stevig gas bij 80 km/u --> even 'dreunen'...

  • Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 12:11 #1230961 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Alleen rubber >

Wouter1973 schreef : Vervanging van het tussenaslager (de oude was érg ruim geworden in het rubber) heeft het dreunen opgelost.

Wouter,
Heb je alleen het rubber vervangen of ook het lager ? Alleen het rubber vervangen lijkt me gemakkelijker als met lager. 
De reden is dat ik het nieuwe tussenlager incl rubber al een tijdje in de kofferbak heb liggen en me afvraag of ik ook het lager zal vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 12:58 #1230966 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onder koppel.....

Wouter1973 schreef : ................ en het dreunen doet zich bij lagere toeren voor, eerder rond de 2000 toeren of iets daaronder (als je 80 rijdt in de vijfde versnelling). Desondanks denk ik dat ik de druk toch ietsjes lager zet, en ik zal de adviezen met betrekking tot het vermijden van plankgas bij lagere toerentallen ter harte nemen.


De B230FK heeft z'n (max) koppel vanaf 2300 tpm. Daaronder, rond de 2000 tpm of iets daaronder, vol gas weg willen is de motor onnodig zeer hoog belasten. Terugschakelen dus en op het koppel rijden.
Dat "nieuwe" rijden is wel mooi voor de knip maar niet voor een motor. Van hogere toerentallen heeft een motor geen last, van (erg) lage wel ............en dat hoor je!
Ik zit zelf ook op 0.7 - 0.8 bar, lpg en geen last van boost-spikes. 

Groet,
Erik 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 13:02 #1230967 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij een volgende
Bij een volgende onderhoudsbeurt gaat mijn ouwe dame op de brug, dus dan kijk ik het meteen even na, veel last heb ik er (nog) niet van, maar onbelast en met een trage ongeblazen diesel zegt dat natuurlijk niets.
Dit weekend ga ik een caravan bekijken (ik heb nu een fatsoenlijke wagen, dus ga ik daar ook komende zomer gebruik van maken om met de caravan op reis te gaan) en als die er op het eerste zicht ok uit ziet ook een stukje mee rijden, dan is de kans al iets groter dat ik een eventueel versleten lager(rubber) voel, al is het maar een 2-persoonscaravannetje van minder dan 750kg (had liever een grotere gehad, maar de krent in mij kan dit dingetje echt niet laten staan voor de prijs die er maar voor gevraagd wordt, mits in fatsoenlijke staat).
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 20:55 #1231018 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hebben ze die in België
Hallo Isabelle

Candisa schreef : ... de krent in mij ...

Toch een beetje Hollands bloed?
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 21:03 #1231020 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Het nieuwe rijden
Hallo Erik

VErik schreef : De B230FK heeft z'n (max) koppel vanaf 2300 tpm. Daaronder, rond de 2000 tpm of iets daaronder, vol gas weg willen is de motor onnodig zeer hoog belasten. Terugschakelen dus en op het koppel rijden.
Dat "nieuwe" rijden is wel mooi voor de knip maar niet voor een motor. Van hogere toerentallen heeft een motor geen last, van (erg) lage wel ............en dat hoor je!

Het nieuwe rijden houdt niet alleen in dat je met een zo laag mogelijk toerental rijdt als dat kan, maar ook dat je terugschakelt als je wat meer vermogen nodig hebt. Er wordt als ik me niet vergis geadviseerd om zo snel mogelijk op te trekken. En dat gaat het beste door een versnelling lager te kiezen en niet door met dezelfde snelheid meer dan dubbel zo lang meer gas te geven.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 21:22 #1231025 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbo
De indruk zou kunnen gaan ontstaan dat ik altijd plankgas geef als ik in de vijfde versnelling rijd met amper 1000 toeren per minuut. Dat is niet zo, en het woord plankgas heb ik zelf nooit gehanteerd. Eén van de grootste gemakken van een lagedrukturbo is dat het maximale koppel al bij een relatief laag toerental beschikbaar is. Zoals JanV al eens omschreef: bij 80 km/u in de hoogste versnelling stevig gasgeven geeft een ongekende versnelling ten opzichte van een atmosferische auto waarbij je hetzelfde doet. Dat gaf bij mij alleen gedreun, veroorzaakt door een niet meer zo strak tussenaslager. Dat is door een nieuw lager en nieuwe rubber behuizing van het lager verholpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 21:29 #1231028 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe rijden

Mathy schreef : Hallo Erik

VErik schreef : De B230FK heeft z'n (max) koppel vanaf 2300 tpm. Daaronder, rond de 2000 tpm of iets daaronder, vol gas weg willen is de motor onnodig zeer hoog belasten. Terugschakelen dus en op het koppel rijden.
Dat "nieuwe" rijden is wel mooi voor de knip maar niet voor een motor. Van hogere toerentallen heeft een motor geen last, van (erg) lage wel ............en dat hoor je!

............maar ook dat je terugschakelt als je wat meer vermogen nodig hebt..................
groetjes
Mathy


Hoi Mathy,
Dat zeg ik ook. Eenmaal op snelheid doorschakelen naar hoogte verzet, logisch.
De aanhangers van het nieuwe rijden zeggen ook dat het niet uitmaakt wanneer je laagtoerig vol gas geeft, om zo snel mogelijk op te trekken, omdat de moderne inspuitelectronica alles regelt en er dus nooit meer dat benodigd ingespoten wordt. 
Dat je daarmee een motor, de onze of hoe modern ook, lekker aan laat zwoegen terwijl het niet nodig is laten ze achterwege.
Tja, alles voor het milieu  

Groet,
Erik 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 21:35 #1231029 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee hoor........

Wouter1973 schreef : De indruk zou kunnen gaan ontstaan dat ik altijd plankgas geef als ik in de vijfde versnelling rijd met amper 1000 toeren per minuut.  


we zijn alleen een beetje off-topic geraakt
Fijn dat het opgelost is!

Groet,
Erik 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2009 01:57 #1231054 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Krent..
Verbasterd Grieks.
Krent = Corint, uit Corintië, gedroogde druif.
Niks met Holland te maken.
past in het rijtje;
-Provinciealeweg = princiale weg
-Paralelweg = parelweg
- E-mailen = Eemeeuwen
-Halogeenlampen = halgoleenlampen
-Calamiteit = Camaliteit
-Dynamo = Dymano
-Disselslot = distelslot
-haakse slijptol = Haagse slijptol
Treath garth = trut vet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2009 07:46 #1231065 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ehm, zeker weten?
"Dat is niet zo, en het woord plankgas heb ik zelf nooit gehanteerd"
Weet je het zeker? Kijk nog even naar de topictitel   : <a href="/node/23210">plankgas bij 80 km/u --&gt; even 'dreunen'...</a>
Niet dat het wat uit maakt hoor, het is wel duidelijk wat je bedoelt, maar ik kon het niet laten
Groeten,
Richard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD