stevig gas bij 80 km/u --> even 'dreunen'...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je bij 80 in z`n vijf rijdt en je geeft gas, dán klappert hij. Maar als je zou terugschakelen naar z`n vier of drie, doet hij het dan ook? Ik vermoed van niet.
Het zou zo maar kunnen zijn dat het komt doordat er nu meer vermogen op de aandrijflijn staat en dat het tussenaslager dat niet helemaal goed kan verwerken. Als dat niet helemaal goed meer is, dan zit er te veel speling op, en gaat de tussenas wat slingeren.
Mijn 940 had dat vóór dat hij getuned werd ook, maar dan alleen onder belasting, dus 2 passagiers achterin. Ná het tunen openbaarde het zich bij alle versnellingen in te laag toerental. Dus zeg, bij 80 in z`n 4 vol het gas er op of bij 80 in z`n 5 vol het gas er op. Als ik een versnelling terugga doet hij het namelijk niet.
Bij mij is de hardyschijf vervangen, want daar zaten scheuren in. Dat heeft wel wát verbetering gegeven, maar het is er nog steeds. Eigenlijk moet ik het tussenaslager vervangen.
Groeten,
Richard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is geen diesel, ook al voelt het soms wel zo. Feit dat de motor het kan, wil niet zeggen dat het er goed voor is. Wil je snel zijn, terugschakelen (mijn opvatting).
Je hoeft niet van de 5 terug naaar zn 2, ok dat snap ik, maar naar 4 of 3 kan geen kwaad. Van hogere toerentallen slijt 't minder dan van afwringen..
Groet!
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Blij te lezen dat er herkenning is in elk geval, mijn vermoeden ging ook al uit naar iets in de aandrijflijn. Ik zal het tussenaslager eens inspecteren, dikke kans dat het rubber rot is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mijn 940 is er een motorsteun niet meer helemaal lekker (de motor loopt echt niet weg, zit alleen niet zo stevig vast als het zou moeten), dus waarschijnlijk is dat bij mij de oorzaak, controleer het even bij de uwe?
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
stel dat je 0,7bar hebt ingeregeld op je de MBC maar je hebt 'm met vrij lang slangwerk gemonteerd dan zit er een vertraging tussen het moment dat de boost begint op te lopen en het moment dat de boost wordt gecontroleerd. In die tussentijd kan de boost pieken naar 1bar. En dat is niet OK bij lage toeren! Dit is vooral slecht voor je drijfstangen en lagerschalen.
Oplossing: boost iets <u>verlagen</u>! (MBC slapper zetten.)
( het feit dat je dat nu pas merkt kan te maken hebben met koude lucht van deze periode. Zeker als je de mbc hebt gemonteerd en hebt ingeregeld bij warm weer.)
Maak jezelf overigens geen illusie, ook een LPG-motor kan pingelen en detoneren! Het gebeurt alleen wat later.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn turbodrukmeter zit nog altijd gemonteerd. Ik hou 'm altijd in de gaten als ik turboboost gebruik, en er is beslist geen sprake van pieken! Druk loopt keurig op en blijdt op ongeveer 0,7 bar hangen. Het slangwerk is echt zo kort als het maar kan, en het dreunen doet zich bij lagere toeren voor, eerder rond de 2000 toeren of iets daaronder (als je 80 rijdt in de vijfde versnelling). Desondanks denk ik dat ik de druk toch ietsjes lager zet, en ik zal de adviezen met betrekking tot het vermijden van plankgas bij lagere toerentallen ter harte nemen.JanV schreef : Als dit verschijnsel zich in een hofge versnelling voordoet (bv in 3, 4 of 5) vanuit lage toeren en het gedreun is hoor/volebaar zo rond de 2200-2500tpm dan is dat een boost-spike.
stel dat je 0,7bar hebt ingeregeld op je de MBC maar je hebt 'm met vrij lang slangwerk gemonteerd dan zit er een vertraging tussen het moment dat de boost begint op te lopen en het moment dat de boost wordt gecontroleerd. In die tussentijd kan de boost pieken naar 1bar. En dat is niet OK bij lage toeren! Dit is vooral slecht voor je drijfstangen en lagerschalen.
Oplossing: boost iets <u>verlagen</u>! (MBC slapper zetten.)
( het feit dat je dat nu pas merkt kan te maken hebben met koude lucht van deze periode. Zeker als je de mbc hebt gemonteerd en hebt ingeregeld bij warm weer.)
Maak jezelf overigens geen illusie, ook een LPG-motor kan pingelen en detoneren! Het gebeurt alleen wat later.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het ergert mij (nog) niet erg, maar als het kan (liefst goedkoop) gefixt worden, zoveel te beter.
- V700 register
- Nieuw lid
-