doehetzelfgarages die ik gevonden heb, horen bij een automaterialenzaak. En daar geldt hetzelfde als op sleuteldagen: "Alleen monteren wat je bij ons koopt".Miquelangelo1969 schreef : Ik kan hier alleen voor de deur sleutelen, en heb helaas geen garage tot mijn beschikking.
En Skepp is mijn dagelijkse auto, die ik het liefst zou weinig mogelijk half af stil laat staan.....
... Nu zit ik erover te denken van de zomer een garage te huren om alles te gaan doen,
en ik ga dan graag goed voorbereid aan de slag. Daarnaast is het weer nu ook niet echt lekker buitensleutelweer!
groetjes
Mathy
PS ECU is zo verwisselt, al zal het eventueel toevoegen van het E-fandraadje iets meer tijd kosten. De EZK duurt misschien iets langer, omdat ie op een plek zit, waar je waarschijnlijk onderste boven voor in je auto moet klimmen.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar misschien is het wel mogelijk om alles hier binnen monteer klaar te maken en dan richting Alblasserdam te rijden...en dan daar een dag flink aan de gang.
Dan wel hopen dat alles werkt, anders moet ik alsnog daar slapen!

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
2. Ik snap niet dat iemand die meer vermogen wilt, dan wel de balansassen laat zitten... Ik weet dat ik het er niet over mag hebben, maarja...
Ze hebben inderdaad nut, ze verminderen de trillingen een beetje... maar gelooft er iemand dat ze iets te doen hebben met de levensduur van de motor ofzo?
Meeste B234's gaan stuk omdat die riem breekt, vandaar het grotere aantal 16V koppen met kromme kleppen..
En mensen die met redblock's 300+ pk draaien gebruiken ze ook niet. En dat terwijl je de motor zwaarder belast.
En over die nokkenassen, begin met wat je al hebt. Rij die motor los, en ga langzaam die veranderingen doorvoeren. Een B234 die goed loopt is behoorlijk snel.
En wil je toch andere? Ben bang dat er niets anders op zit dan ze te kopen bij een van de eerder genoemde bedrijven. Maar natuurlijk ook goed blijven zoeken op internet naat tweedehands spul.
PS: Je weet wel de motieven voor het niet gebruiken van de balansassen?
Groet,
Philip
PS: wat voor uitlaat neem je onder die B234? Ook een grotere KAT.?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou ik zo en zo doen, doe het zelf ook zo, kan mijn auto eigenlijk ook niet missen. Je komt tijdens het echte inbouwen vaak toch weer onverwachte dingetjes tegen. Bovendien heb je bij vooraf in elkaar zetten ook gelegenheid om extra onderdelen te halen als je erachter komt dat je nog iets mist. Je kunt dan ook dingen meteen goed doen, ipv dat je erachter komt dat iets nog niet OK is en je een improvisatie monteert. Later moet je die improvisatie dan weer netjes in orde maken, wat weer extra tijd en misschien geld kost. Met voorbereiding kun je het "werk van het werk" een beetje voorkomen. Bovendien kun je vaak ook makkelijker terug als je hele "samenstellingen" in één keer demonteert en vervangt door andere complete samenstellingen en het niet helemaal lijkt te lukken (je kunt dan de werkende configuratie als één geheel dan weer terugzetten). Als ik je beschrijving zo lees, zou ik in ieder geval je hele inlaatspruitstuk in elkaar zetten. Injectoren erin met nieuwe rubber O-ringen, gasklephuis eraan, juiste pakkingen ertussen. Checken of je de benzinerail over kunt nemen, anders die ook alvast aanschaffen en monteren. Zorgen voor de juiste slangklemmen voor de slang op het gasklephuis. Checken of bestaande slangen passen (diameter, lengte, bochten ??), zo nodig andere slangen bestellen. Checken of je de luchtfilterbox + LMM plug & play kunt plaatsen, als dat niet kan aanpassing van montage zoveel mogelijk voorbereiden. Je kunt dan vrij simpel je oude spruitstuk eraf halen en als het tegenzit ook als één geheel weer terugzetten.Miquelangelo1969 schreef : Maar misschien is het wel mogelijk om alles hier binnen monteer klaar te maken en dan richting Alblasserdam te rijden...en dan daar een dag flink aan de gang.
Misschien kun je dan de benodigde tijd in het gunstigste geval beperken tot een uurtje of 3-4. Zit het tegen dan wordt het geen nachtwerk. Past alles dan heb je tijd om nog wat te ouwehoeren

- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar ik kan me ergens niet voorstellen dat die dingen er alleen op zitten omdat de auto anders (onmerkbaar) meer zou wiebelen, ik denk eerder dat de riem ook als ondersteuning van de DB riem fungeert, want daar zal toch alle kracht op komen ipv dat het over twee riemen verdeeld wordt?
Maar goed, laat ik die discussie nu niet gaan voeren. Maar ik snap je standpunt wel!
Ik ben naast het spaghettie spruitstuk van plan om er een 2,5" Simons onder te plaatsen, eventueel met een sportcat of met een extra demper ipv catalisator. (heb een hele mooie gezien met 2x70mm eindpijpen )
Het idee van een breedband lambdasond vind ik ook interessant.....

@Henk, voor zover ik heb kunnen meten is alles plug and play, behalve dan het gasklephuis monteren op het inlaatspruitstuk, maar dat kan ik lekker hier in de werkplaats doen.
eventueel wil ik de slang van de LMM naar het gasklephuis gaan vervangen door een rvs of ander stevig kunststof buis, ik ben de naam even kwijt...
En dan inderdaad maar kijken of ik goed voorbereid een dagje in de H&M loods terecht kan!

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Dat gebeurt, omdat Volvo voor de verkeerde oliepompbout gekozen heeft. Die knapt als je hem niet iedere 60.000 km vervang. Waardoor je distributieriem eraf loopt.flip_21 schreef : Meeste B234's gaan stuk omdat die riem breekt, vandaar het grotere aantal 16V koppen met kromme kleppen..
Die kunnen dat risico nemen, omdat ze met die 300+ pk's niet dagelijks rijden.Waarna je ook nog schreef : En mensen die met redblock's 300+ pk draaien gebruiken ze ook niet. En dat terwijl je de motor zwaarder belast.
groetjes
Mathy
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

@Henk, inderdaad een goed idee om eens te kijken op welke en of mijn cat verplicht is.
Ik zat zelf te denken hem eventueel te vervangen door een demper met het idee dat de lambdasond toch ook ergens in geplaatst moet worden? Maar misschien kan die ook wel in de pijp gemonteerd worden....
De pijp die ik bedoel is in plaats van het harmonicastuk wat nu tussen LMM en gasklephuis zit. Ik heb begrepen dat de luchtstroom door de ribbels verstoord wordt en je zo dus geen optimale stroom van lucht richting inlaatspruitstuk hebt, dit kan je verhelpen door er een 'strak wandige buis' tussen te zetten. Ik heb zelfs ergens gelezen dat je voor de LMM een compressortje in het luchtinlaatsysteem kan bouwen om zo de luchttoevoer te vergroten..... maar da's voor later.

@Mathy, die bout is bij mij inmiddels al vervangen door een iets sterker exemplaar, maar ik ken het verhaal wel wat je noemt, er werd mij daar specifiek op gewezen bij het vervangen van mijn DB.
@Flip, ik kan natuurlijk eens proberen wat het verschil is wanneer ik de balansriem eraf haal, hoewel eraf natuurlijk makkelijker is als er weer op!

GG,